Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekologii wód | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości dotyczace ekologii oraz elementów fizycznych i chemicznych śrdowiska wodnegoi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego |
C-2 | Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Typy wód i ich charakterystyka | 2 |
T-L-2 | Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego. | 2 |
T-L-3 | Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych. | 2 |
T-L-4 | Zespoły ekologiczne w różnych typach wód. | 3 |
T-L-5 | Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji. | 2 |
T-L-6 | Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji. | 2 |
T-L-7 | Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne. | 2 |
T-W-2 | Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne. | 2 |
T-W-3 | Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston. | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki. | 2 |
T-W-6 | Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych. | 2 |
T-W-7 | Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektu | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-L-4 | Studiowanie podanej literatury | 4 |
A-L-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej |
M-2 | Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska wodnego z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu |
M-3 | Gry dydaktyczne (symulacyjne) |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów". |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne | TZZ_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-2, S-1 |
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W02 Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych | TZZ_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tzpw_U01 Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tzpw_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych | TZZ_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-L-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne | 2,0 | Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych |
3,0 | Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych | |
3,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych | |
4,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych | |
4,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne | |
5,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji | |
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W02 Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych | 2,0 | student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych |
3,0 | student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego | |
3,5 | student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne) | |
4,0 | student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego | |
4,5 | student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne) | |
5,0 | student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tzpw_U01 Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować | 2,0 | student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować |
3,0 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować | |
3,5 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować | |
4,0 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować | |
4,5 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować | |
5,0 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tzpw_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych | 2,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych |
3,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych |
Literatura podstawowa
- Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002, 1, Wydawnictwo naukowe
- Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998
- Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
- Bieniarz K., Kownacki A., Epler P., Biologia stawów rybnych, IRS, Olsztyn, 2003, 1
Literatura dodatkowa
- Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
- Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
- Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.P.M., Atrificial reefs in European Seas, Kluwer Acacdemic Publisher, Dordrecht/Boston/London, 2000, 1
- Filipiak J., Raczyński M., Jeziora Zachodniopomorskie (zarys faktografii), AR w Szczecinie, Szczecin, 2000