Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria materiałowa

Sylabus przedmiotu Teoria pomiarów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Teoria pomiarów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL1 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość matematyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Doktorant musi opanować analizę błędu pomiarowego
C-2Doktorant pozna rodzaje błędów pomiarowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratorium z błędów pomiarowych - część 15
T-L-2Laboratorium z błędów pomiarowych - część 25
10
wykłady
T-W-1System jednostek SI2
T-W-2Błędy pomiarowe w pomiarach2
T-W-3Metody statystyczne w pomiarach2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie sprawozdania5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiuje literature9
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB04a_W01
Doktorant musi znać metody statystyczne analizy błędu pomiarowego
SD_3_W01C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB04a_U01
Doktorant musi umieć wyznaczyć niepewność standardową
SD_3_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB04a_K01
Doktorant potrafi określić dokładność urządzenia pomiarowego
SD_3_K01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB04a_W01
Doktorant musi znać metody statystyczne analizy błędu pomiarowego
2,0
3,050% wiedzy sprawdzonej podczas egzaminu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB04a_U01
Doktorant musi umieć wyznaczyć niepewność standardową
2,0
3,0Doktorant umie ocenić dokładność pomiarową urządzenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB04a_K01
Doktorant potrafi określić dokładność urządzenia pomiarowego
2,0
3,0Doktorant umie pracować w grupie przy wyznaczaniu błędów pomiaorowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Taylor John R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratorium z błędów pomiarowych - część 15
T-L-2Laboratorium z błędów pomiarowych - część 25
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System jednostek SI2
T-W-2Błędy pomiarowe w pomiarach2
T-W-3Metody statystyczne w pomiarach2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie sprawozdania5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiuje literature9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB04a_W01Doktorant musi znać metody statystyczne analizy błędu pomiarowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Doktorant musi opanować analizę błędu pomiarowego
Treści programoweT-W-2Błędy pomiarowe w pomiarach
T-W-3Metody statystyczne w pomiarach
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wiedzy sprawdzonej podczas egzaminu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB04a_U01Doktorant musi umieć wyznaczyć niepewność standardową
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Doktorant musi opanować analizę błędu pomiarowego
Treści programoweT-W-2Błędy pomiarowe w pomiarach
T-W-3Metody statystyczne w pomiarach
T-W-1System jednostek SI
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie ocenić dokładność pomiarową urządzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB04a_K01Doktorant potrafi określić dokładność urządzenia pomiarowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Doktorant musi opanować analizę błędu pomiarowego
Treści programoweT-W-2Błędy pomiarowe w pomiarach
T-W-1System jednostek SI
T-W-3Metody statystyczne w pomiarach
Metody nauczaniaM-2Laboratorium
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie pracować w grupie przy wyznaczaniu błędów pomiaorowych
3,5
4,0
4,5
5,0