Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy psychologii i socjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego, umieszczenie kursu na platformie, generowanie matadanych. | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu. | 2 |
T-W-2 | Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego. | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 4 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 4 |
A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładu | 9 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie egzaminu i samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3-_A10_W01 Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia. | TICh_3A_W09 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
TICh_3-_A10_W02 Wiedza w zakresie projektowania efektywnego środowiska pracy człowiek-komputer dla systemów nauczania zdalnego. | TICh_3A_W09 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-4, M-2, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3-_A10_U01 Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia. | TICh_3A_U06 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
TICh_3-_A10_U02 Umiejętność projektowania kursów nauczania zdalnego zgodnie z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi. | TICh_3A_U06 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3-_A10_K01 Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu. | TICh_3A_K01, TICh_3A_K03 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-4, M-2, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3-_A10_W01 Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3-_A10_W02 Wiedza w zakresie projektowania efektywnego środowiska pracy człowiek-komputer dla systemów nauczania zdalnego. | 2,0 | |
3,0 | wykazuje podstawową wiedzę w zakresie systemów nauczania zdalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3-_A10_U01 Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3-_A10_U02 Umiejętność projektowania kursów nauczania zdalnego zgodnie z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi. | 2,0 | |
3,0 | wykazuje podstawowe umiejętności podczas projektowania kursu nauczania zdalnego zgodne z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3-_A10_K01 Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu. | 2,0 | |
3,0 | Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa, 2002
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003
- Juszczyk S. (red), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003
Literatura dodatkowa
- Nowacki T. W., Aktywizujęce metody w kształceniu, CODN, Warszawa, 1999
- Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000