Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Optymalizacja układów napędowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Optymalizacja układów napędowych
Specjalność automatyka, elektronika i elektrotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone moduły: energoelektronika, napęd elektryczny, automatyka napędu elektrycznego lub zbieżne tematycznie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zaawansowanych technik sterowania ukłądami napędowymi i złożonych algorytmów pętli regulacji momentu, prędkości i pozycji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie i zasady zaliczenia przedmiotu1
T-P-2Projekt w środowisku Automation Studio i na stanowisku testowym9
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i zasady1
T-W-2Układy napędowe - schematy blokowe, główne cechy, funkcjonalności2
T-W-3Przekształtniki energoelektroniczne - zaawansowane topologie i materiały półprzewodnikowe2
T-W-4Zaawansowane techniki sterowania - sprzężenia zwrotne i przetworniki pomiarowe2
T-W-5Zaawansowane techniki sterowania - regulatory2
T-W-6Zaawansowane techniki sterowania - modulatory i technika FOC2
T-W-7Optymalizacja na przykładach - DTC2
T-W-8Optymalizacja na przykładach - LUT2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie kodu i opracowanie wyników pomiarów10
A-P-3Przygotowanie raportu10
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i literatura przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1- wykład audytoryjny - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zalicznenie na podstawie projektu i jego dokumentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aAEE_W01
Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę związaną z zaawansowanymi ukłądami napędowymi i technikami ich optymalizacji
SD_3_W01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aAEE_U01
Potrafi praktycznie przygotować optymalny ukłąd napędowy do określonego zadania badawczego
SD_3_U02C-1T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aAEE_K01
Rozumie konieczność pogłębiania wiedzy i stosowania autorskich rozwiązań w obszarze napędów.
SD_3_K02C-1T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aAEE_W01
Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę związaną z zaawansowanymi ukłądami napędowymi i technikami ich optymalizacji
2,0
3,0Student posiada niezbędną wiedzę do przeprowadzenia optymalizacji ukłądu napędowego w podanym przez prowadzącego zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aAEE_U01
Potrafi praktycznie przygotować optymalny ukłąd napędowy do określonego zadania badawczego
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować autorski układ napędowy z elementami optymalizacji oraz sporządzić sprawozdanie z jego cech użytkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aAEE_K01
Rozumie konieczność pogłębiania wiedzy i stosowania autorskich rozwiązań w obszarze napędów.
2,0
3,0Student rozumie konieczność pogłębiania wiedz w temacie oraz potrafi przeprowadzić samokrytycznąocenę własnych osiągnięć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bimal Bose, Modern power electronics and AC drives, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2002
  2. Piotr Tatjewski, Sterowanie zaawansowane obiektów przemysłowych, Oficyna EXIT, Warszawa, 2002
  3. Krzysztof Zawirski, Autmatyka Napędu Elektrycznego, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie i zasady zaliczenia przedmiotu1
T-P-2Projekt w środowisku Automation Studio i na stanowisku testowym9
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i zasady1
T-W-2Układy napędowe - schematy blokowe, główne cechy, funkcjonalności2
T-W-3Przekształtniki energoelektroniczne - zaawansowane topologie i materiały półprzewodnikowe2
T-W-4Zaawansowane techniki sterowania - sprzężenia zwrotne i przetworniki pomiarowe2
T-W-5Zaawansowane techniki sterowania - regulatory2
T-W-6Zaawansowane techniki sterowania - modulatory i technika FOC2
T-W-7Optymalizacja na przykładach - DTC2
T-W-8Optymalizacja na przykładach - LUT2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie kodu i opracowanie wyników pomiarów10
A-P-3Przygotowanie raportu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i literatura przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aAEE_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę związaną z zaawansowanymi ukłądami napędowymi i technikami ich optymalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zaawansowanych technik sterowania ukłądami napędowymi i złożonych algorytmów pętli regulacji momentu, prędkości i pozycji
Treści programoweT-W-4Zaawansowane techniki sterowania - sprzężenia zwrotne i przetworniki pomiarowe
T-W-3Przekształtniki energoelektroniczne - zaawansowane topologie i materiały półprzewodnikowe
T-W-5Zaawansowane techniki sterowania - regulatory
T-W-2Układy napędowe - schematy blokowe, główne cechy, funkcjonalności
T-W-8Optymalizacja na przykładach - LUT
T-W-7Optymalizacja na przykładach - DTC
T-W-6Zaawansowane techniki sterowania - modulatory i technika FOC
Metody nauczaniaM-1- wykład audytoryjny - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zalicznenie na podstawie projektu i jego dokumentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niezbędną wiedzę do przeprowadzenia optymalizacji ukłądu napędowego w podanym przez prowadzącego zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aAEE_U01Potrafi praktycznie przygotować optymalny ukłąd napędowy do określonego zadania badawczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zaawansowanych technik sterowania ukłądami napędowymi i złożonych algorytmów pętli regulacji momentu, prędkości i pozycji
Treści programoweT-P-2Projekt w środowisku Automation Studio i na stanowisku testowym
Metody nauczaniaM-1- wykład audytoryjny - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zalicznenie na podstawie projektu i jego dokumentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować autorski układ napędowy z elementami optymalizacji oraz sporządzić sprawozdanie z jego cech użytkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aAEE_K01Rozumie konieczność pogłębiania wiedzy i stosowania autorskich rozwiązań w obszarze napędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zaawansowanych technik sterowania ukłądami napędowymi i złożonych algorytmów pętli regulacji momentu, prędkości i pozycji
Treści programoweT-P-2Projekt w środowisku Automation Studio i na stanowisku testowym
Metody nauczaniaM-1- wykład audytoryjny - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zalicznenie na podstawie projektu i jego dokumentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie konieczność pogłębiania wiedz w temacie oraz potrafi przeprowadzić samokrytycznąocenę własnych osiągnięć
3,5
4,0
4,5
5,0