Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)

Sylabus przedmiotu Introduction to Chemical Engineering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemical Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Introduction to Chemical Engineering
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of the basic course in mathematics, physics and chemistry at the elementary level

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquainting students with the basics of chemical and process engineering.
C-2To familiarize students with the role and place of the chemical engineering in modern science and industry.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Overview of the study program for the field of chemical and process engineering.2
T-W-2Graduate and her/his employment opportunities. History of chemical engineering.2
T-W-3Definition of chemical and process engineering. The concept of the basic process and unit operation. The schematic diagram of the technological process as the ordering of unit operations on the example of the chosen technology.10
T-W-4Division of unit operations. Chemical engineering as a science about the phenomena of momentum, heat and mass transport.10
T-W-5Thermodynamic and kinetic characteristics of processes. Units of measurement. Construction of physical equations. Mass and energy balancing rules. Examples of balances. Examples of kinetic equations.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Participation in lectures30
A-W-2Self-study of the literature86
A-W-3Consultations2
A-W-4Written exam2
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information lecture

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Written exam

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C01a_W02
Student knows the concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations
ChEn_1A_W20, ChEn_1A_W13, ChEn_1A_W15, ChEn_1A_W14, ChEn_1A_W08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C01a_U01
Student can use the basic knowledge of mathematics and physics in defining and describing unit operations
ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U01C-1T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C01a_K01
Student understands the importance and role of a chemical engineer in contemporary industrial space
ChEn_1A_K01C-2T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C01a_W02
Student knows the concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations
2,0
3,0Student knows the basic concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C01a_U01
Student can use the basic knowledge of mathematics and physics in defining and describing unit operations
2,0
3,0Student is able to define basic processes and unit operations.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C01a_K01
Student understands the importance and role of a chemical engineer in contemporary industrial space
2,0
3,0Student can determine the role of chemical engineering in modern science and technology.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Denn, Morton M., Chemical engineering : an introduction, Cambridge University Press, Cambridge, 2012, 1
  2. Ray, Martyn S., Chemical engineering design project : a case study approach, Gordon and Breach, New York, 1989, 1
  3. Himmelblau, David Mautner, Basic principles and calculations in chemical engineering, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1982, 4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Overview of the study program for the field of chemical and process engineering.2
T-W-2Graduate and her/his employment opportunities. History of chemical engineering.2
T-W-3Definition of chemical and process engineering. The concept of the basic process and unit operation. The schematic diagram of the technological process as the ordering of unit operations on the example of the chosen technology.10
T-W-4Division of unit operations. Chemical engineering as a science about the phenomena of momentum, heat and mass transport.10
T-W-5Thermodynamic and kinetic characteristics of processes. Units of measurement. Construction of physical equations. Mass and energy balancing rules. Examples of balances. Examples of kinetic equations.6
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures30
A-W-2Self-study of the literature86
A-W-3Consultations2
A-W-4Written exam2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaChEn_1A_C01a_W02Student knows the concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_W20Knows the functioning of typical processes in chemical engineering and technology.
ChEn_1A_W13Has knowledge of the current state and the latest developmental trends in chemical engineering and technology as well as the related areas in Poland and abroad.
ChEn_1A_W15Knows basic methods, techniques, tools and materials used for solving simple engineering tasks within the scope of chemical engineering and technology.
ChEn_1A_W14Has basic knowledge of the life cycle of products, devices and installations in chemical industry and related industries.
ChEn_1A_W08Has systematic, theory-based knowledge of the key issues in chemical engineering and technology connected with the unit operations and processes.
Cel przedmiotuC-1Acquainting students with the basics of chemical and process engineering.
Treści programoweT-W-3Definition of chemical and process engineering. The concept of the basic process and unit operation. The schematic diagram of the technological process as the ordering of unit operations on the example of the chosen technology.
T-W-4Division of unit operations. Chemical engineering as a science about the phenomena of momentum, heat and mass transport.
T-W-5Thermodynamic and kinetic characteristics of processes. Units of measurement. Construction of physical equations. Mass and energy balancing rules. Examples of balances. Examples of kinetic equations.
Metody nauczaniaM-1Information lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student knows the basic concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaChEn_1A_C01a_U01Student can use the basic knowledge of mathematics and physics in defining and describing unit operations
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_U05Has the ability to learn, e.g. to raise professional competences.
ChEn_1A_U01Is able to obtain information from literature, data bases and other sources related to chemical engineering and technology as well as related areas; is able to integrate the obtained information, interpret it, draw proper conclusions and formulate opinions with their justification.
Cel przedmiotuC-1Acquainting students with the basics of chemical and process engineering.
Treści programoweT-W-3Definition of chemical and process engineering. The concept of the basic process and unit operation. The schematic diagram of the technological process as the ordering of unit operations on the example of the chosen technology.
Metody nauczaniaM-1Information lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to define basic processes and unit operations.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaChEn_1A_C01a_K01Student understands the importance and role of a chemical engineer in contemporary industrial space
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_K01Understands the need of learning and raising professional and personal competences, motivating other colleagues.
Cel przedmiotuC-2To familiarize students with the role and place of the chemical engineering in modern science and industry.
Treści programoweT-W-2Graduate and her/his employment opportunities. History of chemical engineering.
Metody nauczaniaM-1Information lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student can determine the role of chemical engineering in modern science and technology.
3,5
4,0
4,5
5,0