Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, rachunek macierzowy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.4
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.5
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.2
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B12_W01
ma wiedzę o układach regulacji oraz metodach sterowania i regulacji
O_1A_W10C-1, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B12_U01
potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu z wybranym obiektem regulacji
O_1A_U06C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B12_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
O_1A_K08C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B12_W01
ma wiedzę o układach regulacji oraz metodach sterowania i regulacji
2,0nie posiada wiedzy na temat liniowych układów automatyki.
3,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Nie posiada wiedzy na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym.
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada niekompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 4,5.
5,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada kompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B12_U01
potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu z wybranym obiektem regulacji
2,0nie potrafi utworzyć modelu liniowego układu regulacji.
3,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji.
3,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi wstępnie sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.
4,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi w sposób zaawansowany sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B12_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
2,0Nie jest w stanie określić dynamiki obiektu lub procesu.
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Przeciętnie orientuje się we współczesnych metodach sterowania.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Dobrze orientuje się we współczesnych metodach sterowania.

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
  3. Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.4
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.5
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.2
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B12_W01ma wiedzę o układach regulacji oraz metodach sterowania i regulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat liniowych układów automatyki.
3,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Nie posiada wiedzy na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym.
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada niekompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 4,5.
5,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada kompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B12_U01potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu z wybranym obiektem regulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi utworzyć modelu liniowego układu regulacji.
3,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji.
3,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi wstępnie sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.
4,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi w sposób zaawansowany sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B12_K01Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie określić dynamiki obiektu lub procesu.
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Przeciętnie orientuje się we współczesnych metodach sterowania.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Dobrze orientuje się we współczesnych metodach sterowania.