Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna elementy fizyki przedstawione w ramach przedmiotu Fizyka 1
W-2Zna podstawy rachunku różniczkowego i całkowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej przydatnej inżynierowi
C-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych2
T-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych10
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych3
15
wykłady
T-W-1Opracowanie niepewności pomiarowych2
T-W-2Elektromagnetyzm i optyka14
T-W-3Fizyka współczesna14
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowywanie raportów laboratoryjnych35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego20
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Laboratorium fizyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B04_W01
Student zna podstawy elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej
CK_1A_W02C-1T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1
CK_1A_B04_W02
Potrafi opracować wyniki pomiarów
CK_1A_W02C-2T-W-1M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B04_U01
Potrafi przeprowadzić i opracować proste pomiary wielkości termodynamicznych
CK_1A_U07C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B04_K01
Potrafi wykonywać pomiary i je opracowywać w zespole studentów
CK_1A_K03C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B04_W01
Student zna podstawy elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej
2,0
3,0Na kolokwium zaliczeniowym uzyskał powyżej 50% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_B04_W02
Potrafi opracować wyniki pomiarów
2,0
3,0Poprawnie opracował wszystkie pięć ćwiczen laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B04_U01
Potrafi przeprowadzić i opracować proste pomiary wielkości termodynamicznych
2,0
3,0Wykonał wszystkie pomiary i je opracował w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B04_K01
Potrafi wykonywać pomiary i je opracowywać w zespole studentów
2,0
3,0Wyknał, opracował i zaliczył wszystkie eksperymenty laboratoryjne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki, PWN, warszawa, 2012
  2. I. Kruk, J. Typek (red.), Laboratorium z fizyki, część II, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, Materiały dydaktyczne, http://typjan.zut.edu.pl, Szczecin, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych2
T-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych10
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Opracowanie niepewności pomiarowych2
T-W-2Elektromagnetyzm i optyka14
T-W-3Fizyka współczesna14
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowywanie raportów laboratoryjnych35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B04_W01Student zna podstawy elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki (obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego) niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie i pozwalającą na ich wykorzystanie do wytwarzania ciepła i zimna
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej przydatnej inżynierowi
Treści programoweT-W-3Fizyka współczesna
T-W-2Elektromagnetyzm i optyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na kolokwium zaliczeniowym uzyskał powyżej 50% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B04_W02Potrafi opracować wyniki pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki (obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego) niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie i pozwalającą na ich wykorzystanie do wytwarzania ciepła i zimna
Cel przedmiotuC-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie
Treści programoweT-W-1Opracowanie niepewności pomiarowych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie opracował wszystkie pięć ćwiczen laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B04_U01Potrafi przeprowadzić i opracować proste pomiary wielkości termodynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie
Treści programoweT-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonał wszystkie pomiary i je opracował w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B04_K01Potrafi wykonywać pomiary i je opracowywać w zespole studentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie
Treści programoweT-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wyknał, opracował i zaliczył wszystkie eksperymenty laboratoryjne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0