Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii przetwórstw ryb i owoców morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w technologii przetwórstw ryb i owoców morza
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu systematyki ryb, chemii żywności, ogólnej technologii żywności oraz technologii rybnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
C-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Optymalizacja technologii osmoaktywnych w przetwórstwie ryb2
T-L-2Technologia konserw z ryb i innych organizmów wodnych o zwiększonej wartości odżywczej2
T-L-3Projektowanie żywności przekąskowej z wykorzystaniem mięsa organizmów wodnych2
T-L-4Technologia krakersów rybnych - keropoków2
T-L-5Technologia żywności wygodnej1
T-L-6Żywność fortyfikowana z udziałem surowców pozyskiwanych z organizmów wodnych1
T-L-7Wykorzystanie rybnych surowców o obniżonej przydatności technologicznej w przetwórstwie1
T-L-8Wykorzystanie transglutaminazy do wytwarzania nowych produktów z wykorzystaniem organizmów wodnych2
T-L-9Produkcja wyrobów na bazie surimi1
T-L-10Technologia otrzymywania hydrolizatów białkowych1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce1
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego1
T-W-3Żywność tradycyjna i regionalna pochodzenia wodnego2
T-W-4Charakterystyka produktów tradycyjnych i regionalnych oraz innowacyjnych znajdujących się na rynku polskim, UE i światowym2
T-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego2
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim1
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności1
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym1
T-W-9Wykorzystanie transglutaminazy w przemyśle rybnym2
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium4
A-L-5Przygotowanie się do wejściówki2
A-L-6Kontakt z nauczycielem poza wyznaczonymi godzinami zajęć.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D4tibz_W01
Student posiada wiedzę na temat klasycznych i alternatywnych technologii przetwarzania organizmów wodnych
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W05, TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W13C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-5, S-3, S-4, S-2
TZiZu_2A_D4tibz_W02
Student posiada wiedzę o żywności tradycyjnej i innowacyjnej w skali lokalnej i globalnej
TZiZu_2A_W03, TZiZu_2A_W05, TZiZu_2A_W04, TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W13C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-6M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-5, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D4tibz_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejetności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania surowca rybnego celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
TZiZu_2A_U06, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01C-3, C-2T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-L-6, T-L-5M-1, M-4, M-2S-3, S-2
TZiZu_2A_D4tibz_U02
Student potrafi wytworzyć nowe produkty z wykorzystaniem surowców odpadowych pochodzenia wodnego
TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U09, TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U01C-3, C-2T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-4M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-5, S-3, S-4, S-2
TZiZu_2A_D4tibz_U03
Student umie opracować instrukcje technologiczne otrzymywania innowacyjnych i nowatorskich produktów rybnych
TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U09, TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01C-3, C-2T-W-10, T-W-6, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-4M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-5, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D4tibz_K01
Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postepuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-5, S-4, S-2
TZiZu_2A_D4tibz_K02
Student prezentuje postawę dbałości o zachowanie bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-5, S-4, S-2
TZiZu_2A_D4tibz_K03
Student ma świadomość wpływu działań na środowisko naturalne i bezpieczeństwo żywności
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-7M-1, M-4, M-2, M-3S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D4tibz_W01
Student posiada wiedzę na temat klasycznych i alternatywnych technologii przetwarzania organizmów wodnych
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej surowca ani sposobu jego przetworzenia. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej surowca oraz sposoby jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca oraz metodę jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.
TZiZu_2A_D4tibz_W02
Student posiada wiedzę o żywności tradycyjnej i innowacyjnej w skali lokalnej i globalnej
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej surowca oraz sposoby jego przetworzenia w celu wyprodukowania żywności tradycyjnej. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu podczas przetwarzania na żywnośc tradycyjną. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D4tibz_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejetności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania surowca rybnego celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
TZiZu_2A_D4tibz_U02
Student potrafi wytworzyć nowe produkty z wykorzystaniem surowców odpadowych pochodzenia wodnego
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje surowce odpadowe pochodzenia wodnego w celu wytworzenia nowego produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZu_2A_D4tibz_U03
Student umie opracować instrukcje technologiczne otrzymywania innowacyjnych i nowatorskich produktów rybnych
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje procesy i operacje technologiczne w celu opracowania instrukcji technologicznych dotyczacych otrzymywania innowacyjnych i nowych produktów rybnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D4tibz_K01
Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postepuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
TZiZu_2A_D4tibz_K02
Student prezentuje postawę dbałości o zachowanie bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w celu zachowania bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZu_2A_D4tibz_K03
Student ma świadomość wpływu działań na środowisko naturalne i bezpieczeństwo żywności
2,0
3,0Student poprawnie kojarzy fakty związane z działalnością czlowieka na środowisko naturalne i bezpieczeństwo żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołakowski E., Bednarski W., Bielecki S., Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005
  2. Albert Ibarz, Gustavo V. Barbosa-Cánovas, Unit Operations In Food Engineering, CRC Press LLC, 2000 N.W. Corporate Blvd., Boca Raton, Florida 33431, 2003
  3. Raul Perez Galvez, Jean-Pascal Berge, Utilization of Fish Waste, CRC Press Taylor & Francis Group, Corporate Blvd., Boca Raton, 2013
  4. Venugopal V. (Ed.), Seafood Processing. Adding Value Through Quick Freezing, Retortable Packaging, and Cook-Chilling, CRC Press Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2006
  5. A. L . Brody and J. B . Lord (Eds.)., Developing New Food Products for a Changing Marketplace, CRC Press, 1999
  6. E.W. Lucas, L.W. Rooney (Eds.), Snack Food Processing, CRC Press LLC, Boca Raton, 2001
  7. C. Ratti (Ed.), Advances in Food Dehydration, CRC Press, Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2009
  8. Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, PWN, Warszawa, 1994
  9. J. Shi, C.-T. Ho, F. Shahidi, Asian Functional Foods, Marcel Dekker/ CRC Press, 2000 N.W. Corporate Blvd., Boca Raton, FL 33431, 2005
  10. M. I. Rodrigues, A. F. Iemma (Eds.), Experimental Design and Process Optimization, CRC Press, 2014
  11. Zdzislaw E . Sikorski (Ed.)., Chemical and Functional Properties of Food Components, CRC Press, 2006, Third Edition
  12. Y.-J. Cho (Ed.), Emerging Technologies for Food Quality and Food Safety Evaluation, CRC Press, 2011
  13. Sikorski Z.E., Technologia żywności pochodzenia morskiego, WNT, Warszawa, 1980
  14. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
  15. Kawka T., Dutkiewicz D., Maszyny do obróbki ryb i kalmarów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
  2. Kołakowski E., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1984
  3. Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
  4. Van Nostrand Reinhold, The Seafood Industry, New York, 1990, Chapt. 9. Processing Molluscs; Chapt. 10. Processing Crustaceans; pod redakcją R.E. Martin i G.J. Flik
  5. Kołakowski E., Gajowiecki L, Optimization of autoproteolysis to obtain an edible product „precipitate” from Antarctic krill (Euphausia superba Dana), Fishing News Books, 1992, Rozdział w Seafood Science and Technology, pod edycją G. Bligh
  6. Kołakowski E., Technologia farszow rybnych, PWN, Warszawa, 1986
  7. Kolakowski E., Kołakowska A., Tokarczyk G., Kołodziejski W., Pawlikowski B., Postępy w technologii konserw rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007, Informator dla przedsiębiorców
  8. Konarzewski J., Ligocki H., Ogulewicz J., Towaroznawstwo ryb, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa, 1968
  9. Kołakowski E., Chrzanowski S., Orwat G., Opakowania z tworzyw sztucznych w przemyśle rybnym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
  10. Kołakowski E., Chrzanowski S., Orwat G., Opakowania z tworzyw sztucznych w przemyśle rybnym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
  11. Kolakowski E., Kołakowska A., Tokarczyk G., Kołodziejski W., Pawlikowski B., Postępy w technologii konserw rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007, Informator dla przedsiębiorców
  12. Instrukcje Technologiczne ZPR, 2011
  13. Instrukcje technologiczne CPR, 2011
  14. Magazyn Przemysłu Rybnego, 2011
  15. Przemysł Spożywczy, 2011
  16. Wiadomości Rybackie, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Optymalizacja technologii osmoaktywnych w przetwórstwie ryb2
T-L-2Technologia konserw z ryb i innych organizmów wodnych o zwiększonej wartości odżywczej2
T-L-3Projektowanie żywności przekąskowej z wykorzystaniem mięsa organizmów wodnych2
T-L-4Technologia krakersów rybnych - keropoków2
T-L-5Technologia żywności wygodnej1
T-L-6Żywność fortyfikowana z udziałem surowców pozyskiwanych z organizmów wodnych1
T-L-7Wykorzystanie rybnych surowców o obniżonej przydatności technologicznej w przetwórstwie1
T-L-8Wykorzystanie transglutaminazy do wytwarzania nowych produktów z wykorzystaniem organizmów wodnych2
T-L-9Produkcja wyrobów na bazie surimi1
T-L-10Technologia otrzymywania hydrolizatów białkowych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce1
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego1
T-W-3Żywność tradycyjna i regionalna pochodzenia wodnego2
T-W-4Charakterystyka produktów tradycyjnych i regionalnych oraz innowacyjnych znajdujących się na rynku polskim, UE i światowym2
T-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego2
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim1
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności1
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym1
T-W-9Wykorzystanie transglutaminazy w przemyśle rybnym2
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium4
A-L-5Przygotowanie się do wejściówki2
A-L-6Kontakt z nauczycielem poza wyznaczonymi godzinami zajęć.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_W01Student posiada wiedzę na temat klasycznych i alternatywnych technologii przetwarzania organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego
T-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej surowca ani sposobu jego przetworzenia. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej surowca oraz sposoby jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca oraz metodę jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_W02Student posiada wiedzę o żywności tradycyjnej i innowacyjnej w skali lokalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZiZu_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZiZu_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, substancjach uzależniających i szkodnikach
TZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego
T-W-4Charakterystyka produktów tradycyjnych i regionalnych oraz innowacyjnych znajdujących się na rynku polskim, UE i światowym
T-W-3Żywność tradycyjna i regionalna pochodzenia wodnego
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
T-W-9Wykorzystanie transglutaminazy w przemyśle rybnym
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej surowca oraz sposoby jego przetworzenia w celu wyprodukowania żywności tradycyjnej. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu podczas przetwarzania na żywnośc tradycyjną. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_U01Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejetności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania surowca rybnego celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym
T-L-6Żywność fortyfikowana z udziałem surowców pozyskiwanych z organizmów wodnych
T-L-5Technologia żywności wygodnej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_U02Student potrafi wytworzyć nowe produkty z wykorzystaniem surowców odpadowych pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
T-W-9Wykorzystanie transglutaminazy w przemyśle rybnym
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim
T-L-7Wykorzystanie rybnych surowców o obniżonej przydatności technologicznej w przetwórstwie
T-L-6Żywność fortyfikowana z udziałem surowców pozyskiwanych z organizmów wodnych
T-L-8Wykorzystanie transglutaminazy do wytwarzania nowych produktów z wykorzystaniem organizmów wodnych
T-L-4Technologia krakersów rybnych - keropoków
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje surowce odpadowe pochodzenia wodnego w celu wytworzenia nowego produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_U03Student umie opracować instrukcje technologiczne otrzymywania innowacyjnych i nowatorskich produktów rybnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim
T-L-3Projektowanie żywności przekąskowej z wykorzystaniem mięsa organizmów wodnych
T-L-7Wykorzystanie rybnych surowców o obniżonej przydatności technologicznej w przetwórstwie
T-L-2Technologia konserw z ryb i innych organizmów wodnych o zwiększonej wartości odżywczej
T-L-8Wykorzystanie transglutaminazy do wytwarzania nowych produktów z wykorzystaniem organizmów wodnych
T-L-4Technologia krakersów rybnych - keropoków
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje procesy i operacje technologiczne w celu opracowania instrukcji technologicznych dotyczacych otrzymywania innowacyjnych i nowych produktów rybnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_K01Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postepuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego
T-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_K02Student prezentuje postawę dbałości o zachowanie bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-4Charakterystyka produktów tradycyjnych i regionalnych oraz innowacyjnych znajdujących się na rynku polskim, UE i światowym
T-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce
T-W-3Żywność tradycyjna i regionalna pochodzenia wodnego
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w celu zachowania bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_D4tibz_K03Student ma świadomość wpływu działań na środowisko naturalne i bezpieczeństwo żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
C-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
Treści programoweT-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie kojarzy fakty związane z działalnością czlowieka na środowisko naturalne i bezpieczeństwo żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0