Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne źródła energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 1,50,50egzamin
projektyP7 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i mechaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania niekonwancjonalnych źródeł energii w działalnosci inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe wybranych systemów wykorzystujących energię wód6
T-P-2Obliczenia projektowe i zasady doboru urządzeń heliotermicznych6
T-P-3Podstawowe obliczenia silników wiatrowych4
T-P-4Projekt instalacji energetycznej wykorzystującej wybrane niekonwencjonalne źródło energii12
T-P-5Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.4
T-W-2Energia rzek. Eelektrownie wodne. Mała energetyka wodna.4
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych4
T-W-4Energia geotermiczna.2
T-W-5Energia wiatru.4
T-W-6Wykorzystanie energii słonecznej.4
T-W-7Energia biomasy. Biopaliwa.2
T-W-8Ogniwa paliwowe.4
T-W-9Reaktory jądrowe2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury2
A-P-3Studiowanie źródeł internetowych5
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Studiowanie źródeł internetowych2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja i obrona projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C26-2_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska.
CK_1A_W07C-1T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C26-2_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych także w chłodnictwie na podstawie, których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego.
CK_1A_U05, CK_1A_U14C-1T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-P-3, T-P-4, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C26-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
CK_1A_K05C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C26-2_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C26-2_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych także w chłodnictwie na podstawie, których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C26-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  2. Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Larminie J., Dicks A., Fuel Cell Systems Explained, John Wiley& Sons Ltd, 2011
  2. Barbir F., PEM Fuel Cells, Theory and Practice, Elsevier, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe wybranych systemów wykorzystujących energię wód6
T-P-2Obliczenia projektowe i zasady doboru urządzeń heliotermicznych6
T-P-3Podstawowe obliczenia silników wiatrowych4
T-P-4Projekt instalacji energetycznej wykorzystującej wybrane niekonwencjonalne źródło energii12
T-P-5Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.4
T-W-2Energia rzek. Eelektrownie wodne. Mała energetyka wodna.4
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych4
T-W-4Energia geotermiczna.2
T-W-5Energia wiatru.4
T-W-6Wykorzystanie energii słonecznej.4
T-W-7Energia biomasy. Biopaliwa.2
T-W-8Ogniwa paliwowe.4
T-W-9Reaktory jądrowe2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury2
A-P-3Studiowanie źródeł internetowych5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Studiowanie źródeł internetowych2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C26-2_W01Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W07ma pogłębioną wiedzę związaną z pozyskiwaniem i konwersją energii dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania niekonwancjonalnych źródeł energii w działalnosci inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.
Treści programoweT-W-7Energia biomasy. Biopaliwa.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-5Energia wiatru.
T-W-8Ogniwa paliwowe.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych
T-W-6Wykorzystanie energii słonecznej.
T-W-2Energia rzek. Eelektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja i obrona projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C26-2_U01Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych także w chłodnictwie na podstawie, których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U05potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej
CK_1A_U14potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania niekonwancjonalnych źródeł energii w działalnosci inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.
Treści programoweT-W-7Energia biomasy. Biopaliwa.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-5Energia wiatru.
T-W-8Ogniwa paliwowe.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych
T-W-6Wykorzystanie energii słonecznej.
T-W-2Energia rzek. Eelektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
T-P-3Podstawowe obliczenia silników wiatrowych
T-P-4Projekt instalacji energetycznej wykorzystującej wybrane niekonwencjonalne źródło energii
T-P-2Obliczenia projektowe i zasady doboru urządzeń heliotermicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja i obrona projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C26-2_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K05ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania niekonwancjonalnych źródeł energii w działalnosci inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja i obrona projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli