Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: architektura i urbanistyka

Sylabus przedmiotu Teorie naukowe w architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Teorie naukowe w architekturze
Specjalność architektura i urbanistyka
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z zakresu głównych teorii architektonicznych i historii architektury ma poziomie S2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnoreodnością teorii w architekturze wynikających z rozwoju dyscypliny naukowe i różnych sposobów postrzegania różnych jej aspektów.
C-2Umiejętność krytycznego rozróżniania intencji projektantów architektury, podłoża filozoficznego i społecznego ich kreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z teorii a rchitektury3
T-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury2
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury teorii5
10
wykłady
T-W-1Rola teorii architektury w dyscyplinie architektura i urbanistyka1
T-W-2Klasyczne teorie w architekturze2
T-W-3Synergia architektury z konstrukcją2
T-W-4Architektura bioklimatyczna2
T-W-5Teoria modernizmu w architekturze1
T-W-6Teoria funkcjonalizmu w architekturze1
T-W-7Teoria postmodernizmu w architekturze2
T-W-8Teorie dekonstruktywizmu i foldingu w architekturze2
T-W-9Teoria minimalizmu w architekturze1
T-W-10Teoria architektury wernakularnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniectwo w zajęciach, konsultacja opracowanych zagadnień z prowadzącym, prezentacja opracowanych zagadnień na formum grupy.10
A-P-2Praca własna nad opracowaniem zadanych materiałów.20
30
wykłady
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie materiałów problemowych do każdego z tematów zajęć15
A-W-2Studiowanie literatury i materiałów źródłowych, przygotowanie do zajęć.45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01aAiU_W01
Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury.
SD_3_W01, SD_3_W07, SD_3_W08C-1T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01aAiU_U01
Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
SD_3_U01, SD_3_U04, SD_3_U05C-2T-P-1, T-P-3, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01aAiU_K01
Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych.
SD_3_K01, SD_3_K02C-1, C-2T-W-1, T-P-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-P-3, T-W-10, T-P-2, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01aAiU_W01
Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury.
2,0
3,0Doktorant ma wiedzę umożliwiającą zrozumienie zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01aAiU_U01
Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
2,0
3,0Doktorant potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01aAiU_K01
Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych.
2,0
3,0Doktorant potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ch. Jencks, K. Kropf, Teorie i Manifesty Architektury Współczesnej, Grupa Sztuka Architektury, Warszawa, 2013
  2. Zbigniew Paszkowski, Miasto Idealne, Universitas, Kraków, 2011
  3. Pevsner N., Pionierzy Współczesności, Warszawa, 1976
  4. Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1987
  5. Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Arkady, Warszawa, 1989
  6. Giedion Z., Czas przestrzeń, architektura, PWN, Warszawa, 1968
  7. Banham R., Rewolucja w architekturze, WaiF, Warszawa, 1979
  8. Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna, Arkady, Warszawa, 1989
  9. Kotula A. , Krakowski P., Architektura Współczesna, zarys rozwoju, Wyd. Literackie, Kraków, 1967

Literatura dodatkowa

  1. Ingrid Böck, Six Canonical Projects by Rem Koolhaas. Essays on the History of Ideas, Jovis, Berlin, 2015
  2. Bernard Tschumi, Event-Cities 2, MIT Press, Chicago, 1994

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z teorii a rchitektury3
T-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury2
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury teorii5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola teorii architektury w dyscyplinie architektura i urbanistyka1
T-W-2Klasyczne teorie w architekturze2
T-W-3Synergia architektury z konstrukcją2
T-W-4Architektura bioklimatyczna2
T-W-5Teoria modernizmu w architekturze1
T-W-6Teoria funkcjonalizmu w architekturze1
T-W-7Teoria postmodernizmu w architekturze2
T-W-8Teorie dekonstruktywizmu i foldingu w architekturze2
T-W-9Teoria minimalizmu w architekturze1
T-W-10Teoria architektury wernakularnej1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniectwo w zajęciach, konsultacja opracowanych zagadnień z prowadzącym, prezentacja opracowanych zagadnień na formum grupy.10
A-P-2Praca własna nad opracowaniem zadanych materiałów.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie materiałów problemowych do każdego z tematów zajęć15
A-W-2Studiowanie literatury i materiałów źródłowych, przygotowanie do zajęć.45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01aAiU_W01Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnoreodnością teorii w architekturze wynikających z rozwoju dyscypliny naukowe i różnych sposobów postrzegania różnych jej aspektów.
Treści programoweT-W-4Architektura bioklimatyczna
T-W-6Teoria funkcjonalizmu w architekturze
T-W-8Teorie dekonstruktywizmu i foldingu w architekturze
T-W-2Klasyczne teorie w architekturze
T-W-3Synergia architektury z konstrukcją
T-W-10Teoria architektury wernakularnej
T-W-1Rola teorii architektury w dyscyplinie architektura i urbanistyka
T-W-5Teoria modernizmu w architekturze
T-W-9Teoria minimalizmu w architekturze
T-W-7Teoria postmodernizmu w architekturze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant ma wiedzę umożliwiającą zrozumienie zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01aAiU_U01Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność krytycznego rozróżniania intencji projektantów architektury, podłoża filozoficznego i społecznego ich kreacji.
Treści programoweT-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z teorii a rchitektury
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury teorii
T-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01aAiU_K01Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnoreodnością teorii w architekturze wynikających z rozwoju dyscypliny naukowe i różnych sposobów postrzegania różnych jej aspektów.
C-2Umiejętność krytycznego rozróżniania intencji projektantów architektury, podłoża filozoficznego i społecznego ich kreacji.
Treści programoweT-W-1Rola teorii architektury w dyscyplinie architektura i urbanistyka
T-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z teorii a rchitektury
T-W-5Teoria modernizmu w architekturze
T-W-7Teoria postmodernizmu w architekturze
T-W-8Teorie dekonstruktywizmu i foldingu w architekturze
T-W-3Synergia architektury z konstrukcją
T-W-9Teoria minimalizmu w architekturze
T-W-6Teoria funkcjonalizmu w architekturze
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury teorii
T-W-10Teoria architektury wernakularnej
T-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury
T-W-4Architektura bioklimatyczna
T-W-2Klasyczne teorie w architekturze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0