Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykład monograficzny
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii neorganicznej, organicznej, fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii bioprocesowej w konstrukcji reaktorów i operacji jednostkowych w procesach technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym.2
T-W-2Izolacja i przechowywanie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.4
T-W-3Bioreaktory, budowa, zastosowania.5
T-W-4Podstawy fermentacji etanolowej i produkcji bezwodnego etanolu.5
T-W-5Fermentacja octowa i technologie produkcji kwasu cytrynowego.4
T-W-6Procesy biotechnologiczne w utylizacji odpadów i ścieków.3
T-W-7Produkcja i zastosowania preparatów enzymatycznych.5
T-W-8Możliwości biotechnologicznego zagospodarowania cukrów złożonych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-4Zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studntów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, objaśnić i scharakteryzować wybrane biotechnologie fermentacji, procesy biotechnologiczne w utylizacji szeregu odpadów i ścieków, wybrane procesy przebiegające z udziałem złożonych cukrów.
ICHP_2A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-13_U01
Student potrafi analizować przebieg wybranych procesów biotechnologicznych, zwłaszcza w zakresie procesów fermentacyjnych, procesy produkcji i zastosowań preparatów enzymatycznych, posiada umiejętności w zakresie projektowania i kontrolowania pracy bioreaktorów.
ICHP_2A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-13_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy i wrażliwości wobec biotechnologii realizowanych w skali przemysłowej. Nabędzie zrozumienia dla pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
ICHP_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, objaśnić i scharakteryzować wybrane biotechnologie fermentacji, procesy biotechnologiczne w utylizacji szeregu odpadów i ścieków, wybrane procesy przebiegające z udziałem złożonych cukrów.
2,0Nie potrafi opisać podstawowych procesów fermentacyjnych.
3,0Posiada wiedzę na temat izolacji i przechowywania szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.
3,5Posiada podstawową wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji etanolowej i octowej i samych mikroorganizmach o znaczeniu przemysłowym.
4,0Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego.
4,5Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego, biotechnologicznych metodach utylizacji odpadów i ścieków.
5,0Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego, biotechnologicznych metodach utylizacji odpadów i ścieków, sposobach przetwarzania cukrów złożonych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-13_U01
Student potrafi analizować przebieg wybranych procesów biotechnologicznych, zwłaszcza w zakresie procesów fermentacyjnych, procesy produkcji i zastosowań preparatów enzymatycznych, posiada umiejętności w zakresie projektowania i kontrolowania pracy bioreaktorów.
2,0Student nie umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.
3,0Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym.
3,5Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów.
4,0Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej.
4,5Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej, przemiany cukrów złożonych.
5,0Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej, przemiany cukrów złożonych, stosowanie preparatów farmaceutycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-13_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy i wrażliwości wobec biotechnologii realizowanych w skali przemysłowej. Nabędzie zrozumienia dla pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Kompetentnie oceni przydatność danej technologii do wykorzystania określonego rodzaju surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 2000, trzecie
  2. E,Grzywa,J.Molenda, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 1996, drugie
  3. R.Bogoczek, M.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. S.Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, pierwsze
  2. E.Milchert, Twchnologie produkcji chloropochodnych organicznych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
  3. E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym.2
T-W-2Izolacja i przechowywanie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.4
T-W-3Bioreaktory, budowa, zastosowania.5
T-W-4Podstawy fermentacji etanolowej i produkcji bezwodnego etanolu.5
T-W-5Fermentacja octowa i technologie produkcji kwasu cytrynowego.4
T-W-6Procesy biotechnologiczne w utylizacji odpadów i ścieków.3
T-W-7Produkcja i zastosowania preparatów enzymatycznych.5
T-W-8Możliwości biotechnologicznego zagospodarowania cukrów złożonych.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-4Zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, objaśnić i scharakteryzować wybrane biotechnologie fermentacji, procesy biotechnologiczne w utylizacji szeregu odpadów i ścieków, wybrane procesy przebiegające z udziałem złożonych cukrów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii bioprocesowej w konstrukcji reaktorów i operacji jednostkowych w procesach technologicznych.
Treści programoweT-W-1Mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym.
T-W-2Izolacja i przechowywanie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.
T-W-3Bioreaktory, budowa, zastosowania.
T-W-4Podstawy fermentacji etanolowej i produkcji bezwodnego etanolu.
T-W-8Możliwości biotechnologicznego zagospodarowania cukrów złożonych.
T-W-6Procesy biotechnologiczne w utylizacji odpadów i ścieków.
T-W-5Fermentacja octowa i technologie produkcji kwasu cytrynowego.
T-W-7Produkcja i zastosowania preparatów enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studntów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opisać podstawowych procesów fermentacyjnych.
3,0Posiada wiedzę na temat izolacji i przechowywania szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.
3,5Posiada podstawową wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji etanolowej i octowej i samych mikroorganizmach o znaczeniu przemysłowym.
4,0Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego.
4,5Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego, biotechnologicznych metodach utylizacji odpadów i ścieków.
5,0Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego, biotechnologicznych metodach utylizacji odpadów i ścieków, sposobach przetwarzania cukrów złożonych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-13_U01Student potrafi analizować przebieg wybranych procesów biotechnologicznych, zwłaszcza w zakresie procesów fermentacyjnych, procesy produkcji i zastosowań preparatów enzymatycznych, posiada umiejętności w zakresie projektowania i kontrolowania pracy bioreaktorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii bioprocesowej w konstrukcji reaktorów i operacji jednostkowych w procesach technologicznych.
Treści programoweT-W-1Mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym.
T-W-2Izolacja i przechowywanie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.
T-W-3Bioreaktory, budowa, zastosowania.
T-W-4Podstawy fermentacji etanolowej i produkcji bezwodnego etanolu.
T-W-8Możliwości biotechnologicznego zagospodarowania cukrów złożonych.
T-W-6Procesy biotechnologiczne w utylizacji odpadów i ścieków.
T-W-5Fermentacja octowa i technologie produkcji kwasu cytrynowego.
T-W-7Produkcja i zastosowania preparatów enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studntów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.
3,0Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym.
3,5Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów.
4,0Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej.
4,5Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej, przemiany cukrów złożonych.
5,0Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej, przemiany cukrów złożonych, stosowanie preparatów farmaceutycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-13_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy i wrażliwości wobec biotechnologii realizowanych w skali przemysłowej. Nabędzie zrozumienia dla pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii bioprocesowej w konstrukcji reaktorów i operacji jednostkowych w procesach technologicznych.
Treści programoweT-W-1Mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym.
T-W-2Izolacja i przechowywanie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym.
T-W-3Bioreaktory, budowa, zastosowania.
T-W-4Podstawy fermentacji etanolowej i produkcji bezwodnego etanolu.
T-W-8Możliwości biotechnologicznego zagospodarowania cukrów złożonych.
T-W-6Procesy biotechnologiczne w utylizacji odpadów i ścieków.
T-W-5Fermentacja octowa i technologie produkcji kwasu cytrynowego.
T-W-7Produkcja i zastosowania preparatów enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studntów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetentnie oceni przydatność danej technologii do wykorzystania określonego rodzaju surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0