Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Bezpieczne środowisko zbudowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Bezpieczne środowisko zbudowane
Specjalność architektura i urbanistyka
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studia II stopnia lub jednolite magisterskie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
C-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Studium przypadku - badanie uwarukowań bezpieczeństwa behawioralnego w zabudowie mieszkaniowej Szczecina.3
T-P-2Wizja lokalna, dokumentacja fotograficzna i identyfikacja problemów.3
T-P-3Dyskusja. Wybór metod i środków rehabilitacji i poprawy poziomu bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku mieszkaniowym. Analizy graficzne.2
T-P-4Prezentacja opracowań i dyskusja wniosków końcowych.2
10
wykłady
T-W-1Perspektywa antropologiczna - współczesna wiedza o człowieku a cele projektowania w architekturze i urbanistyce. Teorie środowiskowe w badaniach nad architekturą.2
T-W-2Koncepcje jakości życia w środowisku zbudowanym. Taksonomia ludzkich potrzeb oraz systemy wartości w projektowaniu architektury.2
T-W-3Potrzeba bezpieczeństwa oraz uwarunkowania komfortu psychicznego w relacjach społecznych. Konsekwencje życia w przegęszczeniu i stłoczeniu. Charakterystyka zagrożeń i zjawisk patologicznych występujących w środowisku zbudowanym.2
T-W-4Znaczenie dystansów proksemicznych w relacjach przestrzeni prywatnych i publicznych. Reakcje stresowe. Przyczyny oraz mechanizmy zachowań obronnych w środowisku zbudowanym.2
T-W-5Kryzys doktryny urbanistycznej oraz problem rehabilitacji zdegradowanych społecznie zespołów urbanistycznych. Idea "defensible space" O. Newmana oraz ewolucja metod kształtowania przestrzeni bezpiecznych behawioralnie. Strategie CPTED I i II generacji.2
T-W-6Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings). Problem "gated communities".2
T-W-7Studium przypadków. Analiza atrybutów przestrzeni bezpiecznych behawioralnie na przykładzie wybranych realizacji obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych.2
T-W-8Repetytorium - zaliczenie problematyki wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna15
A-P-3Przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Praca własna35
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków
M-3dyskusja
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05aAiU_W01
Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego.
SD_3_W01, SD_3_W04, SD_3_W02, SD_3_W03, SD_3_W05, SD_3_W08, SD_3_W07, SD_3_W06C-2, C-1T-P-3, T-P-4, T-W-3, T-W-4M-3, M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05aAiU_U01
Potrafi zidentyfikować zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody eleminacji zagrożeń i poprawy jakości zycia. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych, społecznych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych,
SD_3_U01, SD_3_U02, SD_3_U04, SD_3_U05, SD_3_U06C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-W-4M-3, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05aAiU_K01
Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta
SD_3_K03, SD_3_K04, SD_3_K05, SD_3_K01, SD_3_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-4M-4, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05aAiU_W01
Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę nt. uwarunkowań jakości życia w środowisku mieszkaniowym oraz metod i sposobów kształtowania przez projektanta poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05aAiU_U01
Potrafi zidentyfikować zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody eleminacji zagrożeń i poprawy jakości zycia. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych, społecznych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych,
2,0
3,0Rozpoznaje podstawowe rodzaje czynników stresogennych i form zagrożeń behawioralnych w środowisku zbudowanym oraz wybiera właściwe metody ich eliminacji. Rozumie zależności pomiędzy formacjami przestrzennymi i zachowaniami ludzkimi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05aAiU_K01
Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta
2,0
3,0W sposób poprawny interpretuje kryteria jakości życia w środowisku mieszkaniowym oraz wybiera właściwe metody jej ochrony lub poprawy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bańka Augustyn, Społeczna psychologia społeczna, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P.A., Green T.C., Fisher J.D., Bum A., Psychologia środowiskowa, GWP, Gdańsk, 2004
  3. Czyński Marek, Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia bezpieczenstwa w środowisku zbudowanym, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
  4. Czarnecki Bartosz, Siemiński Waldemar, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
  5. Czarnecki Bartosz, Przestrzenne aspekty przestępczości, Politechniki Białostockiej, Białystok, 2011
  6. Newman Oscar, Creating defensible space, U.S. Dept. of Housing and Urban Development, Office of Policy Development and Research, 1996
  7. Committee for European Standardisation, Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning CEN/TS 14383-2:2007, Brussels, 2007
  8. Committee for European Standardisation, 6.Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 3: Dwellings CEN/TS 14383-3:2005, CEN, Brussels, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004
  2. Crouch S., Bezpieczne mieszkanie, dom i osiedle, Arkady, Warszawa, 2001
  3. Hall E., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa, 1997
  4. Jałowiecki Bogdan, Łukowski Wojciech red., Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Scholar, Warszawa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studium przypadku - badanie uwarukowań bezpieczeństwa behawioralnego w zabudowie mieszkaniowej Szczecina.3
T-P-2Wizja lokalna, dokumentacja fotograficzna i identyfikacja problemów.3
T-P-3Dyskusja. Wybór metod i środków rehabilitacji i poprawy poziomu bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku mieszkaniowym. Analizy graficzne.2
T-P-4Prezentacja opracowań i dyskusja wniosków końcowych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Perspektywa antropologiczna - współczesna wiedza o człowieku a cele projektowania w architekturze i urbanistyce. Teorie środowiskowe w badaniach nad architekturą.2
T-W-2Koncepcje jakości życia w środowisku zbudowanym. Taksonomia ludzkich potrzeb oraz systemy wartości w projektowaniu architektury.2
T-W-3Potrzeba bezpieczeństwa oraz uwarunkowania komfortu psychicznego w relacjach społecznych. Konsekwencje życia w przegęszczeniu i stłoczeniu. Charakterystyka zagrożeń i zjawisk patologicznych występujących w środowisku zbudowanym.2
T-W-4Znaczenie dystansów proksemicznych w relacjach przestrzeni prywatnych i publicznych. Reakcje stresowe. Przyczyny oraz mechanizmy zachowań obronnych w środowisku zbudowanym.2
T-W-5Kryzys doktryny urbanistycznej oraz problem rehabilitacji zdegradowanych społecznie zespołów urbanistycznych. Idea "defensible space" O. Newmana oraz ewolucja metod kształtowania przestrzeni bezpiecznych behawioralnie. Strategie CPTED I i II generacji.2
T-W-6Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings). Problem "gated communities".2
T-W-7Studium przypadków. Analiza atrybutów przestrzeni bezpiecznych behawioralnie na przykładzie wybranych realizacji obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych.2
T-W-8Repetytorium - zaliczenie problematyki wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna15
A-P-3Przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Praca własna35
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aAiU_W01Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
SD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W05Posiada wiedzę z zakresu komercjalizacji wyników badań naukowych, w tym metod wprowadzenia wyników badań do praktyki, istniejących ścieżek wdrażania innowacji, kryteriów i metod oceny projektów innowacyjnych oraz finansowania wyników badań naukowych.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
Treści programoweT-P-3Dyskusja. Wybór metod i środków rehabilitacji i poprawy poziomu bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku mieszkaniowym. Analizy graficzne.
T-P-4Prezentacja opracowań i dyskusja wniosków końcowych.
T-W-3Potrzeba bezpieczeństwa oraz uwarunkowania komfortu psychicznego w relacjach społecznych. Konsekwencje życia w przegęszczeniu i stłoczeniu. Charakterystyka zagrożeń i zjawisk patologicznych występujących w środowisku zbudowanym.
T-W-4Znaczenie dystansów proksemicznych w relacjach przestrzeni prywatnych i publicznych. Reakcje stresowe. Przyczyny oraz mechanizmy zachowań obronnych w środowisku zbudowanym.
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-1wykład problemowy
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę nt. uwarunkowań jakości życia w środowisku mieszkaniowym oraz metod i sposobów kształtowania przez projektanta poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aAiU_U01Potrafi zidentyfikować zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody eleminacji zagrożeń i poprawy jakości zycia. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych, społecznych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
C-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście
Treści programoweT-W-5Kryzys doktryny urbanistycznej oraz problem rehabilitacji zdegradowanych społecznie zespołów urbanistycznych. Idea "defensible space" O. Newmana oraz ewolucja metod kształtowania przestrzeni bezpiecznych behawioralnie. Strategie CPTED I i II generacji.
T-W-6Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings). Problem "gated communities".
T-P-2Wizja lokalna, dokumentacja fotograficzna i identyfikacja problemów.
T-W-4Znaczenie dystansów proksemicznych w relacjach przestrzeni prywatnych i publicznych. Reakcje stresowe. Przyczyny oraz mechanizmy zachowań obronnych w środowisku zbudowanym.
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-4metoda projektów
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznaje podstawowe rodzaje czynników stresogennych i form zagrożeń behawioralnych w środowisku zbudowanym oraz wybiera właściwe metody ich eliminacji. Rozumie zależności pomiędzy formacjami przestrzennymi i zachowaniami ludzkimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05aAiU_K01Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
SD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
C-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście
Treści programoweT-W-1Perspektywa antropologiczna - współczesna wiedza o człowieku a cele projektowania w architekturze i urbanistyce. Teorie środowiskowe w badaniach nad architekturą.
T-W-3Potrzeba bezpieczeństwa oraz uwarunkowania komfortu psychicznego w relacjach społecznych. Konsekwencje życia w przegęszczeniu i stłoczeniu. Charakterystyka zagrożeń i zjawisk patologicznych występujących w środowisku zbudowanym.
T-W-2Koncepcje jakości życia w środowisku zbudowanym. Taksonomia ludzkich potrzeb oraz systemy wartości w projektowaniu architektury.
T-P-4Prezentacja opracowań i dyskusja wniosków końcowych.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-3dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W sposób poprawny interpretuje kryteria jakości życia w środowisku mieszkaniowym oraz wybiera właściwe metody jej ochrony lub poprawy.
3,5
4,0
4,5
5,0