Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Projektowanie obiektów oceanotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie obiektów oceanotechnicznych
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.
W-2Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii okrętu, mechaniki konstrukcji, projektowania okrętów oraz napędów i siłowni okrętowych w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu i rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonanie dokumentacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in.: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu, rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP, dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych oraz wykonanie dokumentacji: rozplanowania ogólnego, skróconego opisu technicznego statku.14
T-P-2Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Obiekty oceanotechniczne: klasyfikacja, budowa i specyfikacje projektowe.2
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.3
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.2
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.2
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.3
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.4
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.4
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-9Podstawy projektowania morskich farm wiatrowych.3
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_W01, O_2A_W03, O_2A_W04, O_2A_W10, O_2A_W13C-1T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-3M-2, M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji.
C-2, C-1T-P-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-01_K01
Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
C-1T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-3M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji.
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykorzystać programów komputerowych i przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-01_K01
Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Paczesniak J., Staszewski J., Projektowanie morskich statków handlowych - część I, II, III, Wydawnioctwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1984
  3. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich - część I i II, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1981
  4. Schneekluth H., Bertram V., Ship Design for Efficiency and Economy, Butterworth-Heinemann, Elsevier, Amsterdam, 1998, Second edition
  5. Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków - ćwiczenia projektowe, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Bertram V., Practical Ship Hydrodynamics, Butterworth-Heinemann, Elsevier, Amsterdam, 2000
  3. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986
  4. Watson D. G. M., Practical Ship Design, Elsevier, Amsterdam, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in.: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu, rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP, dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych oraz wykonanie dokumentacji: rozplanowania ogólnego, skróconego opisu technicznego statku.14
T-P-2Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiekty oceanotechniczne: klasyfikacja, budowa i specyfikacje projektowe.2
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.3
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.2
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.2
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.3
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.4
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.4
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-9Podstawy projektowania morskich farm wiatrowych.3
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-01_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-9Podstawy projektowania morskich farm wiatrowych.
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.
T-W-1Obiekty oceanotechniczne: klasyfikacja, budowa i specyfikacje projektowe.
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-01_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu i rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonanie dokumentacji.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in.: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu, rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP, dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych oraz wykonanie dokumentacji: rozplanowania ogólnego, skróconego opisu technicznego statku.
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykorzystać programów komputerowych i przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-01_K01Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-9Podstawy projektowania morskich farm wiatrowych.
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny