Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (N3)
Sylabus przedmiotu Speech technology and voice broadcast:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Speech technology and voice broadcast | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Smoothly working hearing, sight and speech. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Transfer of basic knowledge of Anatomy, Physiology and pathology of the organ of voice, speech and hearing. |
C-2 | Transfer of basic knowledge of Anatomy, Physiology and pathology of the organ of voice, speech and hearing. |
C-3 | Knowledge of breathing techniques. Analysis of the phenomenon of resonance. Working on proper articulation and diction. Getting to know the basic rules of hygiene of the voice. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Hold a valid breath in speech and singing. Learning the correct speaking (exercise of proper articulation and diction). | 1 |
T-A-2 | Pathologies of the voice and articulating disorder (initial diagnosis and the use of individual exercise preventive and therapeutic-rehabilitation). Guidelines and rules for proper hygiene and broadcast voice-indications for protection against overload of the voice. | 2 |
T-A-3 | Develop a literature adjusted to the individual the possibility of implementing student (individual presentation). | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The basic message of the construction and functioning of the narzadu speech and hearing. | 2 |
T-W-2 | Voice emission or voice-formation knowledge (based on lung, larynx, vocal, root and diaphragm). | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Attendance at classes | 4 |
A-A-2 | Individual and group work - home-based exercises | 5 |
A-A-3 | Preparation to pass | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance at classes | 4 |
A-W-2 | Studying the literature of the subject | 3 |
A-W-3 | Preparation to pass | 8 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Practical methods: demonstration, laboratory exercises in: dictation exercises - articulation, muscle relaxation exercises in order to achieve proper and free posture, face and neck gymnastics to achieve proper articulation skills. |
M-2 | Exhibiting methods: participation in theatrical play, show combined with experience, group presentation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Speech efficiency, diction |
S-2 | Ocena podsumowująca: Credit |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChE_3-_A02_W01 Shows the basics of proper use of voice. | ChE_3-_W09 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChE_3-_A02_U01 The student has the ability to work in a team, he is able to prepare independently for individual and group | ChE_3-_U05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ChE_3-_A02_K01 The student is aware of his knowledge, the importance of professional behavior, responsibility for his own work and cooperation in the group. | ChE_3-_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChE_3-_A02_W01 Shows the basics of proper use of voice. | 2,0 | |
3,0 | Shows the basics of proper use of voice. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChE_3-_A02_U01 The student has the ability to work in a team, he is able to prepare independently for individual and group | 2,0 | |
3,0 | He has basic skills in teamwork and is able to prepare himself for individual and group presentations. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChE_3-_A02_K01 The student is aware of his knowledge, the importance of professional behavior, responsibility for his own work and cooperation in the group. | 2,0 | |
3,0 | Demonstrates a basic awareness of your knowledge, the importance of professional behavior, responsibility for your own work, and teamwork | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dolecka M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy., Warszawa, 1999
- Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
- Toczyńska B., Dykcja, 2000
Literatura dodatkowa
- Lubaś W., Urbańczyk S., Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice, 1994
- Doroszewski W. (red.), Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 2008