Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Technologia przygotowywania potraw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Technologia przygotowywania potraw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 14 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na walory odżywcze i jakość sensoryczną potraw2
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi3
T-L-3Przyprawy i ich wielokierunkowe zastosowanie w technologii potraw3
T-L-4Potrawy ready-to-eat o obniżonej wartości energetycznej3
T-L-5Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.3
14
wykłady
T-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.1
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.2
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.2
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń18
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium28
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)23
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_5_W01
Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym.
ZC_10A_W16C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-5, M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_5_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
ZC_10A_U20C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-5, M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_5_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
ZC_10A_K16C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-5, M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_5_W01
Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym.
2,0
3,0Wiedzy studenta na temat wpływu wybranych operacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw, a także możliwość ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_5_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
2,0
3,0Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_5_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
2,0
3,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czarniecka-Skubina E., Techologia gastronomiczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 2016, I
  2. Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
  3. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2003
  4. Milewska M., Prączko A., Stasiak A., Podstawy gastronomii, WNE, Warszawa, 2017, II

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma, Przegląd Gastronomiczny; Przemysł Spożywczy; Kuchnia
  2. Kunachowicz H. i inni, Wartość odżywcza produktów spożywczych i typowych potraw, PZWL, Warszawa, 2012
  3. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywnosci, Wyd. Naukowe PTTŻ, Kraków, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na walory odżywcze i jakość sensoryczną potraw2
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi3
T-L-3Przyprawy i ich wielokierunkowe zastosowanie w technologii potraw3
T-L-4Potrawy ready-to-eat o obniżonej wartości energetycznej3
T-L-5Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.3
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.1
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.2
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.2
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia3
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń18
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium28
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)23
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_5_W01Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W16Posiada podstawową wiedzę z zakresu istotnych przemian surowców w procesach kulinarnych oraz potrafi wskazać i wytłumaczyć działania nieprawidłowe.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.
Treści programoweT-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
T-L-3Przyprawy i ich wielokierunkowe zastosowanie w technologii potraw
T-L-5Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na walory odżywcze i jakość sensoryczną potraw
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie problemów
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedzy studenta na temat wpływu wybranych operacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw, a także możliwość ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_5_U01Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U20Umie łączyć (dobierać) odpowiednie surowce oraz procesy technologiczne przeciwdziałające niekorzystnym zmianom sensorycznym i/lub żywieniowym potraw.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.
Treści programoweT-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
T-L-3Przyprawy i ich wielokierunkowe zastosowanie w technologii potraw
T-L-5Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na walory odżywcze i jakość sensoryczną potraw
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie problemów
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_5_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K16Jest chętny do świadomego kształtowania jakości i wartości odżywczej potraw oraz otwarty na innowacyjne rozwiązania w zakresie ich produkcji.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.
Treści programoweT-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
T-L-3Przyprawy i ich wielokierunkowe zastosowanie w technologii potraw
T-L-5Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na walory odżywcze i jakość sensoryczną potraw
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie problemów
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0