Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (N3)

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności teoretycznych niezbędnych do zaprojektowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami BHP
C-2Zdobycie umiejętności praktycznych niezbędnych do zaprojektowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w prawie Unii Europejskiej i w prawie Polskim2
T-A-2Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy na wybranych stanowiskach pracy2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu3
A-A-3Przygotowanie prezentacji dotyczącej własnego stanowiska3
11

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3-_A12_W08
ma pogłębioną wiedzę na temat przepisów BHP oraz zagrożeń występujących podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych
TICh_3-_W08C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3-_A12_U15
w oparciu o wiedzę technologiczno - inżynieryjną na temat stanowiska pracy student potrafi zaproponować odpowiedznie środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odpowiedną organizację pracy pod kątem BHP i ergonomii
TICh_3-_U15C-2T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3-_A12_W08
ma pogłębioną wiedzę na temat przepisów BHP oraz zagrożeń występujących podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych
2,0
3,0student wykazuje podstawowę wiedzy temat przepisów BHP oraz zagrożeń występujących podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3-_A12_U15
w oparciu o wiedzę technologiczno - inżynieryjną na temat stanowiska pracy student potrafi zaproponować odpowiedznie środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odpowiedną organizację pracy pod kątem BHP i ergonomii
2,0
3,0w oparciu o wiedzę technologiczno - organizacyjną na temat stanowiska pracy student potrafi zaproponować podstawowe wymagane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koradecka D., Bezpieczeństwo i ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998
  2. Pakiet edukacyjny dla szkół wyższych "Nauka o pracy - bezpieczeństwo, higiena, ergonomia", http://www.nauka.gov.pl/szkolnictwo-wyzsze/pakiet-edukacyjny-dla-szkol-wyzszych-nauka-o-pracy-bezpieczenstwo-higiena-ergonomia,archiwum,1.html, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Markowski A., Zapobieganie stratom w Przemyśle cz. II, Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy., Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 1999
  2. Karczewski J. T, śystem komputerowej analizy wypadków przy pracy ISA-PL, centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1993
  3. Marian Ryng, Bezpieczenstwo techniczne w przemysle chemicznym, , poradnik, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w prawie Unii Europejskiej i w prawie Polskim2
T-A-2Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy na wybranych stanowiskach pracy2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu3
A-A-3Przygotowanie prezentacji dotyczącej własnego stanowiska3
11
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3-_A12_W08ma pogłębioną wiedzę na temat przepisów BHP oraz zagrożeń występujących podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3-_W08ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do wybranego kierunku badań
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności teoretycznych niezbędnych do zaprojektowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami BHP
Treści programoweT-A-1Przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w prawie Unii Europejskiej i w prawie Polskim
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje podstawowę wiedzy temat przepisów BHP oraz zagrożeń występujących podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3-_A12_U15w oparciu o wiedzę technologiczno - inżynieryjną na temat stanowiska pracy student potrafi zaproponować odpowiedznie środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odpowiedną organizację pracy pod kątem BHP i ergonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3-_U15potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do opracowania nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności praktycznych niezbędnych do zaprojektowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami BHP
Treści programoweT-A-2Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy na wybranych stanowiskach pracy
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w oparciu o wiedzę technologiczno - organizacyjną na temat stanowiska pracy student potrafi zaproponować podstawowe wymagane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
3,5
4,0
4,5
5,0