Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: architektura i urbanistyka

Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody badawcze w procesach inżynierii i technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zaawansowane metody badawcze w procesach inżynierii i technologii chemicznej
Specjalność inżynieria chemiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość podstawowych metod badawczych w technologii i inżynierii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi zaprojektować prawidłowo działające laboratorium w wybranej dyscyplinie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zaprojektowanie laboratorium w dyscyplinie naukowej, w której realizowana jest praca doktorska.10
10
wykłady
T-W-1Laboratoria o kontrolowanych parametrach srodowiskowych typu Clean Room - planowanie, wyposażenie i eksploatacja4
T-W-2Laboratoria o wysokim stopniu bezpieczeństwa biologicznego BSL (Biosafety Level- BSL). Wymagania dla laboratoriuów BSL1, BSL2, BSL3 i BSL4. Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.3
T-W-3Laboratiria certyfikowane i pracujące według Dobrych Praktyk Wytwarzania GMP (Good Manufacturing Practice). Systemy akredytacji icertyfikacja oraz procedury. Planowanie, budowa, wyposażenie i eksploatacja.3
T-W-4Laboratoryjne systemy informatyczne LIMS ( Laboratory Information Managemnt System). Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.3
T-W-5Dobra Praktyka Laboratoryjna(DLP)- GLP ang.(goo laboratory practice)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Czynne projektowanie i konsultacja z prowadzącym.8
A-P-2Uczestnictwo w konsultacja projektu2
A-P-3Studia własne20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Studia własne30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład i wykonanie projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektu laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01cICh_W02
Posiada wiedzę na temat metodologi pracy naukowej
SD_3_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01cICh_U02
Potrafi praktycznie wykorzystać metody, techniki i narzędzia badawcze.
SD_3_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01cICh_K05
Przestrzega norm etycznych i zawodowych w działalności badawczej.
SD_3_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01cICh_W02
Posiada wiedzę na temat metodologi pracy naukowej
2,0
3,0zaliczenie pisemne i wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01cICh_U02
Potrafi praktycznie wykorzystać metody, techniki i narzędzia badawcze.
2,0
3,0zaliczenie pisemne i projekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01cICh_K05
Przestrzega norm etycznych i zawodowych w działalności badawczej.
2,0
3,0zaliczenie pisemne i projekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie Dobrej Praktyki Wytwarzania, Ministerswto Zdrowia, Warszawa, 2015, Dziennik Ustaw z 27 lutego 2015 r, Poz. 1979
  2. Zasady Dobrej Praktyki Lboraryjnej OECD, Organizacja współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD/Principles of Good Laboratory Practice, UE, 2011, ENV/MC/CHEM/98/17, http://www.oecd.org

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie laboratorium w dyscyplinie naukowej, w której realizowana jest praca doktorska.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Laboratoria o kontrolowanych parametrach srodowiskowych typu Clean Room - planowanie, wyposażenie i eksploatacja4
T-W-2Laboratoria o wysokim stopniu bezpieczeństwa biologicznego BSL (Biosafety Level- BSL). Wymagania dla laboratoriuów BSL1, BSL2, BSL3 i BSL4. Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.3
T-W-3Laboratiria certyfikowane i pracujące według Dobrych Praktyk Wytwarzania GMP (Good Manufacturing Practice). Systemy akredytacji icertyfikacja oraz procedury. Planowanie, budowa, wyposażenie i eksploatacja.3
T-W-4Laboratoryjne systemy informatyczne LIMS ( Laboratory Information Managemnt System). Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.3
T-W-5Dobra Praktyka Laboratoryjna(DLP)- GLP ang.(goo laboratory practice)2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Czynne projektowanie i konsultacja z prowadzącym.8
A-P-2Uczestnictwo w konsultacja projektu2
A-P-3Studia własne20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Studia własne30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01cICh_W02Posiada wiedzę na temat metodologi pracy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-1Potrafi zaprojektować prawidłowo działające laboratorium w wybranej dyscyplinie.
Treści programoweT-W-1Laboratoria o kontrolowanych parametrach srodowiskowych typu Clean Room - planowanie, wyposażenie i eksploatacja
T-W-2Laboratoria o wysokim stopniu bezpieczeństwa biologicznego BSL (Biosafety Level- BSL). Wymagania dla laboratoriuów BSL1, BSL2, BSL3 i BSL4. Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.
T-W-3Laboratiria certyfikowane i pracujące według Dobrych Praktyk Wytwarzania GMP (Good Manufacturing Practice). Systemy akredytacji icertyfikacja oraz procedury. Planowanie, budowa, wyposażenie i eksploatacja.
T-W-4Laboratoryjne systemy informatyczne LIMS ( Laboratory Information Managemnt System). Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.
T-W-5Dobra Praktyka Laboratoryjna(DLP)- GLP ang.(goo laboratory practice)
T-P-1Zaprojektowanie laboratorium w dyscyplinie naukowej, w której realizowana jest praca doktorska.
Metody nauczaniaM-1Wykład i wykonanie projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie pisemne i wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01cICh_U02Potrafi praktycznie wykorzystać metody, techniki i narzędzia badawcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Potrafi zaprojektować prawidłowo działające laboratorium w wybranej dyscyplinie.
Treści programoweT-W-1Laboratoria o kontrolowanych parametrach srodowiskowych typu Clean Room - planowanie, wyposażenie i eksploatacja
T-W-2Laboratoria o wysokim stopniu bezpieczeństwa biologicznego BSL (Biosafety Level- BSL). Wymagania dla laboratoriuów BSL1, BSL2, BSL3 i BSL4. Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.
T-W-3Laboratiria certyfikowane i pracujące według Dobrych Praktyk Wytwarzania GMP (Good Manufacturing Practice). Systemy akredytacji icertyfikacja oraz procedury. Planowanie, budowa, wyposażenie i eksploatacja.
T-W-4Laboratoryjne systemy informatyczne LIMS ( Laboratory Information Managemnt System). Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.
T-W-5Dobra Praktyka Laboratoryjna(DLP)- GLP ang.(goo laboratory practice)
T-P-1Zaprojektowanie laboratorium w dyscyplinie naukowej, w której realizowana jest praca doktorska.
Metody nauczaniaM-1Wykład i wykonanie projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie pisemne i projekt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01cICh_K05Przestrzega norm etycznych i zawodowych w działalności badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Potrafi zaprojektować prawidłowo działające laboratorium w wybranej dyscyplinie.
Treści programoweT-W-1Laboratoria o kontrolowanych parametrach srodowiskowych typu Clean Room - planowanie, wyposażenie i eksploatacja
T-W-2Laboratoria o wysokim stopniu bezpieczeństwa biologicznego BSL (Biosafety Level- BSL). Wymagania dla laboratoriuów BSL1, BSL2, BSL3 i BSL4. Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.
T-W-3Laboratiria certyfikowane i pracujące według Dobrych Praktyk Wytwarzania GMP (Good Manufacturing Practice). Systemy akredytacji icertyfikacja oraz procedury. Planowanie, budowa, wyposażenie i eksploatacja.
T-W-4Laboratoryjne systemy informatyczne LIMS ( Laboratory Information Managemnt System). Planowanie, budowa,wyposażenie i eksploatacja.
T-W-5Dobra Praktyka Laboratoryjna(DLP)- GLP ang.(goo laboratory practice)
T-P-1Zaprojektowanie laboratorium w dyscyplinie naukowej, w której realizowana jest praca doktorska.
Metody nauczaniaM-1Wykład i wykonanie projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie pisemne i projekt
3,5
4,0
4,5
5,0