Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (N3)
Sylabus przedmiotu Instrumental Analysis II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instrumental Analysis II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>, Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>, Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Completion of lectures of instrumental analysis |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To familiarize students with instrumental methods used in the study of properties of various material |
C-2 | Developing skills of selection of instrumental methods for determining the properties of characterized material |
C-3 | Developing skills to develop research results, their interpretation and use in the characterization of materials |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Use of magnetochemical methods in the study of substances, such as: qualitative evaluation of magnetic properties, determination of the electronic structure of the central ion | 3 |
T-L-2 | The use of spectroscopic techniques in the analysis of the surface - study of the chemical composition of the surface materials by XPS | 3 |
T-L-3 | NMR methods used in the studies of organic compounds (preparation of the samples for measurement, the identification of selected compounds on the basis of a series of spectra 1D (1H, 13C, NOE) and 2D (HMQC, HMBC, COSY, NOESY) | 3 |
T-L-4 | The use of chromatographic methods in the trace analysis (refering to the analytical system GC/MS, and the system capabilities in qualitative and quantitative analysis on the example of the analysis of petrochemical products, selection of analysis conditions, use a library of mass spectra to identify the analytes) | 3 |
T-L-5 | Using x-ray fluorescence spectrometry methods for the analysis of the chemical composition of the materials, such as: determination of promoters (CaO, Al2O3), iron catalyst by standard addition method | 3 |
T-L-6 | The use of TG-MS method to the analysis of materials, for example decomposition of the mixture NH4HCO3 and CaCO3 | 3 |
T-L-7 | The use of X-ray diffraction studies of solids (construction and operation of X-ray diffractometer, qualitative and quantitative analysis of phase composition, determination of medium-sized crystallites and grains of the materials | 3 |
T-L-8 | Determining the particle size with DLS technique | 3 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in classes | 24 |
A-L-2 | preparation to the laboratory unit | 24 |
A-L-3 | preparation to the laboratory unit | 18 |
A-L-4 | preparation for the grade | 24 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | laboratory |
M-2 | consultations |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: participation in laboratories |
S-2 | Ocena formująca: performing the report |
S-3 | Ocena formująca: written grade |
S-4 | Ocena podsumowująca: the average of the credits of each laboratory |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChE_3-_B04_W01 Student knows the research methods used to determine the various properties of materials and explains the principle of operation used equipment | ChE_3-_W04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ChE_3-_B04_W02 Student knows the research methods used to determine the various properties of materials and explains the principle of operation used equipment | ChE_3-_W04 | — | C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChE_3-_B04_U01 Student can suggest a suitable test method for determination of the properties of the materials and indicate the possibility of using the obtained results | ChE_3-_U08, ChE_3-_U10 | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChE_3-_B04_K01 Student is open to the knowledge improvement in the field of innovation and to transfer its skills to the others | ChE_3-_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChE_3-_B04_W01 Student knows the research methods used to determine the various properties of materials and explains the principle of operation used equipment | 2,0 | Student does not meet the criteria for the assessment of 3,0 |
3,0 | Student knows several research methods used to determine various properties of materials and partly explains the principle of operation of the apparatus | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ChE_3-_B04_W02 Student knows the research methods used to determine the various properties of materials and explains the principle of operation used equipment | 2,0 | Student does not meet the criteria for the assessment of 3,0 |
3,0 | Student knows several research methods used to determine various properties of materials and partly explains the principle of operation of the apparatus used | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChE_3-_B04_U01 Student can suggest a suitable test method for determination of the properties of the materials and indicate the possibility of using the obtained results | 2,0 | Student does not meet the criteria for the assessment of 3,0 |
3,0 | Student can suggest a suitable test method to determine the properties of materials | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChE_3-_B04_K01 Student is open to the knowledge improvement in the field of innovation and to transfer its skills to the others | 2,0 | Student does not meet the criteria for the assessment of 3,0 |
3,0 | Student is open to a limited extent to the knowledge improvement in the field of innovation and to transfer its skills to the others | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chemia fizyczna, pr. zbiorowa, Rozdział 10.8 – Magnetyczne własności cząsteczek., PWN, Warszawa, 1980
- Galen W. Ewing, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1980
- R.M. Silverstein, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2012
- Praca zbiorowa, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 2000
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
- A. S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997., Poznań, 1997
- B. Dziunikowski, Radiometryczne metody analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 1991
- M. E. Brown, Introduction to Thermal Analysis. Techniques and Applications, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2001
- D. Senczyk, Polikrystaliczny dyfraktometr rentgenowski, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
- W. Bednarski, J. Fiedurek, Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
- http://www.malvern.com/LabEng/products/zetasizer/zetasizer.htm, 2015
Literatura dodatkowa
- B. Staliński, Magnetochemia, PWN, Warszawa, 1966
- S. Berger, S. Braun, 200 and more basic NMR experiments, Wiley VCH, Weinheim, 2004
- E. Breitmaier, Structure elucidation by NMR in organic chemistry, Wiley, Chichester, 1993
- E. de Hoffmann, J. Charatte, V. Stroobant, Spektrometria mas, WNT, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Ciby, Poradnik Chemika Analityka, Analiza instrumentalna, Tom 2, WNT, Warszawa, 1998
- Z. Bojarski, E. Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego, Gliwice, 1995, 510
- K. Szewczyk, Technologia biochemiczna, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003