Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z fizyki i matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne. | 3 |
T-L-2 | 2 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian | 1 |
T-L-3 | 3 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów | 2 |
T-L-4 | 4 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna. | 2 |
T-L-5 | 5- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza | 2 |
T-L-6 | 6 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg | 2 |
T-L-7 | 7 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy | 2 |
T-L-8 | Zaliczenia | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza | 2 |
T-W-2 | Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego | 2 |
T-W-3 | Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem | 2 |
T-W-4 | Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu | 2 |
T-W-5 | Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma | 4 |
T-W-6 | Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe | 2 |
T-W-7 | Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry. | 4 |
T-W-8 | Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur | 2 |
T-W-9 | Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej | 2 |
T-W-10 | Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów | 2 |
T-W-11 | Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych | 4 |
T-W-12 | Czytanie i interpretacja morskich map pogody | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-L-3 | wykonanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczeń | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 25 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna -ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B17_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody | CK_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B17_U01 Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg. | CK_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B17_K01 Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania. | CK_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B17_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia z klimatologii i meteorologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B17_U01 Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg. | 2,0 | |
3,0 | Student przeprowadza podstawowe obliczenie i pomiary | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B17_K01 Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prawdzic Krzysztof, Meteorologia i Klimatologia morska, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1976, I
- Kożuchowski Krzysztof, Meteorologia i klimatologia, Naukowe PWN, Warszawa, 2005, I
- Trzeciak Stefan, Meteorologia morska z oceanografią, Naukowe PWN, Warszawa, 2006, I
- Zakrzewski W., Lody na morzach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1983
- Trzeciak S., Lody na morzach i oceanach, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Recknagel, Sprenger, Honmann, Schramek, Poradnik Ogrzewanie + klimatyzacja, EWFE, Gdańsk, 1995, I