Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Elementy teorii ruchu środków transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy teorii ruchu środków transportowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,33zaliczenie
projektyP7 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomoci z matematyki, mechaniki ogólnej i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia dla kierunku transport.
W-2Wiadomości dotyczące podstaw konstrukcji maszyn, podstaw eksploatacji maszyn oraz budowy środków transportu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi teorii modelowania ruchu, systemów napędowych, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.2
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.3
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.4
T-A-4Obliczanie charakterystyk napędowych.3
T-A-5Wyznaczanie parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.2
T-A-6Zaliczenie.1
15
projekty
T-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.14
T-P-2Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z teorii modelowania ruchu. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia teorii ruchu. Elementy sterowania ruchem środków transportu, systemy zmiany kierunku ruchu i systemy napędowe.2
T-W-2Klasyfikacja sił działających na środki transportowe.1
T-W-3Prędkość eksploatacyjna środka transportu, czasowe cykle prędkości.1
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.2
T-W-5Podział środków transportu ze względu na rodzaj napędu.1
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.2
T-W-7Systemy napędowe transportu miejskiego.1
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.2
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.2
T-W-10Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-6Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C20-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować elementy teorii modelowania ruchu, systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
TR_1A_W07, TR_1A_W10C-1T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C20-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U14, TR_1A_U15, TR_1A_U16C-2, C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-4, M-5, M-1, M-2S-2, S-3, S-1, S-4
TR_1A_C20-1_U02
Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
TR_1A_U03, TR_1A_U04, TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U14, TR_1A_U17C-2, C-3T-P-1, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-4M-4, M-5, M-2, M-6S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C20-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-W-8, T-W-6, T-W-4M-4, M-1, M-3, M-2, M-6S-2, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C20-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować elementy teorii modelowania ruchu, systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C20-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
TR_1A_C20-1_U02
Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń, dostrzegając ich aspekty systemowe i pozatechnicznych
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C20-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 1988
  2. Dudziak J., Teoria okrętu, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008, Wydanie 2
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Carlton J. S., Marine propellers and propulsion, Elsevier, Amsterdam, 2007, Second edition
  2. Cumpsty N., Jet Propulsion: A Simple Guide to the Aerodynamic and Thermodynamic Design and Performance of Jet Engines, Cambridge University Press, Cambridge, 1998
  3. Dębicki M., Teoria samochodu: teoria napędu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.2
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.3
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.4
T-A-4Obliczanie charakterystyk napędowych.3
T-A-5Wyznaczanie parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.2
T-A-6Zaliczenie.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.14
T-P-2Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z teorii modelowania ruchu. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia teorii ruchu. Elementy sterowania ruchem środków transportu, systemy zmiany kierunku ruchu i systemy napędowe.2
T-W-2Klasyfikacja sił działających na środki transportowe.1
T-W-3Prędkość eksploatacyjna środka transportu, czasowe cykle prędkości.1
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.2
T-W-5Podział środków transportu ze względu na rodzaj napędu.1
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.2
T-W-7Systemy napędowe transportu miejskiego.1
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.2
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.2
T-W-10Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C20-1_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować elementy teorii modelowania ruchu, systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi teorii modelowania ruchu, systemów napędowych, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
Treści programoweT-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.
T-W-7Systemy napędowe transportu miejskiego.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-3Prędkość eksploatacyjna środka transportu, czasowe cykle prędkości.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-1Podstawowe pojęcia z teorii modelowania ruchu. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia teorii ruchu. Elementy sterowania ruchem środków transportu, systemy zmiany kierunku ruchu i systemy napędowe.
T-W-2Klasyfikacja sił działających na środki transportowe.
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
T-W-5Podział środków transportu ze względu na rodzaj napędu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C20-1_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi teorii modelowania ruchu, systemów napędowych, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
Treści programoweT-A-5Wyznaczanie parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.
T-A-4Obliczanie charakterystyk napędowych.
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-1Podstawowe pojęcia z teorii modelowania ruchu. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia teorii ruchu. Elementy sterowania ruchem środków transportu, systemy zmiany kierunku ruchu i systemy napędowe.
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C20-1_U02Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_1A_U04potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu w języku polskim i języku obcym
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-6Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń, dostrzegając ich aspekty systemowe i pozatechnicznych
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C20-1_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi teorii modelowania ruchu, systemów napędowych, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
Treści programoweT-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-6Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny