Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Architektura proekologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Architektura proekologiczna
Specjalność architektura i urbanistyka
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.45
T-P-2Obliczenie bilansu energetycznego dla pierwotnego projektu i nowego.15
60
wykłady
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.1
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.1
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.1
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.1
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.1
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).1
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.1
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-11Budynki pasywne.1
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.1
T-W-15Egzamin.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna w domu.45
90
wykłady
A-W-1Obecność na wykłądach.14
A-W-2Ocena z egzaminu.1
A-W-3Praca własna w domu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aAiU_W01
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1
SD_3-_SzDE04aAiU_W02
Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1
SD_3-_SzDE04aAiU_W03
Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aAiU_U01
Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1
SD_3-_SzDE04aAiU_U02
Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aAiU_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aAiU_W01
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE04aAiU_W02
Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
2,0
3,0Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE04aAiU_W03
Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
2,0
3,0Student zna idee zrónoważonego rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aAiU_U01
Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
2,0
3,0Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDE04aAiU_U02
Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aAiU_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
2,0
3,0Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2011, Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
  2. 2011, Programy do certyfikacji energetycznej budynków
  3. T. Herzog, „Solar Energy in Architecture and Urban Planning”, Prestel, Munich, 1996
  4. J. Mikoś, “Budownictwo ekologiczne”, Arkady, Warszawa, 2002
  5. A. Wegener – Sumień, „Ekologiczne miasta, osiedla, budynki”, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
  6. M. Wołoszyn, „Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym”, COIB, Warszawa, 1991
  7. M. Wołoszyn, „Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych”, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.45
T-P-2Obliczenie bilansu energetycznego dla pierwotnego projektu i nowego.15
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.1
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.1
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.1
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.1
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.1
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).1
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.1
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-11Budynki pasywne.1
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.1
T-W-15Egzamin.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna w domu.45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykłądach.14
A-W-2Ocena z egzaminu.1
A-W-3Praca własna w domu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aAiU_W01Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aAiU_W02Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aAiU_W03Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna idee zrónoważonego rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aAiU_U01Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aAiU_U02Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aAiU_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0