Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie) |
W-2 | Zna podstawy algebry: wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne, rozwiazywanie równan, iloczyn skalarny i wektorowy. |
W-3 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
C-3 | Nauczenie przygotowania prezentacji multimedialnej |
C-4 | Nauczenie rozwiązywania prostych zadań z fizyki |
C-5 | Rozwinięcie umiejętności samodzielnego uczenia się |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z tematów wykładowych | 10 |
T-A-2 | Przedstawienie przygotowanej prezentacji | 3 |
T-A-3 | Pisanie kolokwium zaliczeniowego | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układy jednostek, przedrostki, analiza wymiarowa | 4 |
T-W-2 | Mechanika, prawa zachowania, drgania i fale | 11 |
T-W-3 | Podstwy mechaniki płynów i termodynamiki | 15 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Praca własna z materiałami wykładowymi | 40 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwczenia przedmiotowe |
M-2 | Seminarium |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-5 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B03_W01 Posiada wiedzę z zakresu fizyki podstawowej niezbędą do rozumienia elementarnych zjawisk fizycznych. | CK_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B03_U01 Potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, potrafi rozwiązać proste zadania rachunkowe. | CK_1A_U01 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B03_K01 Aktywna postawa w samodzielnym zdobywaniu wiedzy | CK_1A_K01 | — | — | C-2, C-5 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B03_W01 Posiada wiedzę z zakresu fizyki podstawowej niezbędą do rozumienia elementarnych zjawisk fizycznych. | 2,0 | |
3,0 | Na końcowym kolokwium zaliczeniowym uzyskał poniżej 50% możliwych do uzyskania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B03_U01 Potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, potrafi rozwiązać proste zadania rachunkowe. | 2,0 | |
3,0 | Z każdej ocenianej aktywności: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja multimedialna, aktywności na zajęciach uzyskał więcej niż 50%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B03_K01 Aktywna postawa w samodzielnym zdobywaniu wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Potrafi współpracować przy tworzeniu prezentacji, jest aktywny na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick. J. Walker, Podstawy Fizyki, PWN, Warszawa, 2012
- T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczel. PS, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- J. Typek, Materiały dydaktyczne do wykładów z fizyki, http://typjan.zut.edu.pl, Szczecin, 2014