Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (N3)
Sylabus przedmiotu Philosophy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Philosophy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | The basic of philosophy |
W-2 | Basic knowledge of physics and other life sciences |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Knowledge of basic rules of inference applicable in contemporary natural sciences. The ability to use this knowledge for rational thinking in terms of his professional competence. |
C-2 | Analytical skill of benchmarking, pointing to the advantages and disadvantages of individual solutions, making choices based on accepted criteria. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Early Greek philosophers: Pythagoras, Parmenides, Heraclitus and Democritus. The Sophists and Socrates. | 2 |
T-W-2 | Plato and Aristotle -theory of knowledge; knowledge (episteme) and opinion (doxa); theory of Ideas; classification of the sciences, the theoretical, the practical and the productive (theoria, praxis, techne). | 2 |
T-W-3 | Medieval Philosophy: St. Augustine – St. Thomas Aquinas – Faith and reason. | 2 |
T-W-4 | Modern Philosophy and the Scientific Revolution. (Copernicus and Galileo). | 2 |
T-W-5 | Cartesian Dualism and Materialism. | 2 |
T-W-6 | Logical Positivism : The verifiability theory of meaning. | 2 |
T-W-7 | Popper on scientific methodology and knowledge; verification or falsification? | 2 |
T-W-8 | Postmodernism (Foucault, Rorty, Feyerabend). | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance in classes | 15 |
A-W-2 | Consultation | 2 |
A-W-3 | Substantive preparation for credit | 43 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture |
M-2 | Problem lecture |
M-3 | Conversational lecture |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Course activity during the lecture. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oral presentation of lectures and the task of literature |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChT_3-_A05b_W01 He has knowledge of the role of the natural sciences and their place in the sciences Culture. He has knowledge of the specifics of scientific thinking. | ChT_3-_W09 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChT_3-_A05b_U01 He can discuss using logically and substantively justified arguments, aware of the specifics of scientific thinking. | ChT_3-_U02 | — | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChT_3-_A05b_K01 He has competencies related to teamwork by making Material selection and then discussing issues in the team. He takes responsibility for the quality of discussion, he fulfills his task resulting from the division of duties within the group; He can evaluate the task. | ChT_3-_K01 | — | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChT_3-_A05b_W01 He has knowledge of the role of the natural sciences and their place in the sciences Culture. He has knowledge of the specifics of scientific thinking. | 2,0 | |
3,0 | Superficially presents the role of natural sciences in culture; Is not aware of the specificity of the requirements of thinking | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChT_3-_A05b_U01 He can discuss using logically and substantively justified arguments, aware of the specifics of scientific thinking. | 2,0 | |
3,0 | In discussions, he does not use scientific terminology and makes logical mistakes; Moderate activity team activity. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChT_3-_A05b_K01 He has competencies related to teamwork by making Material selection and then discussing issues in the team. He takes responsibility for the quality of discussion, he fulfills his task resulting from the division of duties within the group; He can evaluate the task. | 2,0 | |
3,0 | Manifests basic competences related to teamwork; It selects the material, sporadically participates in the discussion. At basic level he can present his competences during the exam. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką?, Siedmioróg, 1997
- Heller M., Filozofia nauki. Wprowadzenie, Petrus, 2011
- Penrose R., Droga do rzeczywistości. Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem, Prószyński i S-ka, 2010
Literatura dodatkowa
- Greene B., Piękno wszechświata. Superstruny, ukryte wymiary i poszukiwania teorii ostatecznej, Prószyński i S-ka, 2005
- Marciszewski W., Sztuczna inteligencja, Znak, 1998