Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Ergonomia i bezpieczeństwo pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia i bezpieczeństwo pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp i podstawowe pojęcia przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna i element sztuki inżynierskiej | 1 |
T-W-3 | Układ człowiek-obiekt techniczny | 1 |
T-W-4 | Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki | 1 |
T-W-5 | System prawny ochrony pracy w Polsce | 1 |
T-W-6 | Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników | 2 |
T-W-7 | Służba BHP w zakładach pracy | 1 |
T-W-8 | Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze | 1 |
T-W-9 | Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki | 2 |
T-W-10 | Choroby zawodowe | 1 |
T-W-11 | Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym | 2 |
T-W-12 | Zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A01_W01 definiuje podstawowe zasady ergonomii i BHP | Nano_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_1A_A01_W02 objaśnia istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych | Nano_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A01_U01 analizuje konsekwencje środowiskowe, i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | Nano_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-7, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A01_K01 wykazuje aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych | Nano_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A01_W01 definiuje podstawowe zasady ergonomii i BHP | 2,0 | nie potrafi zdefiniować podstawowych zasad ergonomii i BHP |
3,0 | potrafi w co najmniej 51% definiować podstawowych zasad ergonomii i BHP | |
3,5 | potrafi w co najmniej 61% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP | |
4,0 | potrafi w co najmniej 71% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP | |
4,5 | potrafi w co najmniej 81% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP | |
5,0 | potrafi w co najmniej 91% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP | |
Nano_1A_A01_W02 objaśnia istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych | 2,0 | nie potrafi objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych |
3,0 | potrafi w co najmniej 51% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych | |
3,5 | potrafi w co najmniej 61% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych | |
4,0 | potrafi w co najmniej 71% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych | |
4,5 | potrafi w co najmniej 81% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych | |
5,0 | potrafi w co najmniej 91% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A01_U01 analizuje konsekwencje środowiskowe, i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | 2,0 | nie potrafi analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy |
3,0 | potrafi w co najmniej 51% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | |
3,5 | potrafi w co najmniej 61% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | |
4,0 | potrafi w co najmniej 71% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | |
4,5 | potrafi w co najmniej 81% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | |
5,0 | potrafi w co najmniej 91% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A01_K01 wykazuje aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych | 2,0 | nie potrafi wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych |
3,0 | potrafi w co najmniej 51% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych | |
3,5 | potrafi w co najmniej 61% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych | |
4,0 | potrafi w co najmniej 71% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych | |
4,5 | potrafi w co najmniej 81% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych | |
5,0 | potrafi w co najmniej 91% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych |
Literatura podstawowa
- Pakiet edukacyjny, Nauka o pracy - bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, 2007
- Koradecka D. (red.), Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, t. I i II, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Ryng M, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Poradnik, WNT, Warszawa, 1987
- Markowski A. S. i inni, Zapobieganie stratom w przemyśle. Część II. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, Politechnika Łódzka, Łódź, 1999
- Nie dotyczy, Materiały dotyczące przedmiotu publikowane w czasopismach: Atest - Ochrona Pracy, Chemik, Przemysł Chemiczny, Praca - Zdrowie - Bezpieczeństwo, 2011