Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu Analiza i Ocena Jakości Żywności
W-2Podstawowa wiedza technologiczna w zakresie Technologii Żywnosci
W-3podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby wartościowanie jakości produktów2
T-A-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.4
T-A-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.6
T-A-4QACP - zarządzanie jakością sensoryczną żywności.2
T-A-5Zarzadzanie jakoscią w gastronomii (GCP).2
T-A-6Zarządzanie jakością w obrocie żywnością.2
T-A-7Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.6
T-A-8Prezentacje4
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Jakość żywności2
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP4
T-W-3Zarządzanie jakością sensorycznaą żywnosci - QACP2
T-W-4Elementy systemów zarządzania jakoscią: ISO 9000, ISO 22000, ISO 140002
T-W-5Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.4
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach26
A-A-2bieżące przygotowanie do zajęć26
A-A-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2przygotowanie do zaliczenia17
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C8_W01
Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność.
TZZ_2A_W03C-1T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1
TZZ_2A_C8_W02
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
TZZ_2A_W06C-3, C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C8_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U02C-3, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-W-2M-2, M-3, M-1, M-4S-3
TZZ_2A_C8_U03
Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP.
TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U07C-3, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-W-2M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C8_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K03C-3T-A-8M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C8_W01
Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_C8_W02
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
2,0
3,0Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C8_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_C8_U03
Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C8_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
  2. Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
  3. Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby wartościowanie jakości produktów2
T-A-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.4
T-A-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.6
T-A-4QACP - zarządzanie jakością sensoryczną żywności.2
T-A-5Zarzadzanie jakoscią w gastronomii (GCP).2
T-A-6Zarządzanie jakością w obrocie żywnością.2
T-A-7Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.6
T-A-8Prezentacje4
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość żywności2
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP4
T-W-3Zarządzanie jakością sensorycznaą żywnosci - QACP2
T-W-4Elementy systemów zarządzania jakoscią: ISO 9000, ISO 22000, ISO 140002
T-W-5Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.4
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach26
A-A-2bieżące przygotowanie do zajęć26
A-A-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2przygotowanie do zaliczenia17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C8_W01Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
Treści programoweT-A-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-A-8Prezentacje
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
T-W-1Jakość żywności
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C8_W02Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
Treści programoweT-A-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-A-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.
T-A-1Sposoby wartościowanie jakości produktów
T-A-8Prezentacje
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
T-W-1Jakość żywności
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C8_U02Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
Treści programoweT-A-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-A-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.
T-A-8Prezentacje
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C8_U03Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
Treści programoweT-A-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-A-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.
T-A-8Prezentacje
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C8_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
Treści programoweT-A-8Prezentacje
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0