Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nano-biomateriały
Sylabus przedmiotu Nanotechnologia w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanotechnologia w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, technologii chemicznej, nanotechnologii, ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie na potencjalne nowe aplikacje z zastosowaniem nanomateriałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oczyszczanie wody i ścieków metodami fotokatalitycznymi. Otrzymywanie i badanie właściwości membran modyfikowanych nanocząstkami. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nanomateriały jako fotokatalizatory: TiO2 w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza | 4 |
T-W-2 | Nanomateriały w technologiach membranowych | 3 |
T-W-3 | Żelazo metaliczne w oczyszczaniu wody i gleby | 1 |
T-W-4 | Nanocząstki bimetaliczne w oczyszczaniu wody | 1 |
T-W-5 | Nanomateriały polimerowe w ochronie środowiska | 2 |
T-W-6 | Nanomateriały węglowe w oczyszczaniu wody i ścieków | 3 |
T-W-7 | Nanoczujniki | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studia literaturowe, przygotowanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczeń | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 5 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład. Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny. Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C06_W02 Posiada wiedzę o potencjalnych zastosowaniach nanomateriałów w ochronie środowiska, zwłaszcza oczyszczaniu wód i ścieków oraz powietrza. | Nano_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C06_U12 Potrafi dobrać odpowiedni nanomateriał i proces do danego problemu środowiskowego. | Nano_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C06_K02 Potrafi stosować nanotechnologie i nanomateriały do rozwiązywania problemów ochrony środowiska. | Nano_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C06_W02 Posiada wiedzę o potencjalnych zastosowaniach nanomateriałów w ochronie środowiska, zwłaszcza oczyszczaniu wód i ścieków oraz powietrza. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C06_U12 Potrafi dobrać odpowiedni nanomateriał i proces do danego problemu środowiskowego. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C06_K02 Potrafi stosować nanotechnologie i nanomateriały do rozwiązywania problemów ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pr. zb. pod red. Tian C. Zhang, Rao Y. Surampalli, Keith C. K. Lai, Zhiqiang Hu, R. D. Tyagi, Irene M. C. Lo, Nanotechnologies for water environment applications, American Society of Civil Engineers, 2009
- pr. zb. pod red. Tian C. Zhang; Rao Y. Surampalli; Saravanamuthu Vigneswaran; R. D. Tyagi; Say Leong Ong; C. M. Kao, Membrane Technology and Environmental Applications, American Society of Civil Engineers, 2012, rozdział 22: Nanomaterial-Based Membranes for Gas Separation and Water Treatment”
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
Literatura dodatkowa
- R.A. Crane,T.B. Scott, Nanoscale zero-valent iron: Future prospects for an emerging water treatment technology, Journal of Hazardous Materials 211– 212 (2012) 112 – 125, 2012
- A. Di Paola, E. García-López, G. Marcì, L. Palmisano, A survey of photocatalytic materials for environmental remediation, Journal of Hazardous Materials 211– 212 (2012) 3 – 29, 2012
- M. Hua, S. Zhang, B. Pan, W. Zhang, L. Lv, Q. Zhang, Heavy metal removal from water/wastewater by nanosized metal oxides: A review, Journal of Hazardous Materials 211– 212 (2012) 317 – 331, 2012
- X. Qu, P. J.J. Alvarez, Q. Li, Applications of nanotechnology in water and wastewater treatment, Water Research 47 (2013) 3931 – 3946, 2013
- W. Yan, H.-L. Lien, B. E. Koel, W. Zhang, Iron nanoparticles for environmental clean-up: recent developments and future outlook, Environmental Science: Processes & Impacts 15 (2013) 63 – 77, 2013
- R. Liu, R. Lal, Nanoenhanced materials for reclamation of mine lands and other degraded soils: A review, Journal of Nanotechnology, Volume 2012, Article ID 461468, 2012
- M Mya Khin, A. S. Nair, V. J. Babu, R. Murugan, S. Ramakrishna, A review on nanomaterials for environmental remediation, Energy & Environmental Science 5 (2012) 8075–8109, 2012
- J. Qiu, S. Zhang, H, Zhao, Recent applications of TiO2 nanomaterials in chemical sensing in aqueous media, Sensors and Actuators B 160 (2011) 875– 890, 2011
- F. Pacheco-Torgal, Said Jalali, Nanotechnology: Advantages and drawbacks in the field of construction and building materials, Construction and Building Materials 25 (2011) 582–590, 2011