Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Ergonomia w ruchu drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia w ruchu drogowym
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,70,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu Modelowania i optymalizacji ruchu , Badań i prognozowania ruchu drogowego, Podstaw inżynierii ruchu drogowego, Prawoa i bezpieczeństwa ruchu drogowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej3
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców3
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców3
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:20073
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser3
15
wykłady
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.6
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca6
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego6
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu6
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury2
17
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych2
A-W-3Udział w egzaminie1
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
TR_1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W02
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W08C-3, C-5T-A-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W03
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W10C-4, C-5T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U11C-5, C-6T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U03
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U04
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
TR_1A_U18C-2, C-3, C-4, C-5T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K02C-5, C-6T-A-1, T-A-5, T-W-5, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnia wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W02
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W03
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U03
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U04
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Górska E., Ergonomia – projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  2. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, tom I i II. CIOP, CIOP, Warszawa, 1997
  3. Lubaś P., Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka, Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, Szczecin, 2010
  4. Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy., AE, Poznań, 1993
  5. Pawіowska Z., Najmiec A., Ocena i ksztaіtowanie bezpiecznych zachowaс pracownikуw dla potrzeb prewencji wypadkowej. Raport wewnкtrzny., CIOP-PiB, Warszawa, 2004
  6. Rajchel K., Wieczorek S., Prawno - ergonomiczne zagadnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Politechnika Radomska, Radom, 2000
  7. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  8. Starkowki D., Bińczak K., Zwierzycki W., Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Tom I. Zagadnienia techniczne., Warszawa, 2003
  9. Zawadzki B., Strelau J., Formalna charakterystyka zachowania – kwestionariusz temperamentu (FCZ-KT)., PTP, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej3
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców3
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców3
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:20073
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.6
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca6
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego6
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu6
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury2
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych2
A-W-3Udział w egzaminie1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnia wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W02Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W03Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U01Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U02Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U03Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U04Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.