Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Kinetyka procesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kinetyka procesowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Chemia fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat podstaw teoretycznych procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszących im przemian chemicznych |
C-2 | Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy |
C-3 | Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu kinetyki procesowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe | 3 |
T-L-2 | Badania wymiana masy przy barbotażu | 3 |
T-L-3 | Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym | 3 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz | 3 |
T-L-5 | Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe | 3 |
T-L-6 | Kinetyka adsorpcji zmiennociśnieniowej | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólny bilans pędu | 1 |
T-W-2 | Różniczkowy bilans pędu | 1 |
T-W-3 | Przepływ płynów w układach prostych i rozproszonych | 1 |
T-W-4 | Różniczkowe równanie bilansu energii | 2 |
T-W-5 | Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła | 2 |
T-W-6 | Konwekcyjny ruch ciepła | 1 |
T-W-7 | Ruch ciepła przez promieniowanie | 2 |
T-W-8 | Przenoszenie ciepła w układach rozproszonych | 1 |
T-W-9 | Teoretyczne podstawy przenoszenia masy | 2 |
T-W-10 | Równanie ciągłości | 2 |
T-W-11 | Dyfuzja ustalona w fazie gazowej, ciekłej i materiałach porowatych | 1 |
T-W-12 | Dyfuzja nieustalona | 1 |
T-W-13 | Wnikanie i przenikanie masy | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-L-4 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Samodzielne rozwiązywanie problemów obliczeniowych | 12 |
A-W-6 | Egzamin pisemny | 2 |
A-W-7 | Egzamin ustny | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C17_W01 Student opisuje teoretyczne procesy przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszące im przemiany chemiczne. | ICHP_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C17_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu kinetyki procesowej | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U10 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C17_K01 Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy | ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K04, ICHP_1A_K07 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C17_W01 Student opisuje teoretyczne procesy przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszące im przemiany chemiczne. | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia kinetyki procesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C17_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu kinetyki procesowej | 2,0 | Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student rozwiązuje proste zadania z zakresu termodynamiki procesowej. | |
3,5 | Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej . | |
4,0 | Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń. | |
4,5 | Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń. | |
5,0 | Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, dobierając właściwą metodę i poprawnie analizując wyniki obliczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C17_K01 Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów z dziedziny kinetyki procesowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inŜynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Paderewski M., Podstawy dyfuzyjnego ruchu masy, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1984
- Bird R.B., Stewart W.E., Lightfoot E.N., Transport Phenomena, Wiley, New York, 2007
Literatura dodatkowa
- Welty J.R., Wicks C.E., Wilson R.E., Rorrer G., Fundamentals of Momentum, Heat, and Mass Transfer, Wiley, New York, 2001
- Saatdjian E., Transport Phenomena: From the Conservation Equations to the Numerical Solution, Wiley, New York, 2000