Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Korozja materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Korozja materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia nieorganiczna |
W-2 | Materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania korozji w mgle solnej | 4 |
T-L-2 | Badanie korozji metodą EISA | 3 |
T-L-3 | Okreslanie aktywności kationów metali | 2 |
T-L-4 | elektroliza metali | 2 |
T-L-5 | Badanie skuteczności zabezpieczenia powłokami ochronnymi | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy i mechanizmy korozji materiałów | 1 |
T-W-2 | Typy korozji | 1 |
T-W-3 | Powionowactwo metali do tlenu | 1 |
T-W-4 | Korozja elektrochemiczna | 4 |
T-W-5 | Polaryzacja wodorowa | 1 |
T-W-6 | Polaryzacja tlenowa | 1 |
T-W-7 | Korozja mikrobiologiczna | 1 |
T-W-8 | Odporność korozyjna materiałów konstrukcyjnych | 1 |
T-W-9 | Metody ochrony przed korozją | 1 |
T-W-10 | Metody badań proesów korozyjnych | 1 |
T-W-11 | Korozja chemiczna | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
A-W-5 | czytanie literatury | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_W01 Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji | TCH_1A_W03, TCH_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-11, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_U01 Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku | TCH_1A_U01, TCH_1A_U05, TCH_1A_U08, TCH_1A_U14, TCH_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_K01 Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną | TCH_1A_K01, TCH_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_W01 Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji | 2,0 | student nie zna definicji i rodzajów korozji |
3,0 | student zna definicję i rodzaje korozji | |
3,5 | student potrafi wyjaśnić korozję elektrochemiczną i chemiczną | |
4,0 | Student zna wszystkie rodzaje krozji i mechanizmy zjawisk korozyjnych | |
4,5 | Student wie jaka jest odporność korozyjna materiałów i jakimi metodami można je zabezpieczać | |
5,0 | Student potrafi opisać metody badania korozji i zna zasady doboru materiałów w celu uniknięcia korozji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_U01 Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku | 2,0 | Student nie zna rodzajów korozji |
3,0 | Student zna rodzaje korozji | |
3,5 | Potrafi określić jaki rodzaj korozji będzie zachodził w danym środowisku | |
4,0 | Zna wszystkie rodzaje korozji i wie jakie zjawiska zachodzą podczas procesów korozyjnych | |
4,5 | Zna odpornośc korozyjna materiałów konstrukcyjnych i wie jak je zabezpieczać przed korozją | |
5,0 | Zna metody badania korozji i wie jak dobierać materiały, aby uniknąć korozji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_K01 Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną | 2,0 | nie zna rodzajów korozji |
3,0 | zna rodzaje korozji | |
3,5 | rozumie jakie zjawiska zachodzą podczas korozji elektrochemicznej i chemicznej | |
4,0 | Zna wszystkie rodzaje korozji i przewiduje jakie zjawiska będą zachodzić podczas procesów korozyjnych | |
4,5 | Zna odpornośc korozyjna różnych materiałó konstrukcyjnych i metody zapobiegania korozji | |
5,0 | Umie zastosować metody badania korozji i interpretować ich wyniki. Zna zasady doboru materiałów ze względu na możliwość korozji |
Literatura podstawowa
- Wranglen G., Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
- Błąszkiewicz J., Kamiński M., POdstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
- Uhling H.H., Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Shreira L.L., Korozja, WNT, Warszawa, 1966