Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Ekofilozofia i paradygmat rozwoju zrównoważonego, a ich wpływ na architekturę:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ekofilozofia i paradygmat rozwoju zrównoważonego, a ich wpływ na architekturę
Specjalność architektura i urbanistyka
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)1
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów3
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie1
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie1
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast1
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test1
18
projekty
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60
projekty
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu

Literatura podstawowa

  1. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
  2. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
  3. Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
  4. Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
  5. Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)1
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów3
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie1
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie1
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast1
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test1
18

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta