Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do zaawansowanych metod badawczych technologii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do zaawansowanych metod badawczych technologii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii nieorganicznej, chemii fizycznej, matematyki z obszaru studiów I. i II. stopnia, kierunek technologia lub inżynieria chemiczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Odświeżenie wiedzy z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej. |
C-2 | Opanowanie chemii z zakresu nanomateriałów, preparatyki, kinetyki, termodynamiki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Repetytorium chemii nieorganicznej i chemii fizycznej | 2 |
T-W-2 | Reakcje ciała stałego z fazą gazową, procesy utleniania i redukcji | 4 |
T-W-3 | I. Reakcje nanokrystalicznych materiałów z fazą gazową. 1. Termodynamika z uwzględnieniem energii powierzchniowej: a). Stany stacjonarne i równowagowe. b). Rekonstrukcja powierzchni. c). Adsorpcja, desorpcja. d). Segregacja. e). Zwilżalność w układzie ciało stałe-ciało stałe. f). Reakcje powierzchniowe. g). Roztwory stałe. 2. Kinetyka procesów: a). Otrzymywanie materiałów nanokrystalicznych (metali i związków). | 15 |
21 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Samodzielna praca - przygotowanie do repetytorium - kolokwium - zaliczenie | 74 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium pisemne z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z zakresu wykładanego materiału |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności w czasie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01a_W01 Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, fizycznej, których zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań. | TICh_3A_W01, TICh_3A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01a_U01 Doktorant potrafi biegle pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z chemią nieorganiczną i fizyczną. Doktorant potrafi interpretować i krytycznie analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim. Doktorant potrafi łączyć wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej i technologii chemicznej do formułowania i rozwiązywania zadań badawczych. | TICh_3A_U01, TICh_3A_U02, TICh_3A_U09 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01a_K01 Doktorant potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy. Doktorant rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną. Doktorant posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym. | TICh_3A_K03, TICh_3A_K01, TICh_3A_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01a_W01 Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, fizycznej, których zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01a_U01 Doktorant potrafi biegle pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z chemią nieorganiczną i fizyczną. Doktorant potrafi interpretować i krytycznie analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim. Doktorant potrafi łączyć wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej i technologii chemicznej do formułowania i rozwiązywania zadań badawczych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01a_K01 Doktorant potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy. Doktorant rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną. Doktorant posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2009
- W. Arabczyk, Materiały pomocnicze do wykładów w formie prezentacji Power Point
- G. Barrow, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1978
- P. Atkins, Chemia. Przewodnik po chemii fizycznej, PWN, Warszawa, 1997
- W. Arabczyk i in., Kinetics studies of recrystallization process of metallic catalysts for ammonia synthesis, Catalysis Today, 2011, 169, s. 93-96
- R. Pelka, W. Arabczyk, Modelling of nanocrystalline iron nitriding process - influence of specific surface area, Chemical Papers, 2011, 65, s. 198-202
- R. Pelka, A. Pattek-Janczyk, W. Arabczyk, Studies of the oxidation of nanocrystalline iron with oxygen by means of TG, MS and XRD methods, Journal of Physical Chemistry C, 2008, 112, s. 13992-13996