Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: architektura i urbanistyka

Sylabus przedmiotu Design Thinking:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Design Thinking
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca RCIiTT
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Żebrowski <Pawel.Zebrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy socjologii. Podstawy prowadzenia procesu badawczego. Zarządzanie projektami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metodyki design thinking. Poznanie umiejętności poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych (w tym badań). Planowanie pracy projektowej. Budowanie zespołów interdyscyplinarnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Podstawy metodyki design thinking. Empatia, Definiowanie, Generowanie Pomysłów, Prototypowanie i Testowanie – opis poszczególnych etapów, wyjaśnienie znaczenia, przedstawienie narzędzi, ćwiczenia praktyczne. Budowa zespołu projektowego. Praca nad case study.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w zajęciach10
A-S-2Przygotowania samodzielne10
A-S-3Praca nad case study10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDC02_W01
Doktorant ma wiedzę związaną z nieszablonowym podejściem do rozwiazywania problemów naukowych.
SD_3_W04C-1T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDC02_U01
Doktorant ma umiejętność zastosowania nieszablonowego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z przygotowaniem rozprawy doktorskiej.
SD_3_U06C-1T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDC02_K01
Doktorant ma kompetencje do twórczego rozwiązywania problemów badawczych.
SD_3_K04C-1T-S-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDC02_W01
Doktorant ma wiedzę związaną z nieszablonowym podejściem do rozwiazywania problemów naukowych.
2,0
3,02,0 3,0 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować 3,5 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować i zna podstawowe narzędzia stosowane na poszczególnych etapach 4,0 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować, zna podstawowe narzędzia stosowane na poszczególnych etapach i wie jak zastosować je w praktyce 4,5 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować, zna podstawowe narzędzia stosowane na poszczególnych etapach, wie jak zastosować je w praktyce i jak wyciągnąć z tego wnioski. 5,0 Student jest w stanie sam przeprowadzić projekt metodyką design thinking, zna związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi etapami, wyciąga wnioski i powtarza iteracje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDC02_U01
Doktorant ma umiejętność zastosowania nieszablonowego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z przygotowaniem rozprawy doktorskiej.
2,0
3,02,0 3,0 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie 3,5 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie oraz jest w stanie podać przykłady, w jakich jego projektach metodyka ta może być mu potrzebna 4,0 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie, jest w stanie podać przykłady, w jakich jego projektach metodyka ta może być mu potrzebna oraz umie zastosować jej podstawy w praktyce. 4,5 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie, jest w stanie podać przykłady, w jakich jego projektach metodyka ta może być mu potrzebna, umie zastosować jej podstawy w praktyce i wyciągać wnioski. 5,0 Student jest w stanie sam przeprowadzić projekt metodyką design thinking, zna związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi etapami, wyciąga wnioski i powtarza iteracje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDC02_K01
Doktorant ma kompetencje do twórczego rozwiązywania problemów badawczych.
2,0
3,02,0 3,0 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jako klucza do projektowania efektywnych rozwiązań 3,5 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jest w stanie sformułować podstawowe pytania badawcze 4,0 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jest w stanie sformułować zaawansowane pytania badawcze oraz przeprowadzić wywiad 4,5 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jest w stanie sformułować zaawansowane pytania badawcze, przeprowadzić wywiad i wyciągnąć podstawowe wnioski. 5,0 Student jest w stanie sam przeprowadzić projekt metodyką design thinking, zna związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi etapami, wyciąga wnioski i powtarza iteracje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown T., ., Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław, 2013
  2. Cross N., Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work, 2011
  3. Lockwood T., Design Thinking: Integrating Innovation, Customer Experience, and Brand Value, 2010
  4. Nisbett R.E., Mindware., Narzędzia skutecznego myślenia, Sopot, 2016
  5. Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności: teorią a praktyką, 2013
  6. Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna: studium teoretyczne, 2013

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Podstawy metodyki design thinking. Empatia, Definiowanie, Generowanie Pomysłów, Prototypowanie i Testowanie – opis poszczególnych etapów, wyjaśnienie znaczenia, przedstawienie narzędzi, ćwiczenia praktyczne. Budowa zespołu projektowego. Praca nad case study.10
10

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w zajęciach10
A-S-2Przygotowania samodzielne10
A-S-3Praca nad case study10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDC02_W01Doktorant ma wiedzę związaną z nieszablonowym podejściem do rozwiazywania problemów naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodyki design thinking. Poznanie umiejętności poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych (w tym badań). Planowanie pracy projektowej. Budowanie zespołów interdyscyplinarnych
Treści programoweT-S-1Podstawy metodyki design thinking. Empatia, Definiowanie, Generowanie Pomysłów, Prototypowanie i Testowanie – opis poszczególnych etapów, wyjaśnienie znaczenia, przedstawienie narzędzi, ćwiczenia praktyczne. Budowa zespołu projektowego. Praca nad case study.
Metody nauczaniaM-1Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,02,0 3,0 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować 3,5 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować i zna podstawowe narzędzia stosowane na poszczególnych etapach 4,0 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować, zna podstawowe narzędzia stosowane na poszczególnych etapach i wie jak zastosować je w praktyce 4,5 Student jest w stanie wymienić podstawowe elementy metodyki, wie na jakich etapach i do czego je stosować, zna podstawowe narzędzia stosowane na poszczególnych etapach, wie jak zastosować je w praktyce i jak wyciągnąć z tego wnioski. 5,0 Student jest w stanie sam przeprowadzić projekt metodyką design thinking, zna związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi etapami, wyciąga wnioski i powtarza iteracje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDC02_U01Doktorant ma umiejętność zastosowania nieszablonowego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z przygotowaniem rozprawy doktorskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodyki design thinking. Poznanie umiejętności poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych (w tym badań). Planowanie pracy projektowej. Budowanie zespołów interdyscyplinarnych
Treści programoweT-S-1Podstawy metodyki design thinking. Empatia, Definiowanie, Generowanie Pomysłów, Prototypowanie i Testowanie – opis poszczególnych etapów, wyjaśnienie znaczenia, przedstawienie narzędzi, ćwiczenia praktyczne. Budowa zespołu projektowego. Praca nad case study.
Metody nauczaniaM-1Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,02,0 3,0 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie 3,5 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie oraz jest w stanie podać przykłady, w jakich jego projektach metodyka ta może być mu potrzebna 4,0 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie, jest w stanie podać przykłady, w jakich jego projektach metodyka ta może być mu potrzebna oraz umie zastosować jej podstawy w praktyce. 4,5 Student jest w stanie podać przykłady zastosowania metodyki w Polsce i na świecie, jest w stanie podać przykłady, w jakich jego projektach metodyka ta może być mu potrzebna, umie zastosować jej podstawy w praktyce i wyciągać wnioski. 5,0 Student jest w stanie sam przeprowadzić projekt metodyką design thinking, zna związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi etapami, wyciąga wnioski i powtarza iteracje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDC02_K01Doktorant ma kompetencje do twórczego rozwiązywania problemów badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metodyki design thinking. Poznanie umiejętności poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych (w tym badań). Planowanie pracy projektowej. Budowanie zespołów interdyscyplinarnych
Treści programoweT-S-1Podstawy metodyki design thinking. Empatia, Definiowanie, Generowanie Pomysłów, Prototypowanie i Testowanie – opis poszczególnych etapów, wyjaśnienie znaczenia, przedstawienie narzędzi, ćwiczenia praktyczne. Budowa zespołu projektowego. Praca nad case study.
Metody nauczaniaM-1Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,02,0 3,0 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jako klucza do projektowania efektywnych rozwiązań 3,5 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jest w stanie sformułować podstawowe pytania badawcze 4,0 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jest w stanie sformułować zaawansowane pytania badawcze oraz przeprowadzić wywiad 4,5 Student rozumie rolę poprawnego identyfikowania potrzeb użytkowników końcowych, jest w stanie sformułować zaawansowane pytania badawcze, przeprowadzić wywiad i wyciągnąć podstawowe wnioski. 5,0 Student jest w stanie sam przeprowadzić projekt metodyką design thinking, zna związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi etapami, wyciąga wnioski i powtarza iteracje.
3,5
4,0
4,5
5,0