Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna związków toksycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna związków toksycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
C-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie.4
T-A-2Metody elektrochemiczne w laboratorium.2
T-A-3Podstawy spektrofotometrii. Wykorzystanie w praktyce2
T-A-4Spektrometria emisyjna i absorpcyjna. Przygotowanie próbek, aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Wykorzystanie metod spektrometrycznych w praktyce2
T-A-5Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza. Zastosowania w praktyce.2
T-A-6Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Związki toksyczne występujące w żywności i środowiski. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki.3
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych2
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Opracowanie sprawozdań i referatu8
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia10
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-1_W01
Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium.
TZZ_1A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-1_U01
Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U10C-2, C-1T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-3M-3, M-1, M-4, M-2S-4, S-1, S-5, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-1_K01
Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
TZZ_1A_K01C-2, C-1T-W-4, T-A-6M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-1_W01
Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium.
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%)
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg niektórych prostych analiz.
4,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg analiz będących tematem zajęć. Zna podstawy interpretacji wyników.
4,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje bardzo dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Potrafi obsłużyć podstawowe urzadzenia.Posiada wiedzę pozwalająca na samodzielną interpretację wyników i oszacowanie ich poprawności.
5,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrę wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych i aparatury w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz, objaśnić mechanizm zachodzących przemian i zasadę działania aparatury. Potrafi obsłużyć podstawowe urządzenia. Posiada wiedzę umożliwiającą samodzielną interpretację wyników, oszacowanie ich poprawności i pozwalającą zidentyfikować i wskazać drogi rozwiązywania problemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-1_U01
Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
2,0Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie zna zasad przeprowadzania analiz. Nie potrafi opracowywać wyników.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Pracuje na ogół zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązujęcymi w laboratorium. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie.
4,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie.
4,5Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności.
5,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze i dobrać aparaturę. Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy. Zna aparaturę analityczną, potrafi opisać jej działanie i samodzielnie ją obsłużyć. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-1_K01
Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności zawodowej i etycznej za uzyskane wyniki. Nie współpracuje w grupie, potrafi dezorganizować pracę innych.
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
3,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy i umiejętności.
4,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy.
4,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania.
5,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, ale jest otwarty na głosy innych.

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
  2. Marczenko Z., Balcerzak M., Spektrofotometryczne metody w analizie chemicznej, PWN, 1998
  3. Silverstein R.,M., Webster F., X., Kiemle D.,J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, 2012
  4. Ryszard Kocjan, Chemia analityczna T2. Analiza instrumentalna, PZWL, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kealey D., Haines ., J., Chemia analityczna. Krótkie wykłady, PWN, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie.4
T-A-2Metody elektrochemiczne w laboratorium.2
T-A-3Podstawy spektrofotometrii. Wykorzystanie w praktyce2
T-A-4Spektrometria emisyjna i absorpcyjna. Przygotowanie próbek, aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Wykorzystanie metod spektrometrycznych w praktyce2
T-A-5Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza. Zastosowania w praktyce.2
T-A-6Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Związki toksyczne występujące w żywności i środowiski. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki.3
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych2
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Opracowanie sprawozdań i referatu8
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-1_W01Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
Treści programoweT-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Związki toksyczne występujące w żywności i środowiski. Zagadnienia jakości w analizie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%)
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg niektórych prostych analiz.
4,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg analiz będących tematem zajęć. Zna podstawy interpretacji wyników.
4,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje bardzo dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Potrafi obsłużyć podstawowe urzadzenia.Posiada wiedzę pozwalająca na samodzielną interpretację wyników i oszacowanie ich poprawności.
5,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrę wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych i aparatury w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz, objaśnić mechanizm zachodzących przemian i zasadę działania aparatury. Potrafi obsłużyć podstawowe urządzenia. Posiada wiedzę umożliwiającą samodzielną interpretację wyników, oszacowanie ich poprawności i pozwalającą zidentyfikować i wskazać drogi rozwiązywania problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-1_U01Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
Treści programoweT-A-5Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza. Zastosowania w praktyce.
T-A-4Spektrometria emisyjna i absorpcyjna. Przygotowanie próbek, aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Wykorzystanie metod spektrometrycznych w praktyce
T-A-6Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
T-A-3Podstawy spektrofotometrii. Wykorzystanie w praktyce
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie zna zasad przeprowadzania analiz. Nie potrafi opracowywać wyników.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Pracuje na ogół zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązujęcymi w laboratorium. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie.
4,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie.
4,5Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności.
5,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze i dobrać aparaturę. Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy. Zna aparaturę analityczną, potrafi opisać jej działanie i samodzielnie ją obsłużyć. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-1_K01Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
Treści programoweT-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
T-A-6Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności zawodowej i etycznej za uzyskane wyniki. Nie współpracuje w grupie, potrafi dezorganizować pracę innych.
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
3,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy i umiejętności.
4,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy.
4,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania.
5,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, ale jest otwarty na głosy innych.