Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: architektura i urbanistyka

Sylabus przedmiotu Rolnictwo i ogrodnictwo w świecie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Rolnictwo i ogrodnictwo w świecie
Specjalność rolnictwo i ogrodnictwo
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 44 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o rolnictwie i ogrodnictwie w Polsce, znajomość botaniki, fizjologii roślin, podstaw uprawy roslin ogrodniczych i rolniczych, podstaw nawożenia oraz plonowania roślin
W-2Znajomośc podstaw gleboznawstawa i chemii rolnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi agroekosystemami świata, ich znaczeniem gospodarczym i przyrodniczym oraz poznanie produkcji żywności rolniczej i ogrodniczej na świecie oraz problemów wyżywienia ludności.
C-2Zapoznanie doktorantów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów oraz tendencjami zmian w ich produkcji, jak i z zagospodarowaniem nawozów z produkcji zwierzęcej i odpadów o znaczeniu nawozowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rolnictwo w Europie Zachodniej - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy1
T-P-2Rolnictwo w Azji - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy1
T-P-3Rolnictwo w Afryce, Ameryce Południowej i Pólnocej, Australi o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy2
T-P-4Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Europa1
T-P-5Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Azja i Afryka1
T-P-6Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Ameryka i Australia1
T-P-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych przeprowadzonych w Europie1
T-P-8Projekt zagospodarowania odpadów z różnej działaności produkcyjnej (popioły, podłoża pieczarkowe, pofermrnt, osad ściekowy i in.). Tendencje wykorzystania odpadów do celów nawoozwych w Europie i na świecie.2
10
wykłady
T-W-1Demografia populacji ludzkiej - historia, stan obecny oraz perspektywy. Wpływ zmian klimatu na rolnictwo.1
T-W-2Skala produkcji roślinnej i zwierzęcej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.1
T-W-3Skala produkcji ogrodniczej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.2
T-W-4Etapy rolnictwa i hodowli roślin, w tym GMO1
T-W-5Rozwój ogrodnictwa na terenie ziem polskich2
T-W-6Charakterystyka rolnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.1
T-W-7Charakterystyka ogrodnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.2
T-W-8Aktualny krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych oraz zagospodarowanie odpadów o znaczeniu nawozowym2
T-W-9Elementy gospodarki nawozowej w kraju i świecie w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska1
T-W-10Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element gospodarki nawozowej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie projektu10
A-P-3Przygotowanie prezentacji5
A-P-4Analiza literatury przedmiotu i materiałów źródłowych pomocnych przy opracowaniu projektu5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
A-W-3Praca samodzielna z podręcznikiem i dostępnymi źródłami10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-5Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aRO_W01
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat stanu obecnego, problemów, rozwoju oraz przyszłości rolnictwa i ogrodnictwa w świecie
SD_3_W08C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-P-8, T-W-9, T-P-4, T-P-5, T-W-5, T-P-7, T-W-4, T-P-3, T-P-6, T-W-10, T-W-8, T-P-1, T-W-6, T-P-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aRO_U01
Student posiada umiejętność krytycznego porównania rolnctwa i ogrodnictwa w róznych krajach świata. Potrafi pozyskiwać i analizować dostępne informacje dotyczące światowego rolnictwa i ogrodnictwa.
SD_3_U06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-P-4, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-P-3, T-W-9, T-W-8, T-P-8, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-P-6, T-P-7, T-P-5M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aRO_K01
Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo
SD_3_K01C-1T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-P-2, T-P-1, T-P-7, T-W-2, T-P-4, T-W-5, T-P-8, T-W-4, T-P-6, T-W-6, T-W-1, T-P-3, T-P-5, T-W-3, T-W-7M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aRO_W01
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat stanu obecnego, problemów, rozwoju oraz przyszłości rolnictwa i ogrodnictwa w świecie
2,0
3,0Uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie prezentacji / raportu na wybrany temat związany z przdmiotem. Znajomość podstawowych problemów w światowym rolnictwie i ogrodnictwie i wpływu zmian klimatycznych na produkcję rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aRO_U01
Student posiada umiejętność krytycznego porównania rolnctwa i ogrodnictwa w róznych krajach świata. Potrafi pozyskiwać i analizować dostępne informacje dotyczące światowego rolnictwa i ogrodnictwa.
2,0
3,0umiejętność opracowania projektu w zakresie krytycznej oceny rolnictwa i ogrodnictwa w świecie oraz możliwości modyfikacji działań dostosowanych do zasobów przyrody w różnych rejonach klimatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aRO_K01
Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo
2,0
3,0ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa, 2005
  2. Górecki J. (red.), Gospodarka rolniczo-żywnościowa świata, SGGW, Warszawa, 1987
  3. Sepp Holzer, Permakultura Seppa Holzera. Praktyczne zastosowanie w ogrodnictwie, sadownictwie i rolnictwie, PURANA, 2014, 1, ISBN 978-83-60170-65-6, Tłum. E. Skowrońska
  4. Małgorzata Ducka, Ekologiczne rolnictwo i ogrodnictwo, Moderna, Brwinów, 2011, http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/97cd92bf39d28035215747d672e8e707

Literatura dodatkowa

  1. Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2007
  2. http://faostat.fao.org/, 2019
  3. Raport o przemysle chemiczny w Polsce i na świecie, Instytut INORG sp.z.o.o, Gliwice, 2017, tom I i II
  4. FAO Statistical Yearbook, World Food and Agriculture, FAO UN, Roma, 2018, dostepne wydania 2015, 2016, 2017
  5. Rocznik Statystyczny Rolnictwa, GUS, Warszawa, 2019, poprzednie wydania 2001, 2006, 20011. 2016, 2017, 2018
  6. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy rolnictwa światowego, SGGW, Warszawa, 2019, opublikowane numery od 2006 roku na http://sj.wne.sggw.pl/prs/
  7. Sadowski M., Wilkin J., Kołomyjska I., Karaczun Z., Witeska K. (red.), Zmiany klimatu, a rolnictwo i obszary wiejskie, FDPA, Warszawa, 2008
  8. https://www.fresh-market.pl/, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rolnictwo w Europie Zachodniej - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy1
T-P-2Rolnictwo w Azji - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy1
T-P-3Rolnictwo w Afryce, Ameryce Południowej i Pólnocej, Australi o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy2
T-P-4Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Europa1
T-P-5Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Azja i Afryka1
T-P-6Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Ameryka i Australia1
T-P-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych przeprowadzonych w Europie1
T-P-8Projekt zagospodarowania odpadów z różnej działaności produkcyjnej (popioły, podłoża pieczarkowe, pofermrnt, osad ściekowy i in.). Tendencje wykorzystania odpadów do celów nawoozwych w Europie i na świecie.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Demografia populacji ludzkiej - historia, stan obecny oraz perspektywy. Wpływ zmian klimatu na rolnictwo.1
T-W-2Skala produkcji roślinnej i zwierzęcej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.1
T-W-3Skala produkcji ogrodniczej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.2
T-W-4Etapy rolnictwa i hodowli roślin, w tym GMO1
T-W-5Rozwój ogrodnictwa na terenie ziem polskich2
T-W-6Charakterystyka rolnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.1
T-W-7Charakterystyka ogrodnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.2
T-W-8Aktualny krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych oraz zagospodarowanie odpadów o znaczeniu nawozowym2
T-W-9Elementy gospodarki nawozowej w kraju i świecie w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska1
T-W-10Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element gospodarki nawozowej2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie projektu10
A-P-3Przygotowanie prezentacji5
A-P-4Analiza literatury przedmiotu i materiałów źródłowych pomocnych przy opracowaniu projektu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
A-W-3Praca samodzielna z podręcznikiem i dostępnymi źródłami10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-5Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aRO_W01Student posiada poszerzoną wiedzę na temat stanu obecnego, problemów, rozwoju oraz przyszłości rolnictwa i ogrodnictwa w świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi agroekosystemami świata, ich znaczeniem gospodarczym i przyrodniczym oraz poznanie produkcji żywności rolniczej i ogrodniczej na świecie oraz problemów wyżywienia ludności.
Treści programoweT-W-3Skala produkcji ogrodniczej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.
T-W-2Skala produkcji roślinnej i zwierzęcej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.
T-W-1Demografia populacji ludzkiej - historia, stan obecny oraz perspektywy. Wpływ zmian klimatu na rolnictwo.
T-W-7Charakterystyka ogrodnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.
T-P-8Projekt zagospodarowania odpadów z różnej działaności produkcyjnej (popioły, podłoża pieczarkowe, pofermrnt, osad ściekowy i in.). Tendencje wykorzystania odpadów do celów nawoozwych w Europie i na świecie.
T-W-9Elementy gospodarki nawozowej w kraju i świecie w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska
T-P-4Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Europa
T-P-5Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Azja i Afryka
T-W-5Rozwój ogrodnictwa na terenie ziem polskich
T-P-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych przeprowadzonych w Europie
T-W-4Etapy rolnictwa i hodowli roślin, w tym GMO
T-P-3Rolnictwo w Afryce, Ameryce Południowej i Pólnocej, Australi o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-P-6Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Ameryka i Australia
T-W-10Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element gospodarki nawozowej
T-W-8Aktualny krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych oraz zagospodarowanie odpadów o znaczeniu nawozowym
T-P-1Rolnictwo w Europie Zachodniej - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-W-6Charakterystyka rolnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.
T-P-2Rolnictwo w Azji - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie prezentacji / raportu na wybrany temat związany z przdmiotem. Znajomość podstawowych problemów w światowym rolnictwie i ogrodnictwie i wpływu zmian klimatycznych na produkcję rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aRO_U01Student posiada umiejętność krytycznego porównania rolnctwa i ogrodnictwa w róznych krajach świata. Potrafi pozyskiwać i analizować dostępne informacje dotyczące światowego rolnictwa i ogrodnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi agroekosystemami świata, ich znaczeniem gospodarczym i przyrodniczym oraz poznanie produkcji żywności rolniczej i ogrodniczej na świecie oraz problemów wyżywienia ludności.
Treści programoweT-W-4Etapy rolnictwa i hodowli roślin, w tym GMO
T-W-5Rozwój ogrodnictwa na terenie ziem polskich
T-W-7Charakterystyka ogrodnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.
T-W-6Charakterystyka rolnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.
T-P-4Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Europa
T-W-10Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element gospodarki nawozowej
T-W-3Skala produkcji ogrodniczej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.
T-W-2Skala produkcji roślinnej i zwierzęcej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.
T-P-3Rolnictwo w Afryce, Ameryce Południowej i Pólnocej, Australi o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-W-9Elementy gospodarki nawozowej w kraju i świecie w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska
T-W-8Aktualny krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych oraz zagospodarowanie odpadów o znaczeniu nawozowym
T-P-8Projekt zagospodarowania odpadów z różnej działaności produkcyjnej (popioły, podłoża pieczarkowe, pofermrnt, osad ściekowy i in.). Tendencje wykorzystania odpadów do celów nawoozwych w Europie i na świecie.
T-P-1Rolnictwo w Europie Zachodniej - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-P-2Rolnictwo w Azji - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-W-1Demografia populacji ludzkiej - historia, stan obecny oraz perspektywy. Wpływ zmian klimatu na rolnictwo.
T-P-6Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Ameryka i Australia
T-P-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych przeprowadzonych w Europie
T-P-5Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Azja i Afryka
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umiejętność opracowania projektu w zakresie krytycznej oceny rolnictwa i ogrodnictwa w świecie oraz możliwości modyfikacji działań dostosowanych do zasobów przyrody w różnych rejonach klimatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aRO_K01Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi agroekosystemami świata, ich znaczeniem gospodarczym i przyrodniczym oraz poznanie produkcji żywności rolniczej i ogrodniczej na świecie oraz problemów wyżywienia ludności.
Treści programoweT-W-10Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element gospodarki nawozowej
T-W-9Elementy gospodarki nawozowej w kraju i świecie w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska
T-W-8Aktualny krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych oraz zagospodarowanie odpadów o znaczeniu nawozowym
T-P-2Rolnictwo w Azji - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-P-1Rolnictwo w Europie Zachodniej - w wybranych krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-P-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych przeprowadzonych w Europie
T-W-2Skala produkcji roślinnej i zwierzęcej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.
T-P-4Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Europa
T-W-5Rozwój ogrodnictwa na terenie ziem polskich
T-P-8Projekt zagospodarowania odpadów z różnej działaności produkcyjnej (popioły, podłoża pieczarkowe, pofermrnt, osad ściekowy i in.). Tendencje wykorzystania odpadów do celów nawoozwych w Europie i na świecie.
T-W-4Etapy rolnictwa i hodowli roślin, w tym GMO
T-P-6Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Ameryka i Australia
T-W-6Charakterystyka rolnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.
T-W-1Demografia populacji ludzkiej - historia, stan obecny oraz perspektywy. Wpływ zmian klimatu na rolnictwo.
T-P-3Rolnictwo w Afryce, Ameryce Południowej i Pólnocej, Australi o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - stan, wydajność głównych ziemiopłodów, problemy
T-P-5Problemy ogrodnictwa w krajach o różnych warunkach glebowych i klimatycznych - Azja i Afryka
T-W-3Skala produkcji ogrodniczej w kraju i na świecie - projektowane kierunki rozwoju produkcji w krajach Unii Europejskiej.
T-W-7Charakterystyka ogrodnictwa krajów rozwiniętych, rozwijających się i zapóźnionych gospodarczo.
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0