Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Pomiary materiałów magnetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Pomiary materiałów magnetycznych
Specjalność automatyka, elektronika i elektrotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs fizyki na poziomie akademickim.
W-2Ukończony kurs matematyki na poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z problematyką pomiarów materiałów magnetycznych.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności przygotowywania i wykonywania pomiarów materiałów magnetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie tematyki projektu.1
T-P-2Realizacja zadania projektowego w laboratorium.8
T-P-3Omówienie opracowanych rozwiązań projektowych i prezentacja otrzymanych wyników.1
10
wykłady
T-W-1Materiały magnetyczne i ich właściwości.3
T-W-2Źródła pól magnetycznych.2
T-W-3Pomiar pól magnetycznych.2
T-W-4Układy pomiarowe materiałów magnetycznych.4
T-W-5Pomiary materiałów magnetycznie miękkich.2
T-W-6Pomiary materiałów magnetycznie twardych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przegląd literatury i wypracowanie rozwiązywania problemu projektowego.15
A-P-3Opracowanie raportu i prezentacji przedstawiającej sposób rozwiązania zadania i wyniki uzyskane w projekcie.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą).30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
M-2Realizacja zadań projektowych (metoda projektów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia końcowego wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02bAEE_W01
Student ma wiedzę z zakresu właściwości materiałów magnetycznych i metod ich pomiarów.
SD_3_W01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02bAEE_U01
Student potrafi dokonać ogólnej analizy zadanego problemu badawczego, dobrać metodę, opracować i zastosować układ do pomiaru właściwości magnetycznych materiału.
SD_3_U02C-2T-P-1, T-P-3, T-P-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02bAEE_K01
Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju.
SD_3_K01C-1, C-2T-P-3, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02bAEE_W01
Student ma wiedzę z zakresu właściwości materiałów magnetycznych i metod ich pomiarów.
2,0
3,0Student ma standardową wiedzę z zakresu materiałów magnetycznych i zna wybrane metody pomiaru ich właściwości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02bAEE_U01
Student potrafi dokonać ogólnej analizy zadanego problemu badawczego, dobrać metodę, opracować i zastosować układ do pomiaru właściwości magnetycznych materiału.
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy zadania oceny standardowych właściwości materiałów magnetycznych, dobrać i zastosować jedną metodę ich pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02bAEE_K01
Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju.
2,0
3,0Student potrafi przeanalizować i omówić wyniki badań, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować dalszy kierunek prac.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tumański S., Handbook of magnetic measurements, CRC Press Taylor & Francis Group, USA, 2011
  2. Bozorth R. M., Ferromagnetism, Willey - IEEE Press, 1993
  3. Soiński M., Materiały magnetyczne w technice, COSiW SEP, Warszawa, 2001
  4. Wac-Włodarczyk A., Materiały magnetyczne. Modelowanie i zastosowania, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2012
  5. Kaleta J., Materiały magnetyczne SMART: budowa, wytwarzanie, badanie właściwości, zastosowanie, OWPW, Wrocław, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Jiles D., Introduction to Magnetism and Magnetic Materials, CRC Press, 2015, III

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematyki projektu.1
T-P-2Realizacja zadania projektowego w laboratorium.8
T-P-3Omówienie opracowanych rozwiązań projektowych i prezentacja otrzymanych wyników.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiały magnetyczne i ich właściwości.3
T-W-2Źródła pól magnetycznych.2
T-W-3Pomiar pól magnetycznych.2
T-W-4Układy pomiarowe materiałów magnetycznych.4
T-W-5Pomiary materiałów magnetycznie miękkich.2
T-W-6Pomiary materiałów magnetycznie twardych.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przegląd literatury i wypracowanie rozwiązywania problemu projektowego.15
A-P-3Opracowanie raportu i prezentacji przedstawiającej sposób rozwiązania zadania i wyniki uzyskane w projekcie.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą).30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02bAEE_W01Student ma wiedzę z zakresu właściwości materiałów magnetycznych i metod ich pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z problematyką pomiarów materiałów magnetycznych.
Treści programoweT-W-4Układy pomiarowe materiałów magnetycznych.
T-W-1Materiały magnetyczne i ich właściwości.
T-W-5Pomiary materiałów magnetycznie miękkich.
T-W-6Pomiary materiałów magnetycznie twardych.
T-W-2Źródła pól magnetycznych.
T-W-3Pomiar pól magnetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia końcowego wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma standardową wiedzę z zakresu materiałów magnetycznych i zna wybrane metody pomiaru ich właściwości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02bAEE_U01Student potrafi dokonać ogólnej analizy zadanego problemu badawczego, dobrać metodę, opracować i zastosować układ do pomiaru właściwości magnetycznych materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studenta umiejętności przygotowywania i wykonywania pomiarów materiałów magnetycznych.
Treści programoweT-P-1Omówienie tematyki projektu.
T-P-3Omówienie opracowanych rozwiązań projektowych i prezentacja otrzymanych wyników.
T-P-2Realizacja zadania projektowego w laboratorium.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych (metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy zadania oceny standardowych właściwości materiałów magnetycznych, dobrać i zastosować jedną metodę ich pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02bAEE_K01Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z problematyką pomiarów materiałów magnetycznych.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności przygotowywania i wykonywania pomiarów materiałów magnetycznych.
Treści programoweT-P-3Omówienie opracowanych rozwiązań projektowych i prezentacja otrzymanych wyników.
T-W-2Źródła pól magnetycznych.
T-W-4Układy pomiarowe materiałów magnetycznych.
T-W-3Pomiar pól magnetycznych.
T-W-5Pomiary materiałów magnetycznie miękkich.
T-W-6Pomiary materiałów magnetycznie twardych.
T-W-1Materiały magnetyczne i ich właściwości.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych (metoda projektów).
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia końcowego wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeanalizować i omówić wyniki badań, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować dalszy kierunek prac.
3,5
4,0
4,5
5,0