Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebry.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie z wybranymi technikami wytwarzania - obserwacja rzeczywistych procesów produkcyjnych.9
T-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.4
T-A-3Zaliczenie pisemne.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.2
T-W-2Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii obróbczych, m. in. odlewniczych, obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, obróbki skrawaniem, cięcia strumieniowego, nakładania powłok.8
T-W-3Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii montażowych, m. in. spawanie, zgrzewanie, lutowanie, połączenia śrubowe, nitowane, klejone, laminowane.8
T-W-4Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń prac głębinowych z udziałem nurków.2
T-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.6
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-1_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji.
IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W21, IB_1A_W34C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-1_U01
Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych.
IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U13, IB_1A_U17C-1T-A-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-1_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
IB_1A_K07C-1T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-1_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-1_U01
Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-1_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  2. Iwankiewicz K., Iwańkowicz R., Analysis of diving accidents related with free flows regulators, Polish Hyperbaric Research, ISSN 1734–7009, EISSN 2084–0535, PHR 2013 1(42), str. 57-82, 2013
  3. Iwańkowicz R, Zawada-Michułka D., Integracja systemu zarządzania jakością z systemem zarządzania bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie przemysłowym, Laboratoria Technolog.-Aspekty Utrzymania Wysokiej Jakości Wyrobu, Materiały XI Międzynarodowej Konferencji Zintegrowane Systemy Zarządzania w Przemyśle, Dziwnówek 2001, 2001
  4. Pawłowska Z., Pietrzak L., Ogólne zasady oceny szkodliwości procesów technologicznych, Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 7-8/2000, str. 20-22, 2000
  5. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
  6. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, Nr 3 (486) Marzec 2012, str. 19-21, 2012
  7. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012
  2. Dz.U. 1997 nr 129 poz. 844 – Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy., 1997
  3. PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego., 2011
  4. PN-IEC 60300-3-9:1999P: Zarządzanie niezawodnością - Przewodnik zastosowań - Analiza ryzyka w systemach technicznych, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie z wybranymi technikami wytwarzania - obserwacja rzeczywistych procesów produkcyjnych.9
T-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.4
T-A-3Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.2
T-W-2Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii obróbczych, m. in. odlewniczych, obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, obróbki skrawaniem, cięcia strumieniowego, nakładania powłok.8
T-W-3Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii montażowych, m. in. spawanie, zgrzewanie, lutowanie, połączenia śrubowe, nitowane, klejone, laminowane.8
T-W-4Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń prac głębinowych z udziałem nurków.2
T-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.6
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-1_W01Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.
Treści programoweT-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.
T-A-1Zapoznanie z wybranymi technikami wytwarzania - obserwacja rzeczywistych procesów produkcyjnych.
T-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.
T-W-2Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii obróbczych, m. in. odlewniczych, obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, obróbki skrawaniem, cięcia strumieniowego, nakładania powłok.
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.
T-W-3Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii montażowych, m. in. spawanie, zgrzewanie, lutowanie, połączenia śrubowe, nitowane, klejone, laminowane.
T-W-4Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń prac głębinowych z udziałem nurków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-1_U01Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.
Treści programoweT-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.
T-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-1_K01Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.
Treści programoweT-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.