Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami i mechanizmami funkcjonowania Unii Europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i klasyfikacje: system polityczny, organizacje międzynarodowe, integracja międzynarodowa, Unia Europejska (UE).3
T-W-2Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: istota międzynarodowej integracji gospodarczej, mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej, formy integracji.3
T-W-3Historyczna ewolucja integracji europejskiej: pierwsze traktaty, karta praw podstawowych. Cele i zadania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej, członkostwo w UE, jednolity rynek wewnętrzny UE.6
T-W-4Źródła i zakres prawa Unii Europejskiej: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.3
T-W-5Instytucje Unii Europejskiej: definicje, typologia, funkcje, prawne podstawy działania, skład i organizacja, zadania i kompetencje, mechanizm działania.6
T-W-6Organizacja i funkcjonowanie organów głównych UE: Rada Europejska, Parlament Europejski, Rada, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji i izby sądowe, Trybunał Obrachunkowy.12
T-W-7Funkcjonowanie i uprawnienia organów pomocniczych i doradczych: Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, agencje UE, instytucje finansowe.6
T-W-8Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Międzynarodowe procedury decyzyjne.3
T-W-9Kolokwia zaliczeniowe3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach oraz kolokwia zaliczeniowe45
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów okresowych10
A-W-4Przygotowanie się i napisanie pracy zaliczeniowej10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego
S-2Ocena podsumowująca: Średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-2_W01
Student zna rodzaje instytucji i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej.
O_2A_W07C-1T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-2_U01
Student ma umiejętność samokształcenia się, potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi przygotowując pracę zaliczeniową obejmującą zagadnienia odnoszące się do funkcjonowania Unii Europejskiej.
O_2A_U01, O_2A_U02, O_2A_U04, O_2A_U07, O_2A_U11C-1T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-2_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi przekazać informacje w sposób profesjonalny i zrozumiały.
O_2A_K01, O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K04, O_2A_K05, O_2A_K06, O_2A_K07, O_2A_K08C-1T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-2_W01
Student zna rodzaje instytucji i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-2_U01
Student ma umiejętność samokształcenia się, potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi przygotowując pracę zaliczeniową obejmującą zagadnienia odnoszące się do funkcjonowania Unii Europejskiej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a takze proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-2_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi przekazać informacje w sposób profesjonalny i zrozumiały.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Barcik J., Wentkowska A., Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2008
  2. Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska- Gorywoda K., Integracja europejska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2012
  3. red. Barcz J., Górki M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Lexis Nexis, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Domagała A., Integracja Polski z Unią Europejską, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
  2. Wysokińska Z., Witkowska J., Integracja europejska. Europeizacja polityki ekonomiczno- społecznej w Unii Europejskiej i umiędzynarodowienie rynków Nowych Krajów Członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i klasyfikacje: system polityczny, organizacje międzynarodowe, integracja międzynarodowa, Unia Europejska (UE).3
T-W-2Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: istota międzynarodowej integracji gospodarczej, mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej, formy integracji.3
T-W-3Historyczna ewolucja integracji europejskiej: pierwsze traktaty, karta praw podstawowych. Cele i zadania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej, członkostwo w UE, jednolity rynek wewnętrzny UE.6
T-W-4Źródła i zakres prawa Unii Europejskiej: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.3
T-W-5Instytucje Unii Europejskiej: definicje, typologia, funkcje, prawne podstawy działania, skład i organizacja, zadania i kompetencje, mechanizm działania.6
T-W-6Organizacja i funkcjonowanie organów głównych UE: Rada Europejska, Parlament Europejski, Rada, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji i izby sądowe, Trybunał Obrachunkowy.12
T-W-7Funkcjonowanie i uprawnienia organów pomocniczych i doradczych: Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, agencje UE, instytucje finansowe.6
T-W-8Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Międzynarodowe procedury decyzyjne.3
T-W-9Kolokwia zaliczeniowe3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach oraz kolokwia zaliczeniowe45
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów okresowych10
A-W-4Przygotowanie się i napisanie pracy zaliczeniowej10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_W01Student zna rodzaje instytucji i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami i mechanizmami funkcjonowania Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-6Organizacja i funkcjonowanie organów głównych UE: Rada Europejska, Parlament Europejski, Rada, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji i izby sądowe, Trybunał Obrachunkowy.
T-W-3Historyczna ewolucja integracji europejskiej: pierwsze traktaty, karta praw podstawowych. Cele i zadania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej, członkostwo w UE, jednolity rynek wewnętrzny UE.
T-W-2Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: istota międzynarodowej integracji gospodarczej, mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej, formy integracji.
T-W-9Kolokwia zaliczeniowe
T-W-7Funkcjonowanie i uprawnienia organów pomocniczych i doradczych: Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, agencje UE, instytucje finansowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia i klasyfikacje: system polityczny, organizacje międzynarodowe, integracja międzynarodowa, Unia Europejska (UE).
T-W-5Instytucje Unii Europejskiej: definicje, typologia, funkcje, prawne podstawy działania, skład i organizacja, zadania i kompetencje, mechanizm działania.
T-W-4Źródła i zakres prawa Unii Europejskiej: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.
T-W-8Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Międzynarodowe procedury decyzyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego
S-2Ocena podsumowująca: Średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_U01Student ma umiejętność samokształcenia się, potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi przygotowując pracę zaliczeniową obejmującą zagadnienia odnoszące się do funkcjonowania Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
O_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U07potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami i mechanizmami funkcjonowania Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-6Organizacja i funkcjonowanie organów głównych UE: Rada Europejska, Parlament Europejski, Rada, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji i izby sądowe, Trybunał Obrachunkowy.
T-W-3Historyczna ewolucja integracji europejskiej: pierwsze traktaty, karta praw podstawowych. Cele i zadania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej, członkostwo w UE, jednolity rynek wewnętrzny UE.
T-W-2Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: istota międzynarodowej integracji gospodarczej, mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej, formy integracji.
T-W-7Funkcjonowanie i uprawnienia organów pomocniczych i doradczych: Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, agencje UE, instytucje finansowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia i klasyfikacje: system polityczny, organizacje międzynarodowe, integracja międzynarodowa, Unia Europejska (UE).
T-W-5Instytucje Unii Europejskiej: definicje, typologia, funkcje, prawne podstawy działania, skład i organizacja, zadania i kompetencje, mechanizm działania.
T-W-4Źródła i zakres prawa Unii Europejskiej: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.
T-W-8Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Międzynarodowe procedury decyzyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a takze proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_K01Student ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi przekazać informacje w sposób profesjonalny i zrozumiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
O_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
O_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami i mechanizmami funkcjonowania Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-6Organizacja i funkcjonowanie organów głównych UE: Rada Europejska, Parlament Europejski, Rada, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji i izby sądowe, Trybunał Obrachunkowy.
T-W-3Historyczna ewolucja integracji europejskiej: pierwsze traktaty, karta praw podstawowych. Cele i zadania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej, członkostwo w UE, jednolity rynek wewnętrzny UE.
T-W-2Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: istota międzynarodowej integracji gospodarczej, mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej, formy integracji.
T-W-9Kolokwia zaliczeniowe
T-W-7Funkcjonowanie i uprawnienia organów pomocniczych i doradczych: Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, agencje UE, instytucje finansowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia i klasyfikacje: system polityczny, organizacje międzynarodowe, integracja międzynarodowa, Unia Europejska (UE).
T-W-5Instytucje Unii Europejskiej: definicje, typologia, funkcje, prawne podstawy działania, skład i organizacja, zadania i kompetencje, mechanizm działania.
T-W-4Źródła i zakres prawa Unii Europejskiej: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.
T-W-8Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Międzynarodowe procedury decyzyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego
S-2Ocena podsumowująca: Średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.