Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Przemysłowe zabezpieczenia antykorozyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przemysłowe zabezpieczenia antykorozyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość kursu , chemii, fizyki i matematyki i podstaw materiałoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność doboru metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji przed korozją stosowanych aktualnie w przemyśle oraz ich kierunków rozwoju techniczego i technologicznego zgodnymi z wymaganiami Unii Europejskiej i wynikającymi z rozwoju inżynierii materiałowej. |
C-2 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych. |
C-4 | Student zdobywa umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie barierowości powłok i warstw powierzchniowych metodą elektrochemiczną. | 2 |
T-L-2 | Badanie szybkości korozji wybranych materiałów konstrukcyjnych w roztworach elektrolitów. | 2 |
T-L-3 | Badanie tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych. | 4 |
T-L-4 | Badania korozyjne oparte na stosowanych w przemyśle standaryzowanych metodach. Metoda STS. | 2 |
T-L-5 | Badania korozyjne oparte na stosowanych w przemyśle standaryzowanych metodach. ASTM G 48 do oceny wysokostopowych stali nierdzewnych . | 3 |
T-L-6 | Badania korozyjne oparte na stosowanych w przemyśle standaryzowanych metodach. Korozja wżerowa złączy spawanych stali austenitycznej X6CrNiTi18-10 | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje korozji, w tym korozji-erozji występujące na poszczególnych elementach konstrukcyjnych, mechanizmy ich powstawania i rozwoju, projektowanie ochrony antykorozyjnej, systemy stosowane do ochrony podłoży stalowych- powłoki cynkowe (stosowane i najbardziej zaawansowane systemy oparte na cynkowaniu, technologie ich wytwarzania)- powłoki z tworzyw polimerowych. Farby i lakiery, gruntowanie, powłoki pośrednie i wierzchnie – ochrona uzupełniająca, woski, kleje . Doświadczalne metody badań odporności korozyjnej – wczesne wykrywanie zmian korozyjnych. Przewidywanie szybkości korozji. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Monitorowanie korozji. Ekonomiczne skutki korozji. Selekcja materiałów: metale i stopy, materiały niemetaliczne polimerowe i ceramiczne, kompozyty. Metody zabezpieczenia przed korozją konstrukcji stalowych zgodnie z przepisami Unii Europejskiej | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne opracowanie wyników pomiarów i badań laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podsatwie wskazanej literatury. | 4 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i w zaliczeniu przedmiotu | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 9 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0), ćwiczeń audytoryjnych (współczynnik wagi 0,7) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D25-2_W01 Student ma wiedzę z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student zna przemysłowe metody zabezpieczeń antykorozyjnych.Student ma wiedzę o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. | BJ_1A_W08, BJ_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D25-2_U01 Student potrafi wymieć i wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji, dobiera metody zabezpieczeń antykorozyjnych do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne. Student potrafi wskazać metodę i/lub technologię zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w opraciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii. | BJ_1A_U09, BJ_1A_U11, BJ_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D25-2_K01 Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. | BJ_1A_K02, BJ_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
BJ_1A_D25-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BJ_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D25-2_W01 Student ma wiedzę z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student zna przemysłowe metody zabezpieczeń antykorozyjnych.Student ma wiedzę o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student nie zna przemysłowych metod zabezpieczeń antykorozyjnych.Student nie ma wiedzy o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student zna przemysłowe metody zabezpieczeń antykorozyjnych. Student ma wiedzę o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. | |
3,5 | Student ma poszerzoną wiedzę z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student zna przemysłowe metody zabezpieczeń antykorozyjnych.Student ma poszerzoną wiedzę o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. | |
4,0 | Student ma poszerzoną wiedzę z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student zna przemysłowe metody zabezpieczeń antykorozyjnych.Student ma poszerzoną wiedzę o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. Student sprawnie rozpoznaje potrzeby stosowania tradycyjnych rozwiazań w technologii zabezpeczeń antykorozyjnych w kontekście obowiązujących przepisów i wyzwań wynikających z rozwoju nauki i technologii. | |
4,5 | Student ma zaawansowaną wiedzę z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student zna przemysłowe metody zabezpieczeń antykorozyjnych.Student ma poszerzoną wiedzę o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. Student sprawnie rozpoznaje potrzeby stosowania tradycyjnych rozwiazań w technologii zabezpeczeń antykorozyjnych w kontekście obowiązujących przepisów i wyzwań wynikajacych z rozwoju nauki i technologii. | |
5,0 | Student ma zaawansowaną wiedzę z podstaw nauki o korozji i degradacji materiałów konstrukcyjnych. Student zna przemysłowe metody zabezpieczeń antykorozyjnych.Student ma poszerzoną wiedzę o kierunkach rozwoju inżynierii materiałowej (zaawansowane materiały i technologie) oraz dyrektywach Unii Europejskiej. Student sprawnie rozpoznaje potrzeby stosowania tradycyjnych rozwiazań w technologii zabezpeczeń antykorozyjnych w kontekście obowiązujących przepisów i wyzwań wynikających z rozwoju nauki i technologii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D25-2_U01 Student potrafi wymieć i wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji, dobiera metody zabezpieczeń antykorozyjnych do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne. Student potrafi wskazać metodę i/lub technologię zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w opraciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii. | 2,0 | Student nie potrafi wymieć i prawidłowo wskazać sposób(-y) zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne. Student nie potrafi wskazać metody i/lub technologii zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w oparciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii. |
3,0 | Student potrafi wymieć i wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji, dobiera metody zabezpieczeń antykorozyjnych do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne. Student potrafi wskazać metodę i/lub technologię zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w oparciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii. | |
3,5 | Student potrafi wymieć i wskazać najlepsze sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji, dobiera metody zabezpieczeń antykorozyjnych do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne oraz uzasadnić wybór rozwiązania najkorzystniejszego. Student potrafi wskazać metodę i/lub technologię zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w oparciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii. | |
4,0 | Student potrafi wymieć i wskazać najlepsze sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji, dobiera metody zabezpieczeń antykorozyjnych do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne oraz uzasadnić wybór rozwiązania najkorzystniejszego. Student potrafi wskazać metodę i/lub technologię zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w oparciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii w stopniu zaawansowanym. | |
4,5 | Student potrafi wymieć i wskazać najlepsze sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji, dobiera metody zabezpieczeń antykorozyjnych do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne oraz uzasadnić wybór rozwiązania najkorzystniejszego. Student potrafi wskazać metodę i/lub technologię zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w oparciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii w stopniu zaawansowanym. | |
5,0 | Student potrafi wymieć i wskazać najlepsze sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania oraz doboru, projektowania konstrukcji, dobiera metody zabezpieczeń antykorozyjnych do warunków eksploatacji i narażenia na zniszczenie korozyjne oraz uzasadnić wybór rozwiązania najkorzystniejszego. Student potrafi wskazać metodę i/lub technologię zapobiegania zniszczeniu korozyjnemu w oparciu o istniejący stan technologiczny w przemyśle lub uzasadnić i wskazać na konieczność zastosowania/rozwijania nowych technologii w stopniu zaawansowanym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D25-2_K01 Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
BJ_1A_D25-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicz Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
- H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
- T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
- B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
- T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
- M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978