Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Kompleksowe zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kompleksowe zarządzanie jakością
Specjalność Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,50,30zaliczenie
wykładyW2 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii jakości lub statystycznej kontroli jakości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych metod i narzędzi zarządzania jakością
C-2Poznanie wybranych znormalizowanych systemów zarządzania jakością
C-3Umiejętność opracowania planu dla kompleksowego zarządzania jakoscią

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praktyczne zastosowanie zapisów różnych norm z wytycznymi w zarządzaniu jakością dla wybranych przykładów podanych przez prowadzącego zajęcia14
T-A-2Zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie, przedstawienie i omówienie czterech przykładów procesów lub organizacji, dla których projektowane będą plany kompleksowego zarządzania jakością2
T-L-2Projekty planów kompleksowego zarządzania jakością dla czterech wybranych przykładów12
T-L-3Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie treści programowych z podziałem na formy zajęć. Omówienie celu przedmiotu, metod i technik nauczania i kryteriów oceny dla poszczególnych form zajęć. Przedstawienie kierunkowych i przedmiotowych efektów kształcenia z podziałem na efekty wiedzy, umiejętności i kompetencji. Zaproponowanie literatury do przedmiiotu.1
T-W-2Wprowadzenie do kompleksowego zarządzania jakością (TQM). Definicje pojęć: koncepcja, metoda, technika, narzędzie i inne.1
T-W-3Etapy podejścia do zarządzania jakością1
T-W-4Metody i narzędzia zarządzania jakością1
T-W-5Wybrane modele TQM: opisowy, warstwowy, relacyjny i inne1
T-W-6Koncepcje kompleksowego zarządzania jakością (zarządzanie surowcami, produkcją, marketingiem, ryzykiem, zasobami, organizacją).1
T-W-7Zasady zarządzania jakością1
T-W-8Znormalizowane systemy zarządzania jakością. Wytyczne i cele stosowania zapisów wybranych norm PN-EN ISO4
T-W-9Modele i kryteria samooceny organizacji (zasoby, procesy, pomiary i doskonalenie)1
T-W-10Ekonomika jakości. Modele kosztów jakości. Zarządzanie kosztami procesów1
T-W-11Nadzór nad niezgodnościami. Model zapewnienia jakosci w projektowaniu, produkcji, usługach i pracach rozwojowych1
T-W-12Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
laboratoria
A-L-1Uczetsnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-3Przygotowanie danych do zajęć10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: forma pisemna, czas trwanai 45 min, na ostatnich zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-C09_W12
Student ma podstawową wiedzę w zakresie kompleksowego zarządzania jakością
ICHP_2A_W12C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-C09_U01
Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania i krytycznej oceny informacji na temat obowiązujących znormalizowanych wytycznych do kompleksowego zarządzania jakością
ICHP_2A_U01C-2T-L-2, T-L-1M-2, M-1S-1
ICHP_2A_C10-C09_U16
W zakresie zarządzania jakością wybranych działów organizacji, Student potrafi zweryfikować i ocenić istniejące rozwiązania techniczne oraz zaproponować ich ulepszenie
ICHP_2A_U16C-3T-L-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-C09_K02
Student potrafi dostrzegać wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i oceniać ich wpływ na podejmowane decyzje
ICHP_2A_K02C-3T-A-1, T-L-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-C09_W12
Student ma podstawową wiedzę w zakresie kompleksowego zarządzania jakością
2,0
3,0Student zna podstawy kompleksowego zarządzania jakością oraz potrafi omówić wytyczne i cele stosowania wybranych norm PN-EN ISO.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-C09_U01
Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania i krytycznej oceny informacji na temat obowiązujących znormalizowanych wytycznych do kompleksowego zarządzania jakością
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie pozyskać z literatury informacje w zakresie znormalizowanych wytycznych do zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C10-C09_U16
W zakresie zarządzania jakością wybranych działów organizacji, Student potrafi zweryfikować i ocenić istniejące rozwiązania techniczne oraz zaproponować ich ulepszenie
2,0
3,0Dla wybranych działów organizacji Student potrafi ocenić istniejące rozwiązanie i zaproponować ewentualne ulepszenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-C09_K02
Student potrafi dostrzegać wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i oceniać ich wpływ na podejmowane decyzje
2,0
3,0Student potrafi dostrzec wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i ocenić ich wpływ na podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hamrol Adam, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2011
  2. Iwasiewicz Andrzej, Zarządzanie jakością w przykładach i zadaniach, Śląskie Wydawnictwo Naukowe WSZiNS, Tychy, 2005
  3. Szczepańska Katarzyna, Metody i techniki TQM, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009
  4. Szczepańska Katarzyna, Podstawy zarządzania jakością, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2011
  5. Szczepańska Katarzyna, Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, techniki, narzędzia, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. PN-EN ISO 9001, 2009
  2. PN-EN ISO 14001, 2005
  3. PN-EN ISO 10014, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praktyczne zastosowanie zapisów różnych norm z wytycznymi w zarządzaniu jakością dla wybranych przykładów podanych przez prowadzącego zajęcia14
T-A-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie, przedstawienie i omówienie czterech przykładów procesów lub organizacji, dla których projektowane będą plany kompleksowego zarządzania jakością2
T-L-2Projekty planów kompleksowego zarządzania jakością dla czterech wybranych przykładów12
T-L-3Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie treści programowych z podziałem na formy zajęć. Omówienie celu przedmiotu, metod i technik nauczania i kryteriów oceny dla poszczególnych form zajęć. Przedstawienie kierunkowych i przedmiotowych efektów kształcenia z podziałem na efekty wiedzy, umiejętności i kompetencji. Zaproponowanie literatury do przedmiiotu.1
T-W-2Wprowadzenie do kompleksowego zarządzania jakością (TQM). Definicje pojęć: koncepcja, metoda, technika, narzędzie i inne.1
T-W-3Etapy podejścia do zarządzania jakością1
T-W-4Metody i narzędzia zarządzania jakością1
T-W-5Wybrane modele TQM: opisowy, warstwowy, relacyjny i inne1
T-W-6Koncepcje kompleksowego zarządzania jakością (zarządzanie surowcami, produkcją, marketingiem, ryzykiem, zasobami, organizacją).1
T-W-7Zasady zarządzania jakością1
T-W-8Znormalizowane systemy zarządzania jakością. Wytyczne i cele stosowania zapisów wybranych norm PN-EN ISO4
T-W-9Modele i kryteria samooceny organizacji (zasoby, procesy, pomiary i doskonalenie)1
T-W-10Ekonomika jakości. Modele kosztów jakości. Zarządzanie kosztami procesów1
T-W-11Nadzór nad niezgodnościami. Model zapewnienia jakosci w projektowaniu, produkcji, usługach i pracach rozwojowych1
T-W-12Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczetsnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-3Przygotowanie danych do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C10-C09_W12Student ma podstawową wiedzę w zakresie kompleksowego zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania, w tym zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych metod i narzędzi zarządzania jakością
C-2Poznanie wybranych znormalizowanych systemów zarządzania jakością
Treści programoweT-W-2Wprowadzenie do kompleksowego zarządzania jakością (TQM). Definicje pojęć: koncepcja, metoda, technika, narzędzie i inne.
T-W-7Zasady zarządzania jakością
T-W-8Znormalizowane systemy zarządzania jakością. Wytyczne i cele stosowania zapisów wybranych norm PN-EN ISO
T-W-9Modele i kryteria samooceny organizacji (zasoby, procesy, pomiary i doskonalenie)
T-W-11Nadzór nad niezgodnościami. Model zapewnienia jakosci w projektowaniu, produkcji, usługach i pracach rozwojowych
T-W-4Metody i narzędzia zarządzania jakością
T-W-5Wybrane modele TQM: opisowy, warstwowy, relacyjny i inne
T-W-6Koncepcje kompleksowego zarządzania jakością (zarządzanie surowcami, produkcją, marketingiem, ryzykiem, zasobami, organizacją).
T-W-3Etapy podejścia do zarządzania jakością
T-W-10Ekonomika jakości. Modele kosztów jakości. Zarządzanie kosztami procesów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma pisemna, czas trwanai 45 min, na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy kompleksowego zarządzania jakością oraz potrafi omówić wytyczne i cele stosowania wybranych norm PN-EN ISO.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C10-C09_U01Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania i krytycznej oceny informacji na temat obowiązujących znormalizowanych wytycznych do kompleksowego zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Cel przedmiotuC-2Poznanie wybranych znormalizowanych systemów zarządzania jakością
Treści programoweT-L-2Projekty planów kompleksowego zarządzania jakością dla czterech wybranych przykładów
T-L-1Wprowadzenie, przedstawienie i omówienie czterech przykładów procesów lub organizacji, dla których projektowane będą plany kompleksowego zarządzania jakością
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma pisemna, czas trwanai 45 min, na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie pozyskać z literatury informacje w zakresie znormalizowanych wytycznych do zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C10-C09_U16W zakresie zarządzania jakością wybranych działów organizacji, Student potrafi zweryfikować i ocenić istniejące rozwiązania techniczne oraz zaproponować ich ulepszenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opracowania planu dla kompleksowego zarządzania jakoscią
Treści programoweT-L-2Projekty planów kompleksowego zarządzania jakością dla czterech wybranych przykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma pisemna, czas trwanai 45 min, na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dla wybranych działów organizacji Student potrafi ocenić istniejące rozwiązanie i zaproponować ewentualne ulepszenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C10-C09_K02Student potrafi dostrzegać wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i oceniać ich wpływ na podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opracowania planu dla kompleksowego zarządzania jakoscią
Treści programoweT-A-1Praktyczne zastosowanie zapisów różnych norm z wytycznymi w zarządzaniu jakością dla wybranych przykładów podanych przez prowadzącego zajęcia
T-L-2Projekty planów kompleksowego zarządzania jakością dla czterech wybranych przykładów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma pisemna, czas trwanai 45 min, na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostrzec wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i ocenić ich wpływ na podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0