Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane modelowanie procesów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Komputerowo wspomagane modelowanie procesów
Specjalność inżynieria chemiczna
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matemtatyki na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
C-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji
C-4Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.10
10
wykłady
T-W-1Zastosowanie metod numerycznych w modelowaniu procesów.2
T-W-2Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin. Estymacja parametrów.3
T-W-3Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych.4
T-W-4Wprowadzenie do obsługi wybranego symulatora.2
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem wybranego symulatora.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie do zaliczenia projektu20
A-P-2uczestnictwo w zajęciach10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05aICh_W01
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
SD_3_W07C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
SD_3-_SzDE05aICh_W02
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów.
SD_3_W01C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05aICh_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych.
SD_3_U06, SD_3_U02C-3T-P-1M-2S-1
SD_3-_SzDE05aICh_U02
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
SD_3_U02C-2T-P-1M-2S-1
SD_3-_SzDE05aICh_U03
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów.
SD_3_U01C-2T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05aICh_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
SD_3_K01C-4T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
SD_3-_SzDE05aICh_K02
Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
SD_3_K02C-4T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05aICh_W01
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącących procesów, przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE05aICh_W02
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05aICh_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych.
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE05aICh_U02
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE05aICh_U03
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05aICh_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
2,0
3,0Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE05aICh_K02
Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
2,0
3,0Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luyben W.L., Distillation design and control using Aspen simulation, Wiley, New York, 2006
  2. Dhurjati P., Shiflett M., Modeling and simulation in chemical engineering using Aspen and Matlab, CRC Press, 2014
  3. Sandler S. I., Using Aspen Plus in Thermodynamics Instruction: A Step-by-Step Guide, Wiley, New York, 2015
  4. Luyben W.L., Chemical reactor design and control, Wiley, New York, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Finlayson B. A., Introduction to Chemical Engineering Computing, Wiley, New Jersey, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie metod numerycznych w modelowaniu procesów.2
T-W-2Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin. Estymacja parametrów.3
T-W-3Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych.4
T-W-4Wprowadzenie do obsługi wybranego symulatora.2
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem wybranego symulatora.4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie do zaliczenia projektu20
A-P-2uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aICh_W01Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.
T-W-1Zastosowanie metod numerycznych w modelowaniu procesów.
T-W-3Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych.
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem wybranego symulatora.
T-W-2Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin. Estymacja parametrów.
T-W-4Wprowadzenie do obsługi wybranego symulatora.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącących procesów, przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aICh_W02Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.
T-W-1Zastosowanie metod numerycznych w modelowaniu procesów.
T-W-2Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin. Estymacja parametrów.
T-W-4Wprowadzenie do obsługi wybranego symulatora.
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem wybranego symulatora.
T-W-3Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aICh_U01Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji
Treści programoweT-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aICh_U02Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
Treści programoweT-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aICh_U03Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
Treści programoweT-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aICh_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie metod numerycznych w modelowaniu procesów.
T-W-4Wprowadzenie do obsługi wybranego symulatora.
T-W-3Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych.
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem wybranego symulatora.
T-W-2Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin. Estymacja parametrów.
T-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aICh_K02Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Treści programoweT-P-1Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji.
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem wybranego symulatora.
T-W-3Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych.
T-W-2Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin. Estymacja parametrów.
T-W-1Zastosowanie metod numerycznych w modelowaniu procesów.
T-W-4Wprowadzenie do obsługi wybranego symulatora.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0