Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka z elementami anatomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Fizjologia człowieka z elementami anatomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 14 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 14 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i podstaw anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie1
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi3
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie1
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry1
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy2
14
wykłady
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych2
T-W-2Fizjologia krwi2
T-W-3Serce i układ krążenia3
T-W-4Układ oddechowy3
T-W-5Termoregulacja1
T-W-6Układ wydalniczy3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach14
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-3Przygotowanie do zajęć25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia40
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2analiza wskazanej literatury28
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do zajęć10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_1_W01
Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
ZC_10A_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_1_U01
Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
ZC_10A_U02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2
ZC_10A_1_U02
Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
ZC_10A_U01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_1_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie
ZC_10A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_1_W01
Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe Uzyskał 60% wymaganych punktów
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_1_U01
Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
ZC_10A_1_U02
Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
2,0Nie umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego
3,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu postawowym
3,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad postawowym
4,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu dobrym
4,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad dobrym
5,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_1_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie
2,0Nie zdefiniowano
3,0Nie zdefiniowano
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Konturek S., Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie1
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi3
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie1
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry1
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych2
T-W-2Fizjologia krwi2
T-W-3Serce i układ krążenia3
T-W-4Układ oddechowy3
T-W-5Termoregulacja1
T-W-6Układ wydalniczy3
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach14
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-3Przygotowanie do zajęć25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia40
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2analiza wskazanej literatury28
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_W01Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotyczącą budowy i zasad funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowego, krążenia, oddechowego, termoregulacyjnego, wydalniczego) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe Uzyskał 60% wymaganych punktów
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_U01Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U02Interpretacja wyników podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_U02Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U01Umiejętność zaobserwowania i wytłumaczenia odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego
3,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu postawowym
3,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad postawowym
4,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu dobrym
4,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad dobrym
5,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K03Umiejętność współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano
3,0Nie zdefiniowano
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano