Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Przyjazne środowisko miejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Przyjazne środowisko miejskie
Specjalność architektura i urbanistyka
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawa znajomość teorii projektowania architektonicznego i urbanistycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 Ukierunkowanie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka w kontekście prowadzenia badań.
C-2C-2 Sposoby badania wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
C-3C-3 Sposoby badania zachowań człowieka oraz charakteru relacji społecznych zachodzących w przestrzeni.
C-4C-4 Diagnozowanie zdrowotnych konsekwencji życia w środowisku zurbanizowanym.
C-5C-5 Rozpoznawanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6C-6 Metody analizy danych na potrzeby badania działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1T-P-1 Temat projektu – wybór obszaru miejskiego jako przedmiotu analizy jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Ogólny przegląd metod i technik badawczych1
T-P-2T-P-2 Analiza – synteza – wnioski przedprogramowe. Konstruowanie spójnego programu badań obszaru miejskiego.1
T-P-3T-P-3 Wybór metod i technik badawczych 1 – metody i techniki charakterystyczne dla dyscypliny architektura1
T-P-4T-P-4 Wybór metod i technik badawczych 2 – metody i techniki spoza dyscypliny architektura1
T-P-5T-P-5 Wybór metod i technik badawczych 3 – metody i techniki interdyscyplinarne i hybrydowe1
T-P-6T-P-6 Wykonywanie projektu 1 – projektowanie badania, opis1
T-P-7T-P-7 Wykonywanie projektu 2 – projektowanie mechanizmów weryfikacyjnych, projektowanie kryteriów samooceny1
T-P-8T-P-8 Wykonywanie projektu 3 – struktura rozumowania1
T-P-9T-P-9 Wykonywanie projektu 4 – obrona założeń i wniosków1
T-P-10T-P-10 Wykonywanie projektu 5 – obrona założeń i wniosków1
10
wykłady
T-W-1T-W-1 Podstawy przyjaznego środowiska miejskiego w kontekście antropologicznym1
T-W-2T-W-2 Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika - zapewnienie komfortu przestrzennego1
T-W-3T-W-3 Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.1
T-W-4T-W-4 Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne1
T-W-5T-W-5 Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.1
T-W-6T-W-6 Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.1
T-W-7T-W-7 Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.1
T-W-8T-W-8 Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej.1
T-W-9T-W-9 Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty przestrzeni miejskiej1
T-W-10T-W-10 Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu1
T-W-11T-W-11 Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta1
T-W-12T-W-12 Metody badawcze – metody badań architektonicznych w środowisku miejskim, ich zastosowanie i związek z różnorodnością przestrzeni miejskiej1
T-W-13T-W-13 Techniki badawcze na rzecz rozpoznawania przestrzeni miejskiej1
T-W-14T-W-14 Problemy i niuanse programów badawczych na styku architektury, urbanistyki, socjologii, geografii społeczno-ekonomicznej; mapa poruszania się po interdyscyplinarnym polu problemowym.1
T-W-15T-W-15 Repetytorium i dyskusja1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1A-P-1 Udział w ćwiczeniach projektowych – projektowanie programu badawczego10
A-P-2A-P-2 Studia literatury i przygotowanie programu badawczego6
A-P-3A-P-3 Dokumentacja w terenie2
A-P-4A-P-4 Praca analityczna, koncepcyjna i edycyjno-graficzna.1
19
wykłady
A-W-1A-W-1 Obecność na wykładach obowiązkowa15
A-W-2A-W-2 Studia literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu. 1515
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2M-2 Indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3M-3 Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zjawisk.
M-4M-4 Dyskusja problemowa
M-5M-5 Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: Ocena jakości doboru metod i technik badawczych do wybranego tematu.
S-2Ocena formująca: S-2 Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy badaniu jakości środowiska miejskiego.
S-3Ocena formująca: S-3 Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania programowego
S-4Ocena podsumowująca: S-4 Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego.
S-5Ocena podsumowująca: S-5 Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE05bAiU_W01
Posiada rozbudowaną wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
C-3, C-2M-1
SD_4-_SzDE05bAiU_W02
Posiada wiedzę z zakresu socjologii i psychologii przestrzeni kontekstową wobec wiedzy z zakresu architektury
C-3, C-4, C-6M-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE05bAiU_U01
Potrafi łączyć metody badań architektonicznych z wybranymi adekwatnymi typami badań proksemicznych
C-2, C-5, C-1M-1
SD_4-_SzDE05bAiU_U02
Potrafi dopasować właściwą metodę badawczą adekwatną do zagadnienia rozpoznawania kwestii socjologicznych i psychologii przestrzeni
C-2, C-6, C-1, C-4, C-3, C-5M-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE05bAiU_K01
Rozumie rolę badacza – odkrywania mechanizmów kształtowania jakości środowiska zbudowanego
C-6, C-5, C-1, C-4, C-2, C-3M-1
SD_4-_SzDE05bAiU_K02
Potrafi komunikować publicznie interes jednostki i zbiorowości jeśli one tego wymagają, w kontekście prowadzonych badań
C-6, C-1M-1

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Wilson T., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i Ska, Poznań, 1997
  2. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2004
  3. Czarnecki,B., Sieminski, W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Delfin, Warszawa, 2004
  4. Czyński, M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Wyd. PS, Szczecin, 2006
  5. Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wyd. RAM, Kraków, 2009
  6. Hall E., Ukryty wymiar, PIW 1976 , Muza 1997, Warszawa, 1997
  7. Bell, P. A., Greene, Th. C., Fisher, J. D., Baum, A., Psychologia środowiska, GWP, Sopot, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Alexander, C., Język wzorów, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004
  3. Czarnecki B., Przestrzenne aspekty przestępczości, Wyd. PB, Białystok, 2011
  4. Lewicka M., Psychologia miejsca, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  5. Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, Kraków, 2011
  6. Sanoff, H., Community Participation Methods in Design and Planning, John Wiley and Sons, New York, 2000
  7. Sztompka, P., Socjologia wizualna, PWN, Warszawa, 2005
  8. Y-Fu-Tuan., Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1T-P-1 Temat projektu – wybór obszaru miejskiego jako przedmiotu analizy jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Ogólny przegląd metod i technik badawczych1
T-P-2T-P-2 Analiza – synteza – wnioski przedprogramowe. Konstruowanie spójnego programu badań obszaru miejskiego.1
T-P-3T-P-3 Wybór metod i technik badawczych 1 – metody i techniki charakterystyczne dla dyscypliny architektura1
T-P-4T-P-4 Wybór metod i technik badawczych 2 – metody i techniki spoza dyscypliny architektura1
T-P-5T-P-5 Wybór metod i technik badawczych 3 – metody i techniki interdyscyplinarne i hybrydowe1
T-P-6T-P-6 Wykonywanie projektu 1 – projektowanie badania, opis1
T-P-7T-P-7 Wykonywanie projektu 2 – projektowanie mechanizmów weryfikacyjnych, projektowanie kryteriów samooceny1
T-P-8T-P-8 Wykonywanie projektu 3 – struktura rozumowania1
T-P-9T-P-9 Wykonywanie projektu 4 – obrona założeń i wniosków1
T-P-10T-P-10 Wykonywanie projektu 5 – obrona założeń i wniosków1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1T-W-1 Podstawy przyjaznego środowiska miejskiego w kontekście antropologicznym1
T-W-2T-W-2 Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika - zapewnienie komfortu przestrzennego1
T-W-3T-W-3 Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.1
T-W-4T-W-4 Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne1
T-W-5T-W-5 Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.1
T-W-6T-W-6 Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.1
T-W-7T-W-7 Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.1
T-W-8T-W-8 Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej.1
T-W-9T-W-9 Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty przestrzeni miejskiej1
T-W-10T-W-10 Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu1
T-W-11T-W-11 Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta1
T-W-12T-W-12 Metody badawcze – metody badań architektonicznych w środowisku miejskim, ich zastosowanie i związek z różnorodnością przestrzeni miejskiej1
T-W-13T-W-13 Techniki badawcze na rzecz rozpoznawania przestrzeni miejskiej1
T-W-14T-W-14 Problemy i niuanse programów badawczych na styku architektury, urbanistyki, socjologii, geografii społeczno-ekonomicznej; mapa poruszania się po interdyscyplinarnym polu problemowym.1
T-W-15T-W-15 Repetytorium i dyskusja1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1A-P-1 Udział w ćwiczeniach projektowych – projektowanie programu badawczego10
A-P-2A-P-2 Studia literatury i przygotowanie programu badawczego6
A-P-3A-P-3 Dokumentacja w terenie2
A-P-4A-P-4 Praca analityczna, koncepcyjna i edycyjno-graficzna.1
19
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1A-W-1 Obecność na wykładach obowiązkowa15
A-W-2A-W-2 Studia literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu. 1515
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05bAiU_W01Posiada rozbudowaną wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
Cel przedmiotuC-3C-3 Sposoby badania zachowań człowieka oraz charakteru relacji społecznych zachodzących w przestrzeni.
C-2C-2 Sposoby badania wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05bAiU_W02Posiada wiedzę z zakresu socjologii i psychologii przestrzeni kontekstową wobec wiedzy z zakresu architektury
Cel przedmiotuC-3C-3 Sposoby badania zachowań człowieka oraz charakteru relacji społecznych zachodzących w przestrzeni.
C-4C-4 Diagnozowanie zdrowotnych konsekwencji życia w środowisku zurbanizowanym.
C-6C-6 Metody analizy danych na potrzeby badania działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05bAiU_U01Potrafi łączyć metody badań architektonicznych z wybranymi adekwatnymi typami badań proksemicznych
Cel przedmiotuC-2C-2 Sposoby badania wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
C-5C-5 Rozpoznawanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-1C-1 Ukierunkowanie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka w kontekście prowadzenia badań.
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05bAiU_U02Potrafi dopasować właściwą metodę badawczą adekwatną do zagadnienia rozpoznawania kwestii socjologicznych i psychologii przestrzeni
Cel przedmiotuC-2C-2 Sposoby badania wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
C-6C-6 Metody analizy danych na potrzeby badania działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
C-1C-1 Ukierunkowanie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka w kontekście prowadzenia badań.
C-4C-4 Diagnozowanie zdrowotnych konsekwencji życia w środowisku zurbanizowanym.
C-3C-3 Sposoby badania zachowań człowieka oraz charakteru relacji społecznych zachodzących w przestrzeni.
C-5C-5 Rozpoznawanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05bAiU_K01Rozumie rolę badacza – odkrywania mechanizmów kształtowania jakości środowiska zbudowanego
Cel przedmiotuC-6C-6 Metody analizy danych na potrzeby badania działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
C-5C-5 Rozpoznawanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-1C-1 Ukierunkowanie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka w kontekście prowadzenia badań.
C-4C-4 Diagnozowanie zdrowotnych konsekwencji życia w środowisku zurbanizowanym.
C-2C-2 Sposoby badania wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
C-3C-3 Sposoby badania zachowań człowieka oraz charakteru relacji społecznych zachodzących w przestrzeni.
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE05bAiU_K02Potrafi komunikować publicznie interes jednostki i zbiorowości jeśli one tego wymagają, w kontekście prowadzonych badań
Cel przedmiotuC-6C-6 Metody analizy danych na potrzeby badania działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
C-1C-1 Ukierunkowanie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka w kontekście prowadzenia badań.
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.