Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Konwencjonalne źródła ciepła małej mocy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konwencjonalne źródła ciepła małej mocy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu fizyki i matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o budowie i podstawowych obliczeniach kotłów małej mocy oraz umiejętności ich doboru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia wartości opałowej, zapotrzebowania powietrza do spalania oraz składu spalin. | 3 |
T-P-2 | Sprawność kotła i straty cieplne. Bilans kotła. | 2 |
T-P-3 | Obliczenia cieplne powierzchni wymiany ciepła w kotle. | 3 |
T-P-4 | Projekt wymiennika kotłowego. | 6 |
T-P-5 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i charakterystyka źródeł ciepła. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka paliw stosowanych w kotłowniach | 2 |
T-W-3 | Zasada pracy kotła. Podstawowe wskaźniki charakteryzujące kotły, | 3 |
T-W-4 | Podział i budowa kotłów. | 4 |
T-W-5 | Elementy konstrukcyjne kotłów. | 6 |
T-W-6 | Armatura, osprzęt kotłów i aparatura kontrolno-pomiarowa. | 4 |
T-W-7 | Automatyka kotłowni. | 2 |
T-W-8 | Podstawy obliczeń cieplnych kotłów. | 2 |
T-W-9 | Zasady doboru kotłów. | 2 |
T-W-10 | Projektowanie pomieszczeń kotłowni. | 2 |
T-W-11 | Podstawy eksploatacji kotłów. Ochrona środowiska związana z eksploatacją kotłów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć. | 4 |
A-P-3 | Praca nad projektem. | 4 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i źródeł internetowych | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład infomacyjny, ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z obliczeń projektowych, obrona projekktu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C11_W01 Zna różnorodne źródła ciepła oraz sposoby ich wykorzystania w technice chłodniczej, klimatyzacji i ogrzewnictwaw szczególnosci w zakresie niezbędnym do zrozumienia budowy i działania kotłów małej mocy. | CK_1A_W07, CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C11_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych kotłów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiedzni kocioł a także zna podstawy ich eksploatacji. | CK_1A_U10, CK_1A_U01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C11_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji kotłów w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | CK_1A_K07, CK_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C11_W01 Zna różnorodne źródła ciepła oraz sposoby ich wykorzystania w technice chłodniczej, klimatyzacji i ogrzewnictwaw szczególnosci w zakresie niezbędnym do zrozumienia budowy i działania kotłów małej mocy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C11_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych kotłów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiedzni kocioł a także zna podstawy ich eksploatacji. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C11_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji kotłów w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Perepeczko A. Górski Z, Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomocnicze, Trademar, Gdynia, 2010
- Mizielińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródłą ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005, Pierwsze
- Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa, 2008, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Nowak W, Teoria rekuperatorów, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1993