Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena jakości żywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka, analiza i ocena jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.3
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.2
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.2
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.3
T-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.3
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.2
15
wykłady
T-W-1Zasady doboru prób do badań.2
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.2
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.3
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.2
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.1
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.3
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_U01
Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_U01
Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2010
  2. Gronowska-Senger A., Zarys oceny żywienia, SGGW, Warszawa, 2009
  3. Przysławski J., Ocena wartości odżywczej żywności, żywienia i stanu odżywienia, Uniwersytet Medyczny im K. Marcinkowskiego, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zin M., Ocena żywności i żywienia, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2009
  2. Gronowska - Senger A., Podstawy biooceny żywności, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Wądołowska L., Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd. UWM, Olsztyn, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.3
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.2
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.2
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.3
T-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.3
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady doboru prób do badań.2
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.2
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.3
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.2
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.1
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.3
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-1zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
Treści programoweT-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.
T-W-1Zasady doboru prób do badań.
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-1zcid_U01Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
Treści programoweT-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.
T-W-1Zasady doboru prób do badań.
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-1zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
Treści programoweT-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.
T-W-1Zasady doboru prób do badań.
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.