Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do zaawansowanych metod badawczych inżynierii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do zaawansowanych metod badawczych inżynierii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość materiału z zakresu inżynierii chemicznej na poziomie studiów S2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami zaawansowanych metod badawczych inżynierii chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do teoretycznych, doświadczalnych i numerycznych metod badawczych w zakresie procesów inżynierii chemicznej, w tym między innymi, adsorpcji i adsorberów, mieszania i mieszalników, reaktorów chemicznych, bioprocesów i i bioreaktorów, oddziaływania wirującego pola magnetycznego na wybrane procesy, zastosowania ogniw fotowoltaicznych | 21 |
21 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Praca z zalecaną literaturą rozszerzającą wiedzę wykładu | 50 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01b_W01 Student jest w stanie zidentyfikowac i objaśnic zaawansowane metody badawcze inżynierii chemicznej | TICh_3A_W02, TICh_3A_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01b_U01 student potrafi ocenic przydatnośc i możliwośc wykorzystania nowych metod badawczych w zakresie wybranego kierunku badań | TICh_3A_U10 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
TICh_3A_B01b_U02 Student potrafi krytycznie analizować i wykorzystywac metody badawcze z zakresu inżynierii chemicznej, zwłaszcza w zakresie wybranego kierunku badań | TICh_3A_U08 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01b_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny | TICh_3A_K01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01b_W01 Student jest w stanie zidentyfikowac i objaśnic zaawansowane metody badawcze inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie w podstawowym stopniu zidentyfikowac i objaśnic zaawansowane metody badawcze inżynierii chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01b_U01 student potrafi ocenic przydatnośc i możliwośc wykorzystania nowych metod badawczych w zakresie wybranego kierunku badań | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w podstawowym stopniu ocenic przydatnośc i możliwośc wykorzystania omawianych metod badawczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B01b_U02 Student potrafi krytycznie analizować i wykorzystywac metody badawcze z zakresu inżynierii chemicznej, zwłaszcza w zakresie wybranego kierunku badań | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym stopniu krytycznie analizowac i oceniac omawiane metody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01b_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny | 2,0 | |
3,0 | Student odtwarza przyswojony materiał i w podstawowoym stopniu wykazuje kreatywne i innowacyjne podejście do omawianego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNt, Warszawa, 1985
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
- Wiśniewski T., Wiśniewski S., Wymiana ciepła, WNT, WArszawa, 2000
- Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
- Szarawara J., Skrzypek J., Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980
- Kamieński J., Mieszanie układów wielofazowych, WNT, Warszawa, 2004
- Stręk F., Mieszanie i mieszalniki, WNT, Warszawa, 1981
- Paderewski M., Procesy adsorpcyjne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1999
- Jaworski Z., Numeryczna mechanika płynów w inżynierii chemicznej i procesowej, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2005
- Nastaj J., Modelowanie wybranych procesów adsorpcyjnych i biosorpcyjnych w ochronie środowiska, BEL Studio Sp. z o.o., Warszawa, 2013
- Ambrożek B., Modelowanie procesu odzyskiwania lotnych związków organicznych w cyklicznym układzie TSA z zamkniętym obiegiem gazu podczas regeneracji złoża adsorbentu, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010
- Rakoczy R., Analiza teeoretyczno-doświadczalna wpływu wirującego pola magnetycznego na wybrane operacje i procesy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2011
- Tabiś B., Teoria i inżynieria obiektów reagujących chemicznie, WNT, Warszawa, 1994
- Tabiś B., Zasady inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 2000
- Burghardt A., Bartelmus G., Inżynieria reaktorów chemicznych, tom I , tom II, PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 2011
- Baxevanis A.D., Qulltte B.F.F., Bioinformatyka, PWN, Warszawa, 2008
- Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
- Dziubiński M., Kiljański T., Sęk J., Podstawy reologii i reometrii płynów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2009
- Kiljański T., Dziubiński M., Sęk J, Antosik K., Wykorzystanie pomiarów właściwości reologicznych płynów w praktyce inżynierskiej, EKMA, Warszawa, 2009
- Ghasem D. Najafpour, Biochemical Engineering and Biotechnology, Elsevier, Oxford, 2007
- Paul E.L., Atiemo-Obieng V.A., Kresta S.M., Handbook of industrial mixing, Wiley-Interscience, New Jersey, 2004
- Harnby N., Edwards M.F., Nienow A.W., Mixing in the process industries, Butterworth Heinemann, Oxford, 1997
- Schuegerl K., Bellgart K.H., Bioreaction Engineering. Modelling and Control, Springer, Berlin, 2000