Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wentylacja i klimatyzacja

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.8
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.6
T-A-3Zaliczenie zajeć.1
15
laboratoria
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.4
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.2
T-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.4
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.4
T-L-5Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-3Schematy instalacji.4
T-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.6
T-W-6Egzamin z przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zajeć4
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań8
A-L-3Przygotowanie się do zajęć2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć2
A-W-3Studiowanie literatury6
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-07_W01
Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki, ma podstawowa wiedzę na temat procesów chłodzenia, grzania, nawilżania i osuszania powietrza
O_2A_W02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-3
O_2A_D3-07_W02
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych ma uporządkowaną wiedzę na temat instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych stosowanych w oceanotechnice
O_2A_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-3
O_2A_D3-07_W03
Zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych w tym instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-3
O_2A_D3-07_W04
Ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych szczególnie o instalachacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W05C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-3
O_2A_D3-07_W05
Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
O_2A_W17C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-07_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatyzacji, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U03
Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U04
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U05
Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego w zakresie wentylacji i klimatyzacji, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U06
Potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, wentylacji i klimatyzacji w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U07
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów,instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych na obiektach oceanotechnicznych
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U08
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu wentylacji i klimatyzacji w oceanotechnice, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U09
Potrafi zaprojektować urządzenia i instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne wykorzystywane w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2
O_2A_D3-07_U10
Potrafi zaprojektować złożony element, układ, system, proces, instalacje wentylacyjne lub klimatyzacyjne czy obiekt oceanotechniczny z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz w dostępny sposób zrealizować ten projekt – co najmniej w części – wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-07_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2
O_2A_D3-07_K02
Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2
O_2A_D3-07_K03
Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2
O_2A_D3-07_K04
Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2
O_2A_D3-07_K05
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-07_W01
Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki, ma podstawowa wiedzę na temat procesów chłodzenia, grzania, nawilżania i osuszania powietrza
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_W02
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych ma uporządkowaną wiedzę na temat instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych stosowanych w oceanotechnice
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_W03
Zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych w tym instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jak również aspekty ochrony środowiska
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_W04
Ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych szczególnie o instalachacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_W05
Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-07_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatyzacji, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U03
Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U04
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U05
Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego w zakresie wentylacji i klimatyzacji, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U06
Potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, wentylacji i klimatyzacji w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U07
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów,instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych na obiektach oceanotechnicznych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U08
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu wentylacji i klimatyzacji w oceanotechnice, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U09
Potrafi zaprojektować urządzenia i instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne wykorzystywane w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U10
Potrafi zaprojektować złożony element, układ, system, proces, instalacje wentylacyjne lub klimatyzacyjne czy obiekt oceanotechniczny z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz w dostępny sposób zrealizować ten projekt – co najmniej w części – wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-07_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
O_2A_D3-07_K02
Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
O_2A_D3-07_K03
Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
O_2A_D3-07_K04
Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
O_2A_D3-07_K05
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Pełech A., Wentylacja i Klimatyzacja. Podstawy, Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
  3. Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy. Ogrzewanie i klimatyzacja, Omni Scala, Wrocław, 2008
  4. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  2. Pod redakcją T. R. Fodemskiego, Pomiary cieplne, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.8
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.6
T-A-3Zaliczenie zajeć.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.4
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.2
T-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.4
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.4
T-L-5Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-3Schematy instalacji.4
T-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.6
T-W-6Egzamin z przedmiotu.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zajeć4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań8
A-L-3Przygotowanie się do zajęć2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć2
A-W-3Studiowanie literatury6
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki, ma podstawowa wiedzę na temat procesów chłodzenia, grzania, nawilżania i osuszania powietrza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_W02Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych ma uporządkowaną wiedzę na temat instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych stosowanych w oceanotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_W03Zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych w tym instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jak również aspekty ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_W04Ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych szczególnie o instalachacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_W05Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W17ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatyzacji, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U05Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego w zakresie wentylacji i klimatyzacji, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U06Potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, wentylacji i klimatyzacji w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U07Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów,instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych na obiektach oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U08Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu wentylacji i klimatyzacji w oceanotechnice, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U09Potrafi zaprojektować urządzenia i instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne wykorzystywane w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U10Potrafi zaprojektować złożony element, układ, system, proces, instalacje wentylacyjne lub klimatyzacyjne czy obiekt oceanotechniczny z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz w dostępny sposób zrealizować ten projekt – co najmniej w części – wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Egzamin z przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K02Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Egzamin z przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K03Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Egzamin z przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K04Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Egzamin z przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K05Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji oraz umiejętności obliczania i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji.
Treści programoweT-L-3Badanie efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników określających komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-3Zaliczenie zajeć.
T-A-2Wyznaczanie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-4Złożone procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Egzamin z przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.