Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Niepewność i procesy losowe w oceanotechnice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niepewność i procesy losowe w oceanotechnice | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy ogólnej z okresu matematyki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student uzyska wiedzę o niepewności dostępnych informacji dotyczących charakterystyk obiektów oceanotechnicznych i przebiegu zjawisk fizycznych w oceanotechnice. |
C-2 | Student uzyska umiejętność zastosowania podstaw rachunku i statystyki matematycznej do opisu i analizy niepewności i procesów losowych w oceanotechnice. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia ilustrujące podstawowe informacje z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. | 2 |
T-A-2 | Ćwiczenia ilustrujące probabilistyczny charakter niepewności cech statków i obiektów oceanotechnicznych. | 3 |
T-A-3 | Ćwiczenia ilustrujące probabilistyczny charakter niepewności środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych. | 3 |
T-A-4 | Ćwiczenia ilustrujące Probabilistyczny charakter niepewności narażeń i obciążeń statków i obiektów oceanotechnicznych. | 3 |
T-A-5 | Ćwiczenia ilustrujące związek niepewności i ryzyka. Ćwiczenia ilustrujące podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przypomnienie podstawowych informacji z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: zmienna losowa, rozkład statystyczny dyskretny i ciągły, średnia, odchylenie standardowe, mediana, współczynnik zmienności. | 2 |
T-W-2 | Niepewności geometrycznych (wymiary główne, rozplanowanie elementów konstrukcyjnych, wymiary elementów konstrukcyjnych) i fizycznych cech statków i obiektów oceanotechnicznych (granica plastyczności, wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości wzdłużnej i in.). Probabilistyczny opis niepewności cech statków i obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-3 | Niepewności i losowe charakterystyki środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych (wiatr, falowanie wody, temperatura, zalodzenie i in.). Probabilistyczny opis niepewności środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-4 | Niepewności i losowe charakterystyki narażeń (temperatura, wilgotność, pola fizyczne) i obciążeń (siły i momenty sił) statków i obiektów oceanotechnicznych. Probabilistyczny opis niepewności narażeń i obciążeń statków i obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-5 | Związek niepewności i ryzyka. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka. | 3 |
T-W-6 | Podsumowanie. | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie końcowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie literatury, przygotowanie się do zajęć, samodzielne wykonanie ćwiczeń zadanych przez prowadzącego. | 6 |
A-A-3 | Powtórzenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury z zakresu przedmiotu, przepisów. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła. |
S-2 | Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie prac domowych - ćwiczenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-10_W01 Student ma podstawową wiedzę za zakresu niepewności i procesów losowych w oceanotechnice. | O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-10_U01 Student potrafi analizować niepewności i losowe procesy losowe związane z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych. Potrafi podejmować starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa. | O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-10_K01 Student ma świadomość niepewności i losowych procesów związanych z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w szczególności w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie. | O_1A_K07, O_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-10_W01 Student ma podstawową wiedzę za zakresu niepewności i procesów losowych w oceanotechnice. | 2,0 | Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów. | |
3,5 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-10_U01 Student potrafi analizować niepewności i losowe procesy losowe związane z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych. Potrafi podejmować starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-10_K01 Student ma świadomość niepewności i losowych procesów związanych z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w szczególności w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
3,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
4,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
4,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
5,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Dudziak J., Okręt na fali, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1980
Literatura dodatkowa
- Ocean Systems, 2012
- Morgan N., Marine Technology Reference Book, Butterworths and Co., Londyn, 1990
- Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
- Offshore, 2012
- Offshore Engineer, 2012
- Miller J.W., Koblick I.G., Living and Working in the Sea, Five Corners Publications, Ltd., Plymouth, 1995