Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wodolotów i poduszkowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wodolotów i poduszkowców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
projektyP6 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Podstawy hydromechaniki jachtów, Podstawy informatyki, Podstawy projektowania jednostek pływających

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania wodolotów i poduszkowców
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej wodolotu i/lub poduszkowca na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania wodolotów i poduszkowców na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca4
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca - uproszczony rysunek planu ogólnego.8
T-P-4Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Aktualny stan rozwoju wodolotów i poduszkowców, konstrukcja kadłuba.3
T-W-2Typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, prędkość wzlotu, wsporniki, płaty i fartuchy, określenie niezbędnej mocy wentylatorów poduszkowca, silniki napędowe i źródła mocy elektrycznej, urządzenia transmisji mocy, pędniki wodolotów, poduszkowców i bocznościanów,8
T-W-3Własności manewrowe wodolotów, specyfika sterowania ruchem wodolotu i poduszkowca, sterowanie ciśnieniem poduszki, materiały do budowy kadłuba i płatów wodolotu oraz fartuchów poduszkowca, projektowanie układu skrzydeł wodolotu, rozkład obciążeń kadłuba i płatów.8
T-W-4Wyznaczanie wymiarów głównych wodolotu, poduszkowca i bocznościanu, obliczenia ciężarowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów, obliczenia oporowo - napędowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów.6
T-W-5Koszty budowy i koszt eksploatacji wodolotu i poduszkowca, specyfika aspektów biznesowych i organizacyjnych budowy wodolotów i poduszkowców.3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Konsultacje do projektu2
A-P-4Przygotowanie pracy projektowej23
A-P-5Zaliczenie1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie zaliczenia w formie pisemnej, ewentualnie ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D13-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu wodolotów i poduszkowców.
BJ_1A_W10, BJ_1A_W12, BJ_1A_W18C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D13-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję wodolotu i poduszkowca i określić ich właściwości, potrafi opracować konstrukcję wodolotu i poduszkowca dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18C-2, C-3T-P-2, T-P-3M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D13-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu wodolotów i poduszkowców.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Nie zna cech oraz typowych zjawisk podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i częściowo opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców. Potrafi w uproszczeniu wykonac obliczenia projektowe dla poduszkowca i wodolotu zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi wykonac obliczenia projektowe oraz wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot oraz wykonac uproszczony rysunek planu ogólego, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania poduszkowców i wodolotów. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe, wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot, wykonac uproszczony rysunek planu ogólego oraz wykonac analizę ekonomiczną, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D13-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję wodolotu i poduszkowca i określić ich właściwości, potrafi opracować konstrukcję wodolotu i poduszkowca dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. A.B. Elsevier, Liang Yun, Theory&Design of Air Cushion Craft, ISBN: 0 340 67650 7, Butterworth -Heinemann, 2005
  2. A.B. Elsevier, Liang Yun, J. Doo, WIG Craft and Ekranoplan: Ground Effect Craft Technology, Londyn, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca4
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca - uproszczony rysunek planu ogólnego.8
T-P-4Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualny stan rozwoju wodolotów i poduszkowców, konstrukcja kadłuba.3
T-W-2Typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, prędkość wzlotu, wsporniki, płaty i fartuchy, określenie niezbędnej mocy wentylatorów poduszkowca, silniki napędowe i źródła mocy elektrycznej, urządzenia transmisji mocy, pędniki wodolotów, poduszkowców i bocznościanów,8
T-W-3Własności manewrowe wodolotów, specyfika sterowania ruchem wodolotu i poduszkowca, sterowanie ciśnieniem poduszki, materiały do budowy kadłuba i płatów wodolotu oraz fartuchów poduszkowca, projektowanie układu skrzydeł wodolotu, rozkład obciążeń kadłuba i płatów.8
T-W-4Wyznaczanie wymiarów głównych wodolotu, poduszkowca i bocznościanu, obliczenia ciężarowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów, obliczenia oporowo - napędowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów.6
T-W-5Koszty budowy i koszt eksploatacji wodolotu i poduszkowca, specyfika aspektów biznesowych i organizacyjnych budowy wodolotów i poduszkowców.3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Konsultacje do projektu2
A-P-4Przygotowanie pracy projektowej23
A-P-5Zaliczenie1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D13-2_W01Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu wodolotów i poduszkowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
BJ_1A_W18zna metody obliczeniowe i programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jachtów żaglowych i motorowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania wodolotów i poduszkowców
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej wodolotu i/lub poduszkowca na etapie wstępnym
Treści programoweT-W-2Typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, prędkość wzlotu, wsporniki, płaty i fartuchy, określenie niezbędnej mocy wentylatorów poduszkowca, silniki napędowe i źródła mocy elektrycznej, urządzenia transmisji mocy, pędniki wodolotów, poduszkowców i bocznościanów,
T-W-3Własności manewrowe wodolotów, specyfika sterowania ruchem wodolotu i poduszkowca, sterowanie ciśnieniem poduszki, materiały do budowy kadłuba i płatów wodolotu oraz fartuchów poduszkowca, projektowanie układu skrzydeł wodolotu, rozkład obciążeń kadłuba i płatów.
T-W-4Wyznaczanie wymiarów głównych wodolotu, poduszkowca i bocznościanu, obliczenia ciężarowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów, obliczenia oporowo - napędowe wodolotów, poduszkowców i bocznościanów.
T-W-5Koszty budowy i koszt eksploatacji wodolotu i poduszkowca, specyfika aspektów biznesowych i organizacyjnych budowy wodolotów i poduszkowców.
T-W-1Aktualny stan rozwoju wodolotów i poduszkowców, konstrukcja kadłuba.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie zaliczenia w formie pisemnej, ewentualnie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Nie zna cech oraz typowych zjawisk podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i częściowo opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie wymienic i opisac konstrukcję,cechy oraz typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się wodolotów i poduszkowców. Potrafi w uproszczeniu wykonac obliczenia projektowe dla poduszkowca i wodolotu zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi wykonac obliczenia projektowe oraz wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania wodolotów i poduszkowców. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot oraz wykonac uproszczony rysunek planu ogólego, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania poduszkowców i wodolotów. Umie opisac konstrukcję,cechy, typowe zjawiska podczas lotu i unoszenia się, specyfikę sterowania ruchem wodolotów i poduszkowców. Potrafi samodzielnie wykonac obliczenia projektowe, wstępnie zaprojektowac poduszkowca i/lub wodolot, wykonac uproszczony rysunek planu ogólego oraz wykonac analizę ekonomiczną, zgodnie z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych i wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D13-2_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję wodolotu i poduszkowca i określić ich właściwości, potrafi opracować konstrukcję wodolotu i poduszkowca dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej wodolotu i/lub poduszkowca na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania wodolotów i poduszkowców na etapie wstępnym.
Treści programoweT-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu wodolotu i/lub poduszkowca - uproszczony rysunek planu ogólnego.
Metody nauczaniaM-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.