Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Chemia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Chemia środowiska
Specjalność inżynieria chemiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej, organicznej i nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykład Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi pojęciami z zakresu chemii środowiska, - głównymi zagadnieniami dotyczącymi chemii atmosfery, litosfery i hydrosfery.
C-2Projekt Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi aktami prawnymi z zakresu ochrony środowiska w Polsce, - obliczeniami niezbędnymi w zbieraniu i interpretacji danych z zakresu chemii środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza wybranych aktów prawnych z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami4
T-P-2Obliczenia w chemii środowiska6
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do chemii środowiska1
T-W-2Atmosfera: stratyfikacja, skład atmosfery, zanieczyszczenia atmosfery, chemia troposfery (smog, kwaśne deszcze), chemia stratosfery (ozon), powietrze wewnętrzne (wentylacja, klimatyzacja, syndrom chorego budynku), wybrane metody analizy powietrza4
T-W-3Litosfera: powstawanie i skład litosfery, procesy glebotwórcze, właściwości fizykochemiczne gleb, degradacja gleby, zanieczyszczenia gleby, wybrane metody analizy gleby3
T-W-4Hydrosfera: fizyczne i chemiczne właściwości wody, rodzaje i skład wód naturalnych, wskaźniki jakości wód naturalnych (fizyczne, chemiczne, biologiczne), wybrane metody analizy wody4
T-W-5Chemia oczyszczania ścieków: skład ścieków, metody oczyszczania ścieków, wybrane metody analizy ścieków3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas zajęć projektowych. Zaliczenie w postaci: a) prezentacji ustnej opracowanego zagadnienia; b) zaliczenia pisemnego z materiału realizowanego w ramach zajeć: do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04cICh_W01
Zna budowę chemiczną atmosfery, litosfery i hydrosfery oraz procesy w nich zachodzące i relacje między nimi. Zna podstawowe zanieczyszczenia i zagrożenia środowiska oraz ich źródła. Zna podstawowe metody i techniki związane z poborem i analizą próbek środowiskowych.
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W08C-1T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04cICh_U01
Umie wskazać najważniejsze globalne i regionalne problemy związane z chemią środowiska. Umie ocenić stan środowiska naturalnego na podstawie zebranych danych. Umie powiązać dane o parametrach fizykochemicznych elementów środowiska z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi z Polsce. Umie wykonać obliczenia związane z analizą i interpretacją danych z zakresu chemii środowiska.
SD_3_U06, SD_3_U01C-2T-P-1, T-P-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04cICh_K01
Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych oraz ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w różnych aspektach związanych ze środowiskiem. Rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zarówno w aspekcie ich wpływu na środowisko, jak i człowieka. Rozumie obowiązek poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności w kontekście środowiska naturalnego.
SD_3_K03, SD_3_K04C-1, C-2T-W-1, T-P-1, T-W-5, T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04cICh_W01
Zna budowę chemiczną atmosfery, litosfery i hydrosfery oraz procesy w nich zachodzące i relacje między nimi. Zna podstawowe zanieczyszczenia i zagrożenia środowiska oraz ich źródła. Zna podstawowe metody i techniki związane z poborem i analizą próbek środowiskowych.
2,0
3,0Doktorant zna w dostatecznym stopniu: - podstawowe pojęcia i definicje związane z chemią środowiska, - budowę i podstawowe właściwości atmosfery, litosfery i hydrosfery, - główne zanieczyszczenia środowiska oraz wybrane metody ich analizy, - główne zagrożenia środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04cICh_U01
Umie wskazać najważniejsze globalne i regionalne problemy związane z chemią środowiska. Umie ocenić stan środowiska naturalnego na podstawie zebranych danych. Umie powiązać dane o parametrach fizykochemicznych elementów środowiska z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi z Polsce. Umie wykonać obliczenia związane z analizą i interpretacją danych z zakresu chemii środowiska.
2,0
3,0Doktorant potrafi w stopniu dostatecznym: - wskazać najważniejsze globalne problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska, - zinterpretować wyniki badań próbek środowiskowych oraz sformułować na ich podstawie wnioski, - powiązać wyniki badań próbek środowiskowych z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi w Polsce; - wykonać podstawowe obliczenia związane z analizą danych z zakresu chemii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04cICh_K01
Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych oraz ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w różnych aspektach związanych ze środowiskiem. Rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zarówno w aspekcie ich wpływu na środowisko, jak i człowieka. Rozumie obowiązek poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności w kontekście środowiska naturalnego.
2,0
3,0Doktorant w dostatecznym stopniu ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w odniesieniu do środowiska naturalnego. Rozumie również konieczność poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne w odniesieniu do środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gary W. vanLoon, Stephen J. Duffy, Chemia środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Elżbieta Kociołek-Balawejder, Ewa Stanisławska, Chemia środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
  3. J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickells, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza wybranych aktów prawnych z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami4
T-P-2Obliczenia w chemii środowiska6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do chemii środowiska1
T-W-2Atmosfera: stratyfikacja, skład atmosfery, zanieczyszczenia atmosfery, chemia troposfery (smog, kwaśne deszcze), chemia stratosfery (ozon), powietrze wewnętrzne (wentylacja, klimatyzacja, syndrom chorego budynku), wybrane metody analizy powietrza4
T-W-3Litosfera: powstawanie i skład litosfery, procesy glebotwórcze, właściwości fizykochemiczne gleb, degradacja gleby, zanieczyszczenia gleby, wybrane metody analizy gleby3
T-W-4Hydrosfera: fizyczne i chemiczne właściwości wody, rodzaje i skład wód naturalnych, wskaźniki jakości wód naturalnych (fizyczne, chemiczne, biologiczne), wybrane metody analizy wody4
T-W-5Chemia oczyszczania ścieków: skład ścieków, metody oczyszczania ścieków, wybrane metody analizy ścieków3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04cICh_W01Zna budowę chemiczną atmosfery, litosfery i hydrosfery oraz procesy w nich zachodzące i relacje między nimi. Zna podstawowe zanieczyszczenia i zagrożenia środowiska oraz ich źródła. Zna podstawowe metody i techniki związane z poborem i analizą próbek środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Wykład Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi pojęciami z zakresu chemii środowiska, - głównymi zagadnieniami dotyczącymi chemii atmosfery, litosfery i hydrosfery.
Treści programoweT-W-2Atmosfera: stratyfikacja, skład atmosfery, zanieczyszczenia atmosfery, chemia troposfery (smog, kwaśne deszcze), chemia stratosfery (ozon), powietrze wewnętrzne (wentylacja, klimatyzacja, syndrom chorego budynku), wybrane metody analizy powietrza
T-W-1Wprowadzenie do chemii środowiska
T-W-5Chemia oczyszczania ścieków: skład ścieków, metody oczyszczania ścieków, wybrane metody analizy ścieków
T-W-3Litosfera: powstawanie i skład litosfery, procesy glebotwórcze, właściwości fizykochemiczne gleb, degradacja gleby, zanieczyszczenia gleby, wybrane metody analizy gleby
T-W-4Hydrosfera: fizyczne i chemiczne właściwości wody, rodzaje i skład wód naturalnych, wskaźniki jakości wód naturalnych (fizyczne, chemiczne, biologiczne), wybrane metody analizy wody
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna w dostatecznym stopniu: - podstawowe pojęcia i definicje związane z chemią środowiska, - budowę i podstawowe właściwości atmosfery, litosfery i hydrosfery, - główne zanieczyszczenia środowiska oraz wybrane metody ich analizy, - główne zagrożenia środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04cICh_U01Umie wskazać najważniejsze globalne i regionalne problemy związane z chemią środowiska. Umie ocenić stan środowiska naturalnego na podstawie zebranych danych. Umie powiązać dane o parametrach fizykochemicznych elementów środowiska z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi z Polsce. Umie wykonać obliczenia związane z analizą i interpretacją danych z zakresu chemii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-2Projekt Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi aktami prawnymi z zakresu ochrony środowiska w Polsce, - obliczeniami niezbędnymi w zbieraniu i interpretacji danych z zakresu chemii środowiska.
Treści programoweT-P-1Analiza wybranych aktów prawnych z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami
T-P-2Obliczenia w chemii środowiska
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas zajęć projektowych. Zaliczenie w postaci: a) prezentacji ustnej opracowanego zagadnienia; b) zaliczenia pisemnego z materiału realizowanego w ramach zajeć: do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi w stopniu dostatecznym: - wskazać najważniejsze globalne problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska, - zinterpretować wyniki badań próbek środowiskowych oraz sformułować na ich podstawie wnioski, - powiązać wyniki badań próbek środowiskowych z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi w Polsce; - wykonać podstawowe obliczenia związane z analizą danych z zakresu chemii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04cICh_K01Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych oraz ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w różnych aspektach związanych ze środowiskiem. Rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zarówno w aspekcie ich wpływu na środowisko, jak i człowieka. Rozumie obowiązek poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności w kontekście środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Wykład Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi pojęciami z zakresu chemii środowiska, - głównymi zagadnieniami dotyczącymi chemii atmosfery, litosfery i hydrosfery.
C-2Projekt Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi aktami prawnymi z zakresu ochrony środowiska w Polsce, - obliczeniami niezbędnymi w zbieraniu i interpretacji danych z zakresu chemii środowiska.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do chemii środowiska
T-P-1Analiza wybranych aktów prawnych z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami
T-W-5Chemia oczyszczania ścieków: skład ścieków, metody oczyszczania ścieków, wybrane metody analizy ścieków
T-P-2Obliczenia w chemii środowiska
T-W-3Litosfera: powstawanie i skład litosfery, procesy glebotwórcze, właściwości fizykochemiczne gleb, degradacja gleby, zanieczyszczenia gleby, wybrane metody analizy gleby
T-W-4Hydrosfera: fizyczne i chemiczne właściwości wody, rodzaje i skład wód naturalnych, wskaźniki jakości wód naturalnych (fizyczne, chemiczne, biologiczne), wybrane metody analizy wody
T-W-2Atmosfera: stratyfikacja, skład atmosfery, zanieczyszczenia atmosfery, chemia troposfery (smog, kwaśne deszcze), chemia stratosfery (ozon), powietrze wewnętrzne (wentylacja, klimatyzacja, syndrom chorego budynku), wybrane metody analizy powietrza
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas zajęć projektowych. Zaliczenie w postaci: a) prezentacji ustnej opracowanego zagadnienia; b) zaliczenia pisemnego z materiału realizowanego w ramach zajeć: do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant w dostatecznym stopniu ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w odniesieniu do środowiska naturalnego. Rozumie również konieczność poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne w odniesieniu do środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0