Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Prawo i systemy zarządzania jakością w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo i systemy zarządzania jakością w transporcie | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień prawnych z zakresu prawa transportowego i systemów zarządzania jakością. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu prawa przewozowego i systemów zarządzania jakością w transporcie. |
C-2 | Przekazanie umiejętności w zakresie sporządzenia dokumentów przewozu towarów. |
C-3 | Nabycie świadomości potrzeby zarządzania jakością w przedsiębiorstwie transportowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej. | 2 |
T-A-2 | Dokumenty przewozowe. | 4 |
T-A-3 | Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika i odbiorcy. | 4 |
T-A-4 | Budowa, funkcjonowanie i wdrażanie międzynarodowych norm ISO 9000:2000. | 6 |
T-A-5 | Total Quality Management jako nowoczesna metoda zarządzania przedsiębiorstwem. Mapy procesów. | 8 |
T-A-6 | Zintegrowane systemy zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych. | 4 |
T-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej w zakresie przewozu osób i rzeczy. | 3 |
T-W-3 | Umowa przewozu. Istota umowy przewozu. Strony umowy przewozu. Przewóz osób a przewóz ładunków. | 4 |
T-W-4 | Umowa o przewóz osób, ładunków i ich rodzaje. | 2 |
T-W-5 | Umowy pomocnicze w transporcie (najmu, przechowania, składu, spedycyjna, czartery). | 2 |
T-W-6 | Dokumenty przewozowe. Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika, odbiorcy. | 3 |
T-W-7 | Podstawowe definicje i terminologia jakości. | 2 |
T-W-8 | Koncepcje i narzędzia systemów zarządzania jakością. | 4 |
T-W-9 | Ogólny model zarządzania jakością w przedsiębiorstwie przemysłowym. | 6 |
T-W-10 | Procedury jakości w transporcie. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
M-4 | Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty zdobyte podczas wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-17-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu prawa i systemów zarządzania jakością w transporcie. | TR_2A_W09, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-8 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-17-2_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać analizy dokumentacji przewozowej. | TR_2A_U01, TR_2A_U11, TR_2A_U15, TR_2A_U18 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-17-2_K01 Student ma świadomość potrzeby funkcjonowania systemów zarządzania jakością w transporcie. | TR_2A_K02, TR_2A_K07 | — | — | C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-17-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu prawa i systemów zarządzania jakością w transporcie. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-17-2_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać analizy dokumentacji przewozowej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-17-2_K01 Student ma świadomość potrzeby funkcjonowania systemów zarządzania jakością w transporcie. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2007
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2009
- Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, Warszawa, 2007
- Stec M., Umowa przewozu w transporcie towarowym, Kantor Wydawniczy, Zakamycze, 2005
- Ustawy o transporcie drogowym, kolejowym, morskim, lotniczym, żegludze śródlądowej, 2011
Literatura dodatkowa
- Zapłata S., Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Ocena i uwarunkowania skuteczności, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009